اهداف چین در همکاری هسته ای با عربستان

عربستان طی سال های اخیر تمایل بالایی برای تبدیل شدن به قدرت هسته ای نشان داده اما واشنگتن در این زمینه سنگ اندازی کرده است. ورود چین به این خط، فرصت های دوگانه ای را برای ریاض فراهم می کند تا آمریکا را زیر فشار قرار می دهد.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج آنلاین» در بخشی از گزارش خود درباره تلاش عربستان برای دستیابی به انرژی هسته ای نوشت، در سایه تحولاتی که نظام جهانی شاهد هستیم، عربستان هم برای توسعه صنایع هسته ای و استفاده از اورانیوم برای تولید سوخت هسته ای تلاش می کند. این تلاش ها در حالی است که کاوش ها نشان می دهد در شماری از مناطق عربستان، اورانیوم وجود دارد.

در شرایطی که جهان تک قطبی در حال تبدیل شدن به جهان چند قطبی است و قدرت های منطقه ای و بین المللی جدیدی در حال ظهور هستند، عربستان هم احساس می کند نیاز به مولفه های قدرت در سیاست خارجی خود دارد تا از طریق آن به اهداف منطقه ای و فرامنطقه ای خود برسد. در این راستا عربستان اخیرا مذاکراتی را با چین برای احداث تاسیسات هسته ای انجام داده است. این مذاکرات پس از آن آغاز شد که تلاش های عربستان برای همکاری با آمریکا در این زمینه به نتیجه نرسیده است. در این راستا، عربستان در شماری از پرونده ها، آمریکا را زیر فشار قرار می داد تا با شرایط ویژه عربستان موافقت کند.

اهداف چین در همکاری هسته ای با عربستان

روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا در ۲۴ آگوست نوشت، ریاض پیشنهاد چین برای احداث نیروگاه هسته ای را مورد بررسی قرار خواهد داد. این روزنامه از قول دو مقام سعودی نوشت، این پیشنهاد با هدف زیر فشار قرار دادن «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا است تا در این راستا به عربستان در مسیر دستیابی به انرژی هسته ای امتیازاتی بدهد.

برپایه اظهارات این دو مقام سعودی، شرکت ملی هسته ای چین پیشنهاداتی برای احداث نیروگاه هسته ای در منطقه الشرقیه عربستان داده است. بررسی این موضوع عاملی برای تشویق دولت بایدن جهت دادن امتیازهایی در موضوع منع گسترش سلاح هسته ای است.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در صورت شکست مذاکرات با آمریکا برای همکاری هسته ای با چین آماده می شود. این نخستین بار نیست که ریاض، واشنگتن را تحت فشار قرار می دهد تا در موضع خود را درباره برنامه هسته ای ریاض منعطف کند و از محدودیت های خود در این زمینه کاهش دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال اشاره کرد آمریکا کمک به عربستان برای توسعه برنامه هسته ای را مشروط به این می کند که عربستان غنی سازی نکند. این در حالی است که چین به دنبال تقویت نفوذ خود در خاورمیانه است و چنین شرطی را از عربستان نمی خواهد.

اهداف چین در همکاری هسته ای با عربستان

برپایه گزارش این رسانه، عربستان کمک های آمریکا برای توسعه برنامه هسته ای خود و تامین ضمانت های امنیتی از سوی آمریکا را به عنوان بخشی از توافق احتمالی برای عادی سازی روابط با اسرائیل عنوان کرده است.

«حسام شاکر» تحلیلگر مسائل بین الملل در این زمینه به تارنمای الخلیج آنلاین گفت: چین به سرعت در برقراری و تقویت روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گام بر می دارد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از نظر عملی به منزله آزمایشگاه حضور چین به عنوان یک قطب جهان چند قطبی در منطقه خاورمیانه هستند. این موضوع در برپایی نشست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و چین و پس از آن آشتی عربستان و ایران قابل مشاهده بوده است.

طبق این گزارش، ریاض در سال های اخیر تمایل بالایی برای تبدیل شدن به قدرت هسته ای نشان داده است و این تمایل عربستان به دور از موازنه های منطقه ای و برنامه هسته ای ایران نیست. آمریکا هم در این زمینه سنگ اندازی کرده است. اکنون ورود چین به این عرصه، فرصت های دوگانه ای را برای ریاض فراهم کرده است. عربستان با این فرصت واشنگتن را زیر فشار قرار می دهد و اگر آمریکا خود را با عربستان همراه نکند گزینه چینی هنوز هم پابرجاست. بر این اساس، تداوم برنامه هسته ای عربستان با مشارکت چین به مفهوم اداره روابط کشورهای منطقه از سوی چین خواهد بود.

پایان/

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27252

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =