کدام امتیازات ویژه در دو مصوبه ضدتعارض منافع حذف شد؟

اصلاح اساسنامه جامعه حسابداران رسمی و ‏آئین‌نامه انتظام‌بخشی و شفافیت درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی با پیگیری وزیر اقتصاد در دولت به تصویب رسید؛ دو مصوبه‌ای که ضد تعارض منافع هستند و زمینه بروز فساد را از بین می‌برند.

به گزارش تحریریه، اصلاح اساسنامه جامعه حسابداران رسمی و ‏آئین‌نامه انتظام‌بخشی و شفافیت درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی، دو اقدام ضدتعارض منافع به شمار می رود که در دولت به تصویب رسیده است،

*حذف امتیاز ویژه مدیران دولتی برای عضویت در جامعه حسابداران رسمی ایران

به گزارش شادا، در تبصره 3 ماده ۳ آیین‌نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی یک امتیاز به مدیران کل دولتی که ۱۰ سال سابقه فعالیت در حوزه‌های مالی را دارا باشند، داده شده بود؛ به این شکل که آنها از شرکت در آزمون معاف می‌شدند.

این تبصره یک تبعیض محرز در تعیین صلاحیت حسابداران رسمی ایران بود، زیرا افرادی که سابقه حسابرسی دارند باید در آزمون شرکت کنند و افرادی که سابقه حسابرسی ندارند بدون آزمون، این مجوز را دریافت می‌کردند.بر این اساس با پیشنهاد وزارت اقتصاد، هیأت وزیران تبصره ۳ ماده ۳ این آیین‌نامه را حذف کرد.با رویه پیشین، مدیران دولتی دارای بیش از ۱۰ سال سابقه بدون گذراندن آزمون می‌توانستند حسابدار رسمی شوند و این روال در ۱۴ سال گذشته ادامه داشت که با پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب هیأت دولت از این پس، مدیران دولتی نیز مثل سایر متقاضیان باید در آزمون شرکت کنند.

امتیاز ویژه و امضای طلایی در حوزه حسابرسی و حسابداری کشور این بود که در آیین‌نامه تعیین صلاحیت حسابرسان رسمی کشور برای مدیران دولتی که ۱۰ سال و یا بیشتر سابقه فعالیت در این حوزه داشتند، این اختیار به وزارت امور اقتصادی و دارایی و هیئت تشخیص داده شده بود که این مدیران بتوانند بدون گذراندن آزمون، حسابدار رسمی شوند.

مفسده‌ای که این امتیاز ایجاد می‌کرد این بود که برخی افراد با استفاده از این رانت، موسسه حسابرسی تأسیس کرده و گزارش‌های حسابرسی را امضا می‌کردند، در حالی که عملاً فاقد صلاحیت تخصصی این کار بودند.

*حذف حقوق‌های نجومی

به گزارش شادا؛ یکی دیگر از مصوبات اخیر در هیأت دولت، تصویب «آیین‌نامه انتظام‌بخشی، شفاف‌سازی و ضابطه‌مندی درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی» بود که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح شد.

این آیین‌نامه به شفافیت شرکت‌های دولتی کمک فراوانی می‌کند. در این آیین‌نامه تعریف شرکت‌های دولتی در گسترده‌ترین میزان ممکن و احکام آیین‌نامه به همه آنها تسری داده شده است.

هزینه‌کرد این مجموعه‌ها به‌ویژه حق‌الزحمه اعضای هیئت مدیره و مدیران که پیش از در قالب حقوق نجومی نمایان بود، در این آیین‌نامه ساماندهی شده است تا علاوه بر مشخص شدن ضابطه این پرداخت‌ها، اقدام به انتشار و شفاف‌سازی این صورت هزینه‌ها شود تا از فساد پیشگیری شود.

پایان/

۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 25743

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =