فروش سلاح های گرانقیمت فرانسوی

فرانسه کشورهای حاشیه خلیج فارس را منبع درآمد سودآوری برای شرکت های نظامی خود به شمار می آورد و سلاح های تولید خود را با بهای سنگینی به امارات، عربستان، قطر، بحرین و عمان می فروشد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، همکاری نظامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و فرانسه طی سال های گذشته افزایش یافته است. این کشورها سلاح و تجهیزات نظامی از جمله جنگنده نظامی، هلی‌کوپتر، سلاح های دریایی و هوایی از فرانسه خریداری می کنند؛ آن ها جایگزین سلاح های آمریکایی می شوند.

فرانسه به برگزاری مانورهای نظامی، آموزشی و تبادل تجربه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم عادت دارد.

همکاری نظامی فرانسه و عربستان
خبرگزاری رسمی عربستان «واس» درباره همکاری نظامی فرانسه و عربستان نوشت همکاری نظامی عربستان با فرانسه بر روی عرصه آموزش های امنیتی و تسلیح نیروهای زمینی، دریایی و هوایی عربستان متمرکز است. این دو کشور در عرصه های امنیتی و دفاعی توافق هایی را امضا کرده اند.

فرانسه یکی از برجسته ترین کشورها در صادرات سلاح به عربستان به ویژه برای نیروی دریایی و هوایی این کشور است. دو کشور در دسامبر سال ۲۰۲۱ توافق هایی را در زمینه همکاری درباره جنگنده های نظامی امضا کرده اند. ارزش صادرات سلاح های فرانسوی به عربستان از مرز ۲۲ میلیارد دلار فراتر رفته است.

در سال ۲۰۱۵ ریاض توافق خرید هلی کوپتر از فرانسه به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار را امضا کرده است. در اکتبر سال ۲۰۲۲ نیروهای دریایی پادشاهی عربستان در فرماندهی ناوگان غربی نخستین گروه از قایق های گشتی فرانسوی Quash با سرعت متوسط را به آب انداخت که این موضوع برپایه اظهارات سرلشگر «یحیی العسیری» فرمانده ناوگان غربی عربستان به تقویت نیروی امنیتی دریایی در منطقه و حفاظت از منافع حیاتی و استراتژیک پادشاهی کمک خواهد کرد.

2019/03/thumbs_b_c_1a3cac7cab220f5fb19e3f6d494322e8-1553638151.jpg

همکاری نظامی فرانسه و قطر
قطر هم به تقویت همکاری با فرانسه و استفاده از تجربه های آن در زمینه نظامی بسیار تمایل دارد. قطر طی سال های گذشته قراردادهای نظامی بسیاری را با پاریس امضا کرده است که از جمله این توافق ها خرید جنگنده های رافائل، خودروهای زرهی و سامانه های دفاع موشکی پیشرفته است. با افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس در سال ۲۰۱۷ میلادی، قطر ۱۲ جنگنده رافائل و ۵۰۰ خودروی نظامی را از فرانسه خرید.

تارنمای «اوراسیا ریویو» در یک گزارش تحلیلی در آوریل ۲۰۲۳ نوشت، همکاری نظامی یکی از ستون های روابط دوجانبه قطر و فرانسه است. این دو کشور قراردادهای تسلیحاتی و آموزشی با هم دارند و به طور منظم، مانورهایی را برگزار می کنند. نیروی دریایی قطر چند ناو جنگی ساخت شرکت « Fincantieri» را از فرانسه دریافت کرده است.

همکاری نظامی فرانسه و امارات

تارنمای الخلیج اونلاین در بخش دیگری از گزارش خود درباره همکاری نظامی پاریس با امارات هم نوشت: امارات میزبان پایگاه نظامی فرانسه در منطقه خلیج فارس است. این پایگاه در سال ۲۰۰۹ در بندر زاید ابوظبی تاسیس شده است و حدود ۷۰۰ نظامی فرانسوی در آن مستقر هستند.

همچنین امارات در سال ۲۰۱۱ میلادی در کشور مالی از فرانسه حمایت کرد. این دو کشور در سفر روز سوم دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه به امارات توافق نظامی امضا کردند که به موجب آن اماراتی ها ۸۰ جت جنگنده رافائل و ۱۲ هلیکوپتر کاراکال به ارزش ۱۷ میلیارد یورو (۱۸.۵ میلیارد دلار) دریافت خواهند کرد.

تارنمای خبرگزاری «فرانس ۲۴» اعلام کرده است این جنگ افزارها از آغاز سال ۲۰۲۷ به امارات تحویل داده خواهد شد. امارات پنجمین مشتری صنایع نظامی فرانسه طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بوده و طی این مدت ۵.۱ میلیارد دلار سلاح از فرانسه خریداری کرده است.

همکاری نظامی فرانسه و کویت
کویت هم دارای روابط نظامی گسترده ای با فرانسه است و رزمایش نظامی «لولوة غرب- مروارید غرب» که به طور دوره ای میان دو کشور برگزار می شود یکی از بهترین نمونه های این همکاری است.

روزنامه «القبس» کویت در ۱۴ ژوئن سال ۲۰۲۲ میلادی از قول «کلر لجندر» سفیر فرانسه در کویت نوشت دو کشور دارای راوبط همکاری نظامی گسترده ای هستند که پس از آزاد سازی کویت از اشغال صدام این روابط تقویت شده است. فرانسه ۵۰۰ نیروی نظامی کویتی را آموزش داده و به جنگ افزار تجهیز کرده است. ۲۹۸ بالگرد از نوع شربا در اختیار نیروهای مسلح کویت و ۱۲ فروند به گارد ملی، ۲۶ فروند از ۳۰ فروند هلیکوپتر در اختیار نیروهای مسلح و گارد ملی کویت قرار گرفته است.

در آگوست سال ۲۰۱۶ کویت با گروه ایرباس فرانسه توافق خرید ۳۰ هواپیما به ارزش بیش از ۱.۰۸ میلیارد دلار را امضا کرده است.

 فروش سلاح های گرانقیمت فرانسوی

همکاری نظامی فرانسه و بحرین
طبق این گزارش، روابط نظامی بحرین و فرانسه هم به طور قابل ملاحظه ای به ویژه پس از امضا توافق همکاری نظامی میان دو کشور در سال ۲۰۰۹ گسترش یافته است.

روزنامه «الوطن» بحرین یازدهم ژوئن سال ۲۰۲۲ از قول «جروم کوشارد» سفیر فرانسه در این کشور نوشت: فرانسه با همکاری بحرین راهبرد مهمی را درباره امنیت دریایی، تامین امنیت آبی و انرژی دنبال می کند.

سفارت فرانسه در منامه در ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد رزمناو «سورکوف» این کشور در چارچوب همکاری نظامی دو کشور به بحرین رسیده است. در ژانویه سال جاری هم روزنامه «لاتریبیون» فرانسه اعلام کرد بحرین قصد خرید کشتی های جنگی فرانسه از نوع «کورویت گوویند ۲۵۰۰ » را دارد.

همکاری نظامی فرانسه و عمان

در بخشی از گزارش این تارنما درباره همکاری فرانسه با عمان می خوانیم: فرانسه و عمان هم در زمینه آموزش نظامی و تبادل تجربیات نظامی و گسترش قدرت نظامی و تقویت امنیت و ثبات منطقه همکاری می کنند.

رزمایش نظامی مشترک عمان و فرانسه تحت عنوان (محارب الجبل: جنگجویان کوهستان) یکی از مهمترین مانورهای نظامی مشترک میان دو کشور است که هدف از آن تبادل تجربه و همگام شدن با بخش عملیاتی در جنگ های مدرن است.

جهش همکاری های نظامی فرانسه و کشورهای عربی

«عبدالجبار العبو» کارشناس مسائل نظامی هم گفت صنایع نظامی فرانسه حدود ۲۵ درصد از صنایع نظامی اروپا را تشکیل می دهد. فرانسه در سال ۲۰۲۲ در فروش سلاح رکود ثبت کرده است. این کشور حدود ۵۹ میلیارد دلار جنگ افزار فروخته است. امارات بزرگترین مشتری سلاح های فرانسوی است و پس از آن به ترتیب عربستان، قطر، بحرین و عمان قرار دارند.

«اکرم خریف» کارشناس مسائل نظامی به تارنمای الخلیج آنلاین اظهار داشت همکاری نظامی فرانسه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مراحل مهمی را پشت سرگذاشته است. فرانسه کشورهای حاشیه خلیج فارس را منبع درآمد شرکت های نظامی خود به شمار می آورد زیرا این کشورها سلاح های فرانسوی را با بهای سنگینی خریداری می کنند.

وی افزود این کشورها در حال جایگزین کردن سلاح های فرانسوی به جای سلاح های آمریکایی هستند چون آمریکا در اجرای توافق های تسلیحاتی خود با این کشورها سهل انگاری می کند و فرانسه از این فرصت استفاده کرده و به صادر کننده مهم سلاح های نظامی به این کشورها تبدیل شده است. فرانسه به بخش نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان بهترین بازار نگاه می کند. کشورهای امارات، عربستان و قطر به توسعه صنایع نظامی خود اهمیت می دهند و فرانسه هم به انتقال فناوری ها مانند موشک به عربستان و سامانه های راداری به امارات توجه دارد.

پایان/

۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 25694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =