اتصال چهار منطقه آزاد تجاری روسیه و ایران

اتصال میان منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد لوتوس و منطقه آزاد مسکو، یک خط انتقال و حمل کالا چه از روسیه به سمت ایران و چه از دیگر کشورها به سمت روسیه ایجاد می کند.

به گزارش تحریریه، مناطق آزاد تجاری یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم بود، جمهوری اسلامی ایران با ۹ منطقه آزاد تجاری فعال و موقعیت جغرافیای خاص توانمندی اتصال چند قاره به یکدیگر را دارد، امروزه بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا با ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک یا متناظر، تعاملات اقتصادی خود را بهبود ببخشند و ایران نیز در زمره ی این کشور ها است.

حجت الله عبدالملکی، مشاور رئیس جمهور ایران و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: در دوره جدید دو راهبرد را در حوزه مناطق آزاد مشترک استفاده می کنیم، راهبرد اول مردمی کردن این مناطق و راهبرد دوم جهانی کردن این مناطق.
ما معتقدیم ۵۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی اعضای تیم ملی اقتصاد بین الملل جمهوری اسلامی ایران هستند و باید حضور قدرتمندی در اقتصاد جهانی داشته باشند؛ برای این رخداد پنج سیاست را دنبال می کنیم که یکی از آنها داشتن مناطق آزاد مشترک یا متناظر با دیگر کشور ها است، که عمدتا کشورهای منطقه هستند و بعضا دیگر کشورها نظیر چین را نیز شامل می شوند، در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم مناطق آزاد مشترک یا متناظر ایجاد کنیم.

اتصال چهار منطقه آزاد تجاری روسیه و ایران

وی افزود: با برخی از کشورها در حال مذاکره اولیه هستیم و مباحث کارشناسی و شناسایی مکانی انجام می دهیم و با برخی از کشورها مانند عراق و سوریه در مسائل مالکیتی و حاکمیتی به توافق رسیدیم و اسناد دیپلماتیک امضا شده.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی جمهوری اسلامی ایران، اشتیاق روسیه برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران بالا دانست و اظهار داشت: یکی از ۱۸ کشوری که با آنها برای ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک یا متناظر در حال مذاکره هستیم روسیه می باشد، کشور روسیه و مقامات روسیه بسیار به این موضوع علاقه مند هستند و به لحاظ سرزمینی، جمهوری اسلامی ایران فرصتی بسیار عالی برای کشور روسیه محسوب می شود چرا که روسیه می‌تواند به ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین نحو ممکن از طریق مسیر امنی به آبهای آزاد و اقیانوس هند دسترسی پیدا کند.

وی تاکید کرد: در تلاشیم تا میان منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد لوتوس و منطقه آزاد مسکو، یک کریدور چهارگانه ایجاد کنیم، این اتصال باعث ایجاد یک خط انتقال برای حمل کالا چه از روسیه به سمت ایران و چه از دیگر کشورها به سمت روسیه می شود. مقامات روسیه به این موضوع بسیار علاقه مند هستند البته که مقامات روسیه دو موضوع را در حاشیه دریای خزر پیگیری می کنند یک موضوع بحث اتمام راه آهن رشت_آستارا است که هر دو طرف اعتقاد داریم این موضوع یک پروژه بلند مدت و زمانبر است و دیگری بحث اتصال بندر کاسپین به منطقه آزاد انزلی است.

پایان/

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 25461

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =