برجام با یا بدون آمریکا؟!

دلایل گوناگونی وجود دارد که نشان می دهد مذاکرات مستقیم میان ایران و ایالات متحده بر سر بازگشت آمریکا به برجام به مصلحت نیست.

چرا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا بر سر بازگشت آمریکا به برجام به مصلحت نیست؟

۱ – آمریکا در حال حاضر عضو برجام نیست و دلیلی ندارد ایران با کشوری که عضو برجام نیست، در مورد برجام مذاکره کند.

۲ – در حال حاضر موضوع بحث، بازگشت آمریکا به برجام است.

همان گونه که آمریکا برای خروج از برجام با ایران مذاکره نکرد، برای بازگشت به برجام نیز می تواند بدون مذاکره با ایران، تصمیم بگیرد.

۳ – برجام، حد و حدود تعهدات طرفین بر سر موضوع برنامه های هسته ای ایران را مشخص کرده است.

به عبارت دیگر، برجام فقط به فعالیت های هسته ای ایران می پردازد. در حالی که هرگونه مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا خارج از سند برجام، راه را برای طرح درخواست های غیرهسته ای آمریکا علیه ایران باز می کند.

۴ – جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام داشته است که فقط بر سر موضوع هسته ای با آمریکا مذاکره می کند که این مذاکره در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ انجام شده است و دیگر، ضرورتی برای مذاکرات جدید دیده نمی شود.

۵ – اگر قرار باشد موضوعات مربوط به برجام، با آمریکا به عنوان کشور خارج از برجام به مذاکره گذاشته شود، دیگر کشورها نیز چنین درخواستی را مطرح می کنند.

۶ – اگر نیت همه طرف های کنونی و سابق برجام، حل اختلافات و اجرای کامل تعهدات برجامی باشد، امکان توافق حتی با مذاکره غیر مستقیم ایران و آمریکا نیز فراهم می شود.

مشکل باقی مانده، عدم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیست؛ مشکل باقی مانده، خودداری آمریکا از بازگشت به برجام هسته ای بدون کسب امتیازاتی حول برجام پلاس و برجام های ۲ و ۳ و ... است.

پایان/

۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =