اشتباه بزرگ ناتو در اوکراین

«هنری کیسینجر» دیپلمات کهنه کار آمریکایی باتغییر مواضع خود در مورد پیوستن اوکراین به بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا، تصریح کرد اشتباه فاحش ناتو به درگیری کنونی اوکراین منجر شد.

به گزارش تحریریه، «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده توضیح داده است که اکنون دیدگاه او در مورد عضویت احتمالی اوکراین در ناتو بین سال ۲۰۰۸ تغییر کرد. در آن زمان بلوک نظامی ناتو برای نخستین بار آرزوهای کی یف برای پیوستن به آن را تشخیص داد و امروزه با جریان کمک های نظامی غرب، اوکراین به بهترین شکل به کشوری مسلح در منطقه تبدیل کرده است.

این سیاستمدار کهنه کار در مصاحبه ای که چند روز قبل از صدمین سالگرد تولدش ضبط شد، به وال استریت ژورنال گفت: من در موقعیت طعنه آمیزی قرار دارم؛ وقتی من مخالف عضویت اوکراین بودم تنها بودم، و وقتی که از عضویت آن در ناتو دفاع می کنم هم تقریباً تنها هستم.

او خاطر نشان کرد «من فکر می‌کنم پیشنهاد قرار دادن اوکراین در ناتو یک اشتباه بزرگ بود که در نهایت به این جنگ منجر شد»، اما وی همزان مدعی شد که مقیاس درگیری و ماهیت آن، یک ویژگی روسیه است و ما کاملاً حق داشتیم در مقابل آن مقاومت کنیم.

وی افزود اما پس از اینکه واشنگتن و متحدانش اوکراین را به مسلح ترین کشور اروپا تبدیل کردند، این کشور به وضوح به این بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده پیوسته است پس در این شرایط بدون تردید صلح در اروپا بدون حضور اوکراین در ناتو امکان پذیر نیست. .

ناتو در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که کیف به این بلوک خواهد پیوست، اما مشخص نکرد که چه زمانی ممکن است این اتفاق به صورت عملی بیفتد.

اشتباه بزرگ ناتو در اوکراین

در مقابل روسیه گسترش بلوک نظامی به سمت شرق را یک تهدید امنیتی بزرگ می‌داند؛ از اینرو مسکو تلاش فزاینده کی‌یف برای پیوستن به ناتو را از جمله دلایل اصلی آغاز عملیات نظامی خود در اوکراین بیش از یک سال پیش عنوان کرده بود.

جالب اینجاست اظهارات سال گذشته کیسینجر خشم کی‌یف را برانگیخته بود. وی پیشنهاد کرد که اوکراین باید بازگشت به «وضعیت قبلی» را بپذیرد یا از ادعای ارضی خود در کریمه چشم‌پوشی کند و به نام صلح به جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک خودمختاری بدهد.

«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه در اوایل این ماه گفت که بلوک تحت رهبری ایالات متحده در حال به راه انداختن یک جنگ نیابتی علیه روسیه است و کیسینجر، علی‌رغم تجربه گسترده‌اش وقتی می گوید عضویت اوکراین در ناتو تضمین کننده صلح است، به طور کامل اشتباه می کند.

مدودف که در حال حاضر معاون رئیس شورای امنیت روسیه است، گفت تا زمانی که «حکومت ملی‌گرای اوکراین» از بین نرود،مسکو از تلاش‌ ها برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته دست برنمی‌دارد.

پایان/

۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25723

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =