ارامنه بدنبال خروج از قره‌باغ

۱۲۰ هزار نفر از ارامنه ساکن قره‌باغ کوهستانی بدنبال بازپس‌گیری این منطقه از سوی باکو، به دنبال بازگشت به ارمنستان هستند.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از رویترز نوشت، ارامنه قره باغ، منطقه‌ای که از نظر بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک آذربایجان شناخته شده است اما از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خارج از کنترل باکو بود، پس از یک عملیات نظامی ۲۴ ساعته توسط ارتش آذربایجان، در ۲۰ سپتامبر مجبور به اعلام آتش بس با باکو شدند.

با وجودی که جمهوری آذربایجان می‌گوید، حقوق اقلیت ارامنه در این منطقه را رعایت کرده و با آنها تعامل خواهد داشت اما رهبری ارامنه در این منطقه می‌گویند که خواهان خروج از این منطقه هستند.

باکو چندین مرتبه هرگونه نیت و تلاش برای آسیب زدن به ارامنه ساکن در این منطقه را رد کرده است.

داوید بابایان یکی از مشاوران ساموئل شاه‌رامانیان رییس جمهوری خودخوانده آرتساخ به رویترز گفت: مردم ما نمی‌خواهند تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان زندگی کنند. ۹۹.۹ درصد از مردم ما ترجیح می‌دهند که سرزمین‌های تاریخی خود را ترک کنند.

وی اظهار داشت که مشخص نیست ارامنه ساکن در قره‌باغ چه زمانی از طریق کریدور لاچین که این منطقه را به ارمنستان متصل می‌کند، بتوانند به سمت این کشور حرکت کنند.

در ارمنستان، مخالفان خواستار استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور به دلیل شکست در نجات قره‌باغ شده‌اند.

همزمان نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در سخنرانی خود برای ملت ارمنستان اعلام کرد که ایروان آماده پذیرش تمامی ارامنه منطقه قره‌باغ است که خواهان خروج از این منطقه هستند.

جامعه بین‌المللی قره باغ را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته است. باکو ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) عملیاتی را برای کنترل بر این منطقه انجام داد.

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در جریان نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست ایروان و پاریس برگزار شده بود، اظهار داشت: در جریان حمله نیروهای جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ کوهستانی، زیرساخت‌های اساسی مانند ایستگاه‌های برق، خطوط تلفن و تجهیزات اینترنتی هدف قرار گرفتند و بیش از ۲۰۰ نفر از جمله زنان و کودکان کشته و ۴۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

وی حمله نیروهای آذربایجان برای بازپس‌گیری منطقه قره‌باغ کوهستانی را «وحشیانه» توصیف کرد و مدعی شد که در جریان این حمله افراد غیرنظامی عامدانه مورد هدف قرار گرفته‌اند.

همزمان جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست ادعاهای ارمنستان درباره پاکسازی قومی را قویا رد کرد.

وی اظهار داشت: در جریان مذاکرات اخیر با نمایندگان قره‌باغ کوهستانی، آنها خواستار کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا، سوخت برای مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر تاسیسات این منطقه بودند که آژانس‌های دولتی به سرعت در حال تامین این اقلام هستند.

پایان/

۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 27558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =