چین خواستار اصلاح شورای امنیت شد

دیپلمات ارشد پکن با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای آفریقایی، در ساختار شورای امنیت سازمان ملل نقش چندانی ندارند، خواستار اصلاح این نهاد شد.

به گزارش تحریریه، «وانگ یی» وزیر امور خارجه سابق و دیپلمات ارشد کنونی چین از کشورهای در حال توسعه خواسته است تا در شورای امنیت سازمان ملل متحد بیشتر حضور و نظارت داشته باشند. اظهارات وی یک هفته پس از آن بیان شد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، پیشنهاد مشابهی را مطرح کرد و گفت قدرت های غربی در این نهاد کلیدی بین المللی حضور بیش از حدی دارند.

وانگ یی در دیدار با «طارق البنایی» و «الکساندر مارشیک» سفیران کویت و اتریش در سازمان ملل اظهار داشت: اصلاح شورای امنیت باید به گونه ای انجام شود که مبنای انصاف و عدالت را رعایت کندو به عنوان یک نماینده، قدرت و نفوذ کشورهای در حال توسعه را افزایش دهد و اجازه بدهد کشورهای کوچکتر و کم قدرت تر از این اصلاحات بهره مند شوند. در این ساختار جدید کشورهای متوسط باید فرصت بیشتری برای مشارکت در تصمیم گیری های شورای امنیت را داشته باشند.

این مقام مسئول امور خارجی در کمیته مرکزی حزب کمونیست چین تاکید کرد که بی عدالتی های تاریخی علیه آفریقا باید جبران شود.

Wang Yi (C), a member of the Political Bureau of the CPC Central Committee and director of the Office of the Foreign Affairs Commission of the CPC Central Committee, meets with co-chairs of the Intergovernmental Negotiations on Security Council Reform of the 77th Session of the UN General Assembly, Tareq Albanai and Alexander Marschik, in Beijing, China, April 29, 2023. /Chinese Foreign Ministry

وانگ ابراز امیدواری کرد که اجماعی حاصل شود به طوری که روند اصلاحات شورای امنیت را به طور گسترده به رسمیت بشناسد و آن را پیگیری کند.

وزیر امور خارجه چین در ژانویه ۲۰۲۳ در سفری به آفریقا با صراحت اعلام کرد که پکن موافق است نمایندگی کشورهای در حال توسعه را در شورای امنیت سازمان ملل تقویت شود تا نظام حکومت جهانی را عادلانه تر و عادلانه تر کند.

هفته گذشته نیز «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل در نیویورک، تاکید کرد: چندجانبه گرایی واقعی... مستلزم انطباق سازمان ملل با گرایش های عینی و شکل گیری معماری چند قطبی در روابط بین الملل است.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، گسترش نمایندگی و تقویت کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در بدنه این سازمان باید با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وی در ادامه از نفوذ بیش از حد گسترده غرب در شورای امنیت ابراز تاسف کرد.

در همین ارتباط، «لیندا توماس گرینفیلد» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد و «روچیرا کمبوج»، فرستاده هند در این نهاد نیز به حمایت از اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل پرداختند.

در شکل فعلی، شورای امنیت سازمان ملل متشکل از پنج عضو دائمی (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده ) است که هر کدام دارای حق وتو هستند و ده عضو غیردائم هم در این شورا حضور دارند که هر دو سال یکبار توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می‌شوند.

طبق قوانین فعلی، پنج کشور آفریقایی و آسیایی، یک کشور اروپای شرقی، دو کشور آمریکای لاتین و دو کشور اروپای غربی و سایر، اعضای غیردائم شورای امنیت را تشکیل می‌دهند.

از آنجایی که اکنون سوئیس و مالت اعضای غیردائمی هستند، غرب در حال حاضر پنج کرسی در شورای امنیت دارد که بیش از هر منطقه دیگری است.

ژاپن هم که متحد نزدیک واشنگتن است نیز در میان ده عضو غیردائم کنونی قرار دارد.

پایان/

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 25324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =