فروش هاوال در روسیه 8 برابر شد/ بازگشت فروش خودرو به دوران پیش از جنگ اوکراین

اگرچه داده ها نشان می دهد LADA پرفروش ترین خودرو در بازار داخلی روسیه در ماه مه بود اما برند چینی «هاوال» فروش خود را 8 برابر شد.

به گزارش تحریریه، انجمن کسب‌وکارهای اروپایی (AEB) روز سه‌شنبه گزارش داد که فروش خودرو در روسیه با گذر از دوره تاثیر تحریم های غرب در مسیر بهبودی قرار گرفته است زیرا فروش خودروهای ماه می در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

فروش خودروهای جدید و خودروهای تجاری سبک (LCV) در روسیه در ماه گذشته با ۱۱۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۵۱۵۰۰ دستگاه رسید که حکایت از بازگشت شرایط تا نزدیک دوره پیش از جنگ اوکراین دارد.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سواری و LCV جدید در پنج ماهه نخست سال جاری در کشور فروخته شد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ حدود ۲۶ درصد کاهش داشته است.

فروش هاوال در روسیه 8 برابر شد/ بازگشت فروش خودرو به دوران پیش از جنگ اوکراین

AEB اعلام کرد که LADA روسی با فروش ۱۱۵۸۰۰ خودرو در ماه مه پرفروش ترین برند در کشور بود. آمار نشان دهنده افزایش ۷۲ درصدی فروش نسبت به سال گذشته است.

گفتنی است شش برند از ده برند برتر از نظر سهم بازار توسط خودروسازان چینی تصاحب شدند و همچنان خلاء شرکت های غربی را پر می کنند.

در این بازار شرکت چینی «هاوال» رشد ویژه ای داشت و فروش خود را در ماه گذشته بیش از هشت برابر کرد و به ۷۶۰۰ دستگاه رساند. آمارها نشان داد که فروش کلی آن تا کنون در سال جاری به ۳۱۶۰۰ دستگاه رسیده است.

برند جیلی نیز با افزایش هشت برابری فروش به رقم ۷۰۰۰ دستگاه در ماه مه و ۲۵۹۰۰ خودرو در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳ رسید و در رتبه دوم قرار گرفت.

صنعت خودروی روسیه که به شدت به سرمایه گذاری و تجهیزات خارجی متکی بود، به دلیل تحریم های غرب که پس از درگیری در اوکراین اعمال شده بود، تحت تأثیر خروج تولیدکنندگان بین المللی قرار گرفت.

به همین دلیل فروش خودروهای جدید در سال گذشته ۵۹ درصد کاهش یافت زیرا خودروسازان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی یا کشور را ترک کردند یا تحویل خودروها و قطعات را به حالت تعلیق درآوردند و تولید در داخل روسیه را برای مدت نامعلومی متوقف کردند.

در این دوره، خودروسازان چینی توسعه گسترده‌ای را در بازار روسیه آغاز کرده‌اند و بر اساس گزارش زنجیره‌ی فروشندگان خودرو (Autodom) انتظار می‌رود در سال جاری چینی ها به سهم ۶۰ درصدی از کل فروش برسند.

چین در سال گذشته بیش از ۱۶۰۰۰۰ خودرو به روسیه صادر کرد که بیش از دو برابر سهم آن در بازار خودرو روسیه در دوره قبل بود.

پایان/

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =