کربن‌زدایی، چالش صنایع با دولت آلمان!

فعالان اقتصادی در آلمان نسبت به تاثیر برنامه های دولت در زمینه کربن‌زدایی پیش از موعد بر صنایع این کشور هشدار می دهند و تاکید دارند به دلیل نبود ظرفیت جایگزین تولید برق، برلین مجبور است برای زمان بیشتری نیروگاه های سوخت زغال سنگ خود را حفظ کند.

به گزارش تحریریه، «زیگفرید روسورم» رئیس لابی صنعتی آلمان BDI، به خبرنگاران اعلام کرد که برنامه های برلین برای حذف تدریجی نیروگاه های زغال سنگ زودتر از موعد مقرر، احتمالا با شکست مواجه خواهد شد.

او تصریح کرد که دولت فدرال فاقد استراتژی مناسب برای متقاعد کردن شرکت‌های خصوصی در جهت ساخت تاسیسات جدید گازسوز در هفت سال آینده است.

روسورم اظهار داشت: این بسیار آزاردهنده است زیرا ما احتمال دارد در شرایطی قرار بگیریم که مجبور شویم به استفاده از نیروگاه‌ های زغال‌سنگ برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه دهیم. علت آن است که در آلمان ظرفیت ذخیره کافی دیگری برای این جایگزینی وجود ندارد.

طبق برنامه ریزی های اعلام شده پیشین، دولت آلمان قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ یعنی هشت سال زودتر از تاریخی که به عنوان هدف رسمی اعلام شده بود، استفاده از زغال سنگ برای تولید برق را در کل این کشور متوقف کند.

کربن‌زدایی، چالش صنایع با دولت آلمان!

دولت در برلین سعی دارد تا در روند بازسازی شبکه برق، به منابع تجدیدپذیر مانند باد و خورشید تکیه کند. حتی در این صورت هم برنامه ریزی شده است که انرژی نیروگاه‌های گازسوز به عنوان پشتیبان آماده به کار باشند تا وقتی که انرژی‌های تجدیدپذیر برای پوشش تقاضا کافی نبود، مورد استفاده قرار بگیرند. شرکت‌ های آلمانی منتظر بودند تا برلین راهبردی را برای چگونگی تامین بودجه ساخت این نیروگاه‌های جدید، که در گام نخست با گاز طبیعی و در مرحله بعد با هیدروژن کار می‌کنند، ترسیم کند.

به گفته روسورم دولت باید مشوق هایی را برای شرکت های خصوصی برای ساخت کارخانه ها فراهم کند.

وی خاطر نشان می کند که این کار مستلزم مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی است و به همین دلیل باید ارزش مشارکت را داشته باشد حتی اگر این بهره برداری تنها برای چند ساعت کار در سال اتفاق بیفتد. وی تاکید کرد: من از طرفداران گسترش انرژی های تجدیدپذیر هستم. اما اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم باید متذکر شویم که در فرایند انتقال انرژی به سمت تجدیدپذیر به پشتیبان نیاز داریم زیرا در شرایط کنونی ما تا داشتن ظرفیت ذخیره کافی فاصله داریم.

روسورم معتقد است شاید قرار گذاشته شود ۵۰ دستگاه به طور همزمان سفارش، برنامه ریزی، تصویب و ساخته شوند، اما به نظر من این هدفی است که به نظر من غیر واقعی می رسد. اگر این توسعه موفقیت آمیز نباشد، آژانس شبکه فدرال برای حفظ امنیت عرضه به جز اتصال نیروگاه های زغال سنگ به شبکه، گزینه چندان دیگری را در دسترس نخواهد داشت.

پایان/

۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 28440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =