تعمیق بحران مسکن در انگلیس

نرخ بهره بالا برای وام در انگلستان موجب شده تا از قدرت خرید مردم و میزان تاییدیه‌های وام مسکن در این کشور به شدت کاسته شود.

به گزارش تحریریه، بانک مرکزی انگلیس گزارش داد وام دهندگان این کشور در ماه سپتامبر در مجموع ۴۳,۳۲۸ وام مسکن را تصویب کردند که کمترین رقم از ژانویه گذشته است. این امر بر نگرانی ها در مورد رکود در بازار مسکن افزود.

رقم کنونی نشان دهنده کاهش آمار ۴۵۴۰۰ عددی وام در ماه آگوست است ضمن آنکه اکنون سومین کاهش متوالی ماهانه رخ داده است. آمار فوق همچنین نشان می‌دهد که تأییدیه‌های خالص برای ارزیابی مجدد وام گیری هم در ماه سپتامبر به ۲۰۶۰۰ کاهش یافت که پایین‌ترین میزان از ژانویه ۱۹۹۹ تا به حال است.

بر اساس این گزارش، در حالی که حجم خالص وام در ماه اوت ۱.۷ میلیارد پوند بود اکنون این رقم به کمتر از ۱.۴ میلیارد پوند (۱.۷ میلیارد دلار) کاهش یافته است.

تعمیق بحران مسکن در انگلیس

«گری بوش» مشاور مالی MortgageShop.com به اسکای نیوز اظهار داشت: ارقام وحشتناک از میزان وام‌های تایید شده از سوی بانک انگلستان همیشه قابل پیش بینی بوده است ولی تمایل پیرامون بازار وام مسکن و املاک در شرایط کنونی قوی نیست و این ارقام نیز نشان دهنده همین موضوع است.

وی گفت: تعداد وام های مسکن به وضوح نشان می دهد که بسیاری از مردم به دلیل مقرون به صرفه بودن، چاره ای جز ماندن در شرایطی که از سوی وام دهنده فعلی ارائه می شود، ندارند.

بانک مرکزی انگلستان در ۳ آگوست برای چهاردهمین بار متوالی نرخ بهره را افزایش داد و معیاری را که زیربنای بیشتر نرخ‌های وام مسکن است به بالاترین سطح در ۱۵ سال گذشته یعنی ۵.۲۵ درصد رساند. افزایش شدید نرخ بهره از پایین ترین نرخ تاریخ یعنی ۰.۱ درصد در نوامبر ۲۰۲۱ به سطج کنونی، هزینه وام مسکن را افزایش داده است، زیرا موسسات وام دهنده هم به دنبال مقابله با تورم بالا بود.

گزارش اخیر شرکت املاک و مستغلات Zoopla نشان می دهد که فروش خانه در بریتانیا به دلیل افزایش هزینه های وام مسکن در مسیر کاهش و رسیدن به پایین ترین سطح در بیش از یک دهه گذشته است.

این موسسه پیش‌بینی کرد امسال تعداد خرید خانه در بریتانیا با ۲۱ درصد کاهش سالانه به حدود ۱ میلیون مورد برسد، حال آنکه تعداد معاملات در سال گذشته ۱.۲۶ میلیون بود. البته بالاترین رقم در ۱۴ سال گذشته با ۱.۴۸ میلیون مورد معامله در سال ۲۰۲۱ ثبت شده بود. در آن زمان معافیت های مالیاتی در دوره همه گیری کرونا باعث افزایش خرید شد.

بر اساس این گزارش، تقاضا برای وام مسکن طی چهار هفته گذشته در مقایسه با میانگین پنج سال گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته است، زیرا افزایش نرخ وام مسکن و فشارهای هزینه زندگی بر بازار تحمیل می کند.

«ریچارد دانل» مدیر اجرایی شرکت فوق اعتقاد دارد خریداران نقدی مصونیت بیشتری دارند و در مسیر فروش از هر سه فروش بیش از یک نفر در سال ۲۰۲۳ هستند.

Start of 2023 ushers in mortgage slowdown as drawdowns slide by a third

طبق گفته Moneyfacts نرخ بهره یک وام مسکن ثابت دو ساله معمولی این هفته ۶.۷۳ درصد بود، در حالی که میانگین قرارداد ثابت پنج ساله ۶.۲۱ درصد بود.

بر اساس گزارش Zoopla پیش‌بینی می‌شود که تعداد فروش خانه‌هایی که از طریق وام مسکن تامین می‌شود در سال جاری ۲۸ درصد کاهش یابد، در حالی که فروش نقدی نسبتا انعطاف‌پذیر باقی خواهد ماند و تنها ۱ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

پایان/

۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 27984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =