خیز ترکیه برای گسترش نفوذ در آفریقا

ترکیه راهبرد همکاری تجاری با آفریقا را در پیش گرفته زیرا این قاره را دارای فضای مناسبی برای سرمایه گذاری می داند؛ حجم مبادلات تجاری میان ترکیه و کشورهای آفریقایی از ۳ میلیارد دلار سال ۲۰۰۳ به رقم ۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارش خود درباره حضور و نفوذ ترکیه در کشورهای قاره آفریقا نوشت، سفر «علی امین الزین» نخست وزیر نیجر به ترکیه در آغاز ماه جاری که بنا به دعوت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه صورت گرفت، بیانگر نقش ترکیه در قاره آفریقا و تلاش این کشور برای گسترش نفوذ در آن و تعمیق همکاری اقتصادی و نظامی با کشورهای این قاره است.

به نوشته الجزیره، حدود ۲ دهه است که ترکیه برای گسترش نفوذ خود در قاره آفریقا تلاش می کند و این قاره را دارای فضای مناسبی برای سرمایه گذاری می داند. علت این امر آن است که آفریقا برپایه بسیاری از بررسی های اقتصادی، حدود ۶۵ درصد از منابع طبیعی دنیا را در اختیار دارد که هنوز بسیاری از آن ها کشف و استخراج نشده یا مورد استفاده قرار نگرفته است.

این شبکه خبری در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، پس از موج کودتاها در کشورهای ساحلی آفریقا که در سال ۲۰۲۰ از مالی آغاز شد و کاهش نفوذ فرانسه را به دنبال داشت، ترکیه از طریق همکاری اقتصادی، نظامی و تسلیحاتی کوشش کرد تا در این قاره نفوذ خود را افزایش دهد و با دیگر قدرت های جهانی به رقابت بپردازد.

خیز ترکیه برای گسترش نفوذ در آفریقا

دیپلماسی و مبادلات تجاری ترکیه و کشورهای قاره آفریقا

گزارش این رسانه عربی درباره روابط دیپلماتیک ترکیه با کشورهای قاره آفریقا نیز نوشت که ترکیه با گسترش روابط و افزایش نفوذ خود راهبرد همکاری با کشورهای این قاره را در پیش گرفته است. شمار سفارتخانه های ترکیه در این قاره از ۱۲ عدد در سال ۲۰۰۲ میلادی به ۴۴ سفارتخانه و کنسولگری در سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافته است. علاوه بر این تعداد سفارتخانه ها و کنسولگری کشورهای آفریقایی در ترکیه هم از رقم ۱۰ مورد در سال ۲۰۰۸ به ۳۷ سفارتخانه در سال ۲۰۲۱ رسید.

این شبکه خبری تصریح دارد که قاره آفریقا بیش از ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت دارد و ترکیه از آغاز هزاره سوم راهبردی مبتنی بر همکاری تجاری با قاره آفریقا را در پیش گرفت زیرا کشورهای این قاره بازار مصرف فوق العاده ای دارند.

در چارچوب همکاری اقتصادی میان ترکیه و کشورهای قاره آفریقا حجم مبادلات تجاری دوطرف از رقم ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ به ۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید. آنکارا ۹۰ درصد از نفت و گاز مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند و این کشور به تازگی تلاش کرده است با قیمت ترجیحی به گاز قاره آفریقا دست یابد زیرا این منطقه ۱۰ درصد از ذخایر انرژی جهان را در اختیار دارد. نیجر ۹۰ درصد از گاز خود را به ترکیه صادر می کند. الجزایر هم چهارمین کشور صادرکننده گاز به ترکیه است.

علاوه بر این ۲۰۰ شرکت ترکیه ای در بخش های مختلف در اتیوپی حضور فعالی دارند و ۳۰ هزار تن از شهروندان این کشور آفریقایی در شرکت های ترک سرگرم فعالیت هستند. گفتنی است که ترکیه پس از چین دومین سرمایه گذار بزرگ در اتیوپی به شمار می رود. مبادلات تجاری میان ترکیه و اتیوپی در سال ۲۰۲۲ به ۶۵۰ میلیون دلار رسید. حجم پروژه هایی که شرکت های پیمانکاری ترکیه در سراسر قاره آفریقا در حال انجام آن هستند، به ۷۱.۱ میلیارد دلار می رسد.

پایان/

۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =