کدام شرکت‌های دولتی بیشترین بدهی و دارایی را دارند؟

شرکت ملی نفت ایران با 1683 هزار میلیارد تومان بدهی و 1943 هزار میلیارد تومان دارایی، بدهکارترین و پردارایی‌ترین شرکت دولتی اصلی و مادرتخصصی در سال 1400 بوده است.

به گزارش تحریریه، براساس کتاب «نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی» که توسط دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه شده، 10 شرکت دولتی اصلی و مادرتخصصی دارای بیشترین بدهی و بیشترین دارایی در سال 1400، حدود 90 درصد بدهی و 87 درصد دارایی در کلیه شرکت های دولتی اصلی و مادرتخصصی (77 شرکت) را تشکیل داده اند. اسامی و میزان بدهی و دارایی شرکتهای مذکور در سال 1400 در نمودارهای زیر آمده است:

1_6382105621918227890.png

2_6382105621969791290.png

همانطور که در نمودارهای فوق مشخص است، شرکت های دارای بیشترین بدهی عمدتا شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت و بانک‌ها هستند. همچنین شرکت های دارای بیشترین دارایی، شرکتهای زیرمجموعه وزارت خانه های نفت و نیرو و همچنین بانک‌ها هستند.

میزان بدهی بالای شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت به علت اخذ تسهیلات مالی سنگین در راستای استفاده از توانمندی شرکت های داخلی و خارجی برای انجام پروژه های بزرگ صنعت نفت با هدف تولید و فرآورش نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی از طریق توسعه میادین نفتی و گازی و احداث و بهره برداری از پالایشگاه های نفتی و گازی ارزیابی می شود. البته شرکت ملی گاز ایران بدهی ارزی قابل توجهی هم بخاطر دعاوی بین المللی دارد.

بخش اعظم بدهی بالای بانک‌های سپه، ملی و کشاورزی به سپرده های بالای مشتریان نزد این بانک ها، مرتبط است اما حدود 70 درصد بدهی بانک مسکن بخاطر بدهی این بانک به بانک مرکزی است. همچنین بیش از نیمی از بدهی بانک توسعه صادرات بخاطر حجم بالای سپرده‌های سرمایه گذاری مشتریان و همچنین بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی بوده است.

شرکت بازرگانی دولتی ایران هم وظیفه تامین کالاهای اساسی موردنیاز کشور را بر عهده دارد و ناچار به اخذ وام های متعدد و سنگین از نظام بانکی بخصوص بانک کشاورزی بوده و به همین دلیل، در زمره 10 شرکت دولتی با بالاترین بدهی قرار گرفته است.

میزان دارایی بالای شرکت ملی نفت ایران ناشی از ارزش تاسیسات و خطوله لوله میادین نفتی و گازی است که تکمیل شده‌اند و یا در حال تکمیل هستند. این دارایی ها بدلیل تغییرات نرخ تسعیر ارز، افزایش زیادی در سال های اخیر داشته است.

شرکت ملی گاز ایران بخاطر مطالبات غیرنقدی از شرکت های فرعی خود بابت وجوه سرمایه ای و همچنین طلب ارزی که از مشتریان داخلی و خارجی گاز و محصولات گازی دارد، دارایی بالایی دارد. گفتنی است این شرکت های فرعی باید این وجوه را به صورت سالانه به شرکت اصلی خود (شرکت ملی گاز ایران) بابت خرید گاز پرداخت کنند ولی به جای این کار، این وجوه را در سال های بعد، به عنوان افزایش سرمایه (آورده شرکت اصلی) در حساب خود لحاظ می کنند.

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران بخاطر مطالباتی که از اشخاص وابسته خود بخصوص شرکت نفت ستاره خلیج فارس و همچنین طلبی که از پالایشگاه های نفت و شرکت های زیرمجموعه خود دارد، دارایی بالایی دارد.

میزان دارایی بالای شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) هم بخاطر مطالبات بالای این شرکت از شرکت های فرعی خود و همچنین کشورهای همجوار است. بخش اعظم مطالبات توانیر از شرکت های فرعی خود بابت فروش برق توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران به شرکت های توزیع نیروی برق و شرکت های برق منطقه ای و سایر عملیات مالی مرتبط است. به علاوه، ارزش تاسیسات صنعت برق اعم از خطوط انتقال و توزیع برق و همچنین نیروگاه های تولید برق هم نقش مهمی در دارایی بالای شرکت توانیر دارد.

مهمترین دلیل دارایی بالای بانک ها، تسهیلات اعطایی و مطالبات بالای آنها از مشتریان (اشخاص غیردولتی) است. البته سهم مطالبات بانک‌های سپه، ملی، کشاورزی و مسکن از دولت هم در دارایی های این بانک ها قابل توجه است.

پایان/

۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 25785

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =