خیز سنا برای اعمال فشار بر ایران

کارگروه نیروهای مسلح مجلس سنا نسخه‌ی لایحه بودجه‌ی نظامی سال آینده‌ی آمریکا را به‌همراه اقداماتی که قانون‌گذاران امیدوارند به ایجاد همکاری میان کشورهای غرب‌آسیا برای مقابله با «تهدیدهای ایران» بیانجامد، ارایه کرد.

به گزارش تحریریه، «المانیتور» نوشت، نسخه‌ی تجویزی سنا بر مبنای قانون مجوز دفاع ملی رژیم آمریکا از دولت بایدن می‌خواهد امنیت دریایی و محدودیت‌های دریایی در خلیج‌فارس را در بحبوحه‌ی توقیف کشتی‌ها و حملات هواپیماهای بی‌سرنشنین، تقلای واشنگتن برای تعریف معماری سامانه‌ی یکپارچه‌ی پدآفند هوایی و موشکی میان کشورهای غرب‌آسیا با هدف خنثی کردن حملات موشکی ادعایی ایران به کنگره گزارش دهد.

نسخه‌ی سنا مقام‌های پنتاگون را ملزم کرده تا دراین‌باره گزارش‌های خود را به‌روز کنند. طی چند ماه گذشته در این زمینه گام‌های مهمی برداشته شده؛ اما به‌موجب بی‌رغبتی رژیم‌های عربی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس در منطقه‌ی خلیج‌فارس به نتیجه‌ای نرسید.

بسترسازی برای حمایت از زیاده‌خواهی تل‌آویو

نویسنده افزود لایحه‌ی سنا هم‌چنین دولت بایدن را ملزم می‌کند همکاری امنیت سایبری منطقه‌ای بین آمریکا و کشورهای منطقه را بهبود دهد و در این زمینه از اهرم‌های پیشین که هدف آن حمایت بیشتر از امنیت سایبری نظامی از اردن بود استفاده کند.

همچنین از دولت بایدن می‌خواهد بررسی کند که ایران در ازای هم‌کاری با روسیه در نبرد اوکراین چه مزایایی می‌گیرد؛ ادعایی که بارها توسط ایران رد شد.

گویا این لایحه پس از تصویب در معرض اصلاحات بیشتری قرار می‌گیرد؛ اما المانیتور مدعی شد: «انتظار می‌رود درنهایت شامل اقداماتی برای حمایت بیشتر آمریکا از اسراییل شود؛ اقداماتی برای کمک به اطمینان از توانایی تل‌آویو برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با اتکا به حمایت خارجی.»

Robe Malley, the US special envoy on Iran, prepares to testify at the Senate Foreign Relations Committee

تل‌آویو دست به دامن واشنگتن

اوایل سال جاری دولت بایدن به‌علت تعریف مانورها و تمرین جنگی با اسراییل که در چهارچوبش حملات هوایی دوربرد به اهداف راهبردی شبیه‌سازی شده بود، نسبت به ماجراجویی‌های تل‌آویو چراغ‌ سبز نشان داد؛ در همان زمان بسیاری گفتند که این بازی‌های شبیه‌سازی‌شده با هدف حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران تعریف شدند.

مقامات ارشد رژیم‌صهیونیستی هم مدت‌هاست که درخواست این رزمایش را داشتند؛ زیرا نیروی هوایی‌شان بدون پشتیبانی آمریکا توان کمتری برای حمله به تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران دارد. مخصوصاً به‌سبب نداشتن مهمات کافی برای شکار سنگرها و مخزن‌های سوخت‌رسانی در هوا.

گام‌های محتاطانه‌ی بایدن

نویسنده ادامه داد: «حالا طرح‌هایی که توسط «جیم بنکس» نماینده‌ی جمهوریخواه ارایه شده، مستلزم برگزاری تمرین‌های مشابه هوایی در مقیاس وسیع و دوربرد است که هر دو سال یکبار با اسراییل برگزار شود.»

وی افزود: «به نظر نمی‌رسد اقدام جداگانه‌ای برای تسریع در خرید مخازن سوخت‌گیری هوایی بویینگ «کی‌سی-۴۶-آ» توسط اسراییل در قیمت‌گذاری‌های اخیر انجام شده باشد.»

به تصریح نویسنده هم‌چنین انتظار نمی‌رود اصلاحیه‌ای توسط سناتورهایی چون «تام کاتن» و «گری پیترز» در سنا ارایه شود؛ اصلاحیه‌هایی که واشنگتن را مجبور کند خلبان‌های صهیونیست را برای پرواز با هواپیماهای «کی‌سی-۴۶-آ» مستقر در اراضی اشغالی آموزش دهد.

The aircraft carrier USS Abraham Lincoln (CVN 72) transits the Strait of Hormuz as an MH-60S Sea Hawk helicopter from the Nightdippers of Helicopter Sea Combat Squadron (HSC) 5 lifts off from the flight deck November 19, 2019. The Abraham Lincoln Carrier Strike Group is deployed to the U.S. 5th Fleet area of operations in support of naval operations to ensure maritime stability and security in the Central Region, connecting the Mediterranean and the Pacific through the western Indian Ocean and three strateg

فرامین نمایندگان به پنتاگون

یکی دیگر از اصلاحیه‌های مورد انتظار، قوانین دریایی است که در اوایل سال جاری توسط اعضای مجمع نمایندگان مجلس نمایندگان و سنا ذیل «پیمان آبراهام» ارایه شد.

براساس اصلاحیه در نسخه‌ی ارایه‌شده توسط مجلس نمایندگان، وزارت جنگ آمریکا ملزم شده اطلاعات به‌روزشده‌اش در مورد مهمات ذخیره‌شده‌ آمریکا در اراضی اشغالی فلسطین را نیز ارایه کند.

روزنامه‌ی «نیویورک‌تایمز» در اوایل سال جاری گزارش داد پنتاگون برخی از ذخایرش را به‌منظور تأمین تجهیزات اوکراین از اراضی فلسطینی خارج کرده.
سایر اقدامات درخواستی در نسخه‌ی ارایه‌شده توسط مجلس نمایندگان، مقام‌های پنتاگون را ملزم می‌کند که برای قانونگذاران درباره‌ی همکاری دفاعی میان چین و رژیم‌سعودی، هم‌چنین روابط امارات با پکن توضیحات لازم را ارایه دهند.

در این میان وزارت جنگ آمریکا ملزم شده در خصوص زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، فرآیند غنی‌سازی و دستیابی کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس به ساختار ارتباطی «جی ۵» توضیحات لازم را بدهد.

همچنین پنتاگون می‌بایست درباره‌ی این‌که چگونه روابط پکن با ایران برای برنامه‌ی موشک بالستیک تهران مفید بوده، توضیح دهد.

منبع: کانال اخبار راهبردی

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 26249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =