اقتصاد ایران سمت و سوی کمونیستی دارد

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات معدنی ایران با بیان اینکه «اقتصاد ما سمت و سوی کمونیستی دارد» تصریح کرد: نابسامانی و نابهنجاری بزرگی اقتصاد ما را فرا گرفته و مشخص نیست چرا دولت همچنان فکر می کند باید در تمام ارکان اقتصاد دخالت کند و دائم بخشنامه بدهد و عوارض غیر معمول و غیر کارشناسی بر ما تحمیل کند. این در حالی است که دنیا ده ها سال قبل، از این مدل سیاست گذاری ها و دخالت های دولتی عبور کرده است.

«کامران وکیل» نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات معدنی ایران در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص تحمیل عوارض و مالیات به بخش صنعت و معدن با توجیه حمایت از شرکت های دانش بنیان و ساقط کردن صادرات معدنی کشور با مصوبات و دستورات غیر کارشناسی دولت گفت: موضوع حمایت از دانش بنیان ها برای بخش صنعت و معدن کشور بحث غریبی نیست چرا که سال هاست فعالین این بخش با عناوین مختلف عوارضی را می پردازند که اصلا ربطی به آنها ندارد. همه فعالان بخش معدن مشکل چندانی با پرداخت عوارض نیم درصدی مصوب مجلس ندارند زیرا سال هاست عوارض بسیاری تحت عناوین مختلفی پرداخته ایم.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: متاسفانه اقتصاد ما سمت و سوی کمونیستی دارد. از همان اوایل انقلاب اقتصاد ما در جهت کمونیستی شدن حرکت کرد به این معنا که تاکید شد از دارندگان مال و ثروت باید گرفته شود و به کسانی داده شود که پول و سرمایه ای ندارند؛ لذا از صادر کنندگان و فعالان اقتصادی در بخش های مختلف تحت عناوین زیادی درصدهایی اخذ شده است.

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات معدنی ایران در این باره افزود: برای نمونه نیم درصد سهم آموزش و پرورش، یک درصد سهم عمران روستایی، یک درصد تعاون روستایی و ... بارها داده شده است. اگر به یاد داشته باشید در اواخر دهه ۸۰ قانونی تحت عنوان«قانون تجمیع عوارض» مصوب شد تا همه عوارض متمرکز شود. همانند ماشین تایپ‌ که تا آخر خط می‌رود و دوباره از اول خط شروع می‌کند دولت وقت تصمیم گرفت عوارض را یک جا بگیرد. در آن زمان عوارض ها را در اصلاحیه قانون معادن به زیر مجموعه حقوق دولتی منتقل کردند از این بابت که معدن، انفال است لذا از محل معادن باید به دولت حقوقی تعلق بگیرد بنابراین تصمیم گرفته شد عوارضی که قرار است دولت از معدن دار دریافت کند در همین حقوق دولتی گنجانده شود. تا اینجای کار خوب بود چون تکلیف همه را مشخص کرد چرا که قانون خوبی مصوب شده بود.

 اقتصاد ایران سمت و سوی کمونیستی دارد

وی در ادامه بحث توضیح داد: روز اولی که معدن دار پروانه معدن دریافت می کرد با توجه به این قانون می توانست برای کسب و کار خود طرح فنی اقتصادی بنویسید یعنی می‌توانست مشخص کند از قیمت فروش سنگ سر معدن ۵ درصد یا ۱۰ درصد را به عنوان حقوق دولتی به دولت عوارض می دهد و کار یک باره تمام می شد. اما مساله عوارض در همین حد باقی نماند چرا که دولت باز هم نسبت به دریافت عوارض طمع کرد.

کامران وکیل تاکید کرد: دولت باز هم عوارض دیگری تحت عنوان عوارض صادراتی به فعالین بخش معدن تحمیل کرد و دوباره روز از نو روزی از نو. عوارض مختلفی تحت عنوان عوارض شهرداری ها، محیط زیست و ...هم بر فعالان معدن تحمیل شد تا مصوبه اخیر که دولت بر حمایت از دانش بنیان ها با عوارض نیم درصدی تاکید دارد.

وی در این باره با اعتراض به زیاده خواهی دولت گفت: با اینکه مجلس نیم درصد از درآمد صادرات صنعتی معدنی و پتروشیمی را در راستای حمایت از دانش بنیان ها تصویب کرد اما دولت رقم های بسیار متفاوت و سنگینی با همین عنوان از ما طلب می کند. این درحالی است که امروزه بنگاه های دانش بنیان در کشورهای توسعه یافته به صنایع سوبسید می‌دهند ولی دانش بنیان‌های ما آنقدر عقب هستند که حتی یک پلتفرم درآمدزا هم در کشور نداریم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: شرکت های دانش بنیانی مثل دی جی کالا کپی آمازون است و اسنپ همان اوبر است، پس علی رغم همه پول هایی که با عنوان حمایت از دانش بنیان ها گرفته می شود فعلا دانش بنیان‌های ما تولید ویژه ای نداشته اند و به مراتب از شرکت های دانش بنیان خارجی عقب هستند. ما هنوز پراید را با قطعات چینی تولید می‌کنیم پس دانشی نداریم که بخواهیم از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم!

 اقتصاد ایران سمت و سوی کمونیستی دارد

کامران وکیل معتقد است: به هر حال با اینکه مجلس در راستای حمایت از دانش بنیان ها نیم درصد عوارض تصویب کرده اما دولت به جای نیم درصد ۲۰ تا ۴۰ درصد به معدن کاران تحمیل کرده است، بدون اینکه مبنای مشخصی داشته باشد.

وی در این باره توضیح داد: دولت در جایی تاکید کرده که باید از سنگ مس، کنسانتره مس و ورق قرمز عوارض گرفته شود. دولت بابت تکمیل زنجیره فراوری از محصولی که درجه فرآوری بالاتری دارد عوارض بیشتری طلب کرده تا حلقه پایینی که درصد فراوری کمتری دارد؛ معلوم است اعداد بدون مبنای کارشناسی بر ما تحمیل شده است.

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات معدنی ایران گفت: مسئله نگران کننده این است وقتی محصولی می‌خواهد به بازار صادراتی برسد از مسیرهای سختی عبور می کند و باید اطمینان طرف خارجی را جلب کند. بخش معدن راه ده ساله ای را طی کرده است. امروز به سادگی نمی توان محصولی را وارد بازارهای پررقابت کرد چه مواد اولیه باشد یا نفت و فلز. دنیای امروز دنیای کار حرفه ای است چرا که هر نفت و گازی را نمی توان به هر پالایشگاهی یا پتروشیمی داد. متاسفانه عدم توجه به قوانین تجارت و صادرات در ایران و سنگ اندازی های مکرر دولت در این مسیر موجب شده نتوانیم از پیش پرداخت‌های جهانی استفاده کنیم، لذا صادر کننده باید یک معادله چند مجهولی را حل کند تا کالایی را به بازارهای دنیا صادر کند.

 اقتصاد ایران سمت و سوی کمونیستی دارد

این فعال حوزه صادرات محصولات معدنی معتقد است: متاسفانه عده‌ای در دولت با تحمیل عددهای ذهنی خود بر صادرات و معدن و در کل بر صنعت کشور چالش های بیشماری را ایجاد کرده اند. برای نمونه در موضوع واردات ماشین آلات معدنی به شدت دچار چالش هستیم چرا که ماشین آلات معدنی نیز همچون تولید پراید و خودروی ایرانی اسیر تولید داخلی شده و با این توجیه که باید از تولید داخل حمایت شود، اجازه واردات داده نمی شود!

کامران وکیل در پایان این گفت و گو تاکید کرد: نابسامانی و نابهنجاری بزرگی اقتصاد ما را فرا گرفته و مشخص نیست چرا دولت همچنان فکر می کند باید در تمام ارکان اقتصاد دخالت کند و دائم بخشنامه بدهد و عوارض غیر معمول و غیر کارشناسی بر ما تحمیل کند. این در حالی است که دنیا ده ها سال قبل، از این مدل سیاست گذاری ها و دخالت های دولتی عبور کرده است.

پایان

۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      4 0
      از اول انقلاب قرار شده از سرمایه‌دار بگیرند و به بی‌سرمایه بدهند؟! والا ما سرمایه نداریم، اما چیزی ندیدیم که به ما داده شود!!
    • US ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      1 0
      «همان اوایل انقلاب اقتصاد ما در جهت کمونیستی شدن حرکت کرد به این معنا که تاکید شد از دارندگان مال و ثروت باید گرفته شود و به کسانی داده شود که پول و سرمایه ای ندارند» اینگونه بر داشت سطحی وعامیانه از کسی که عنوان«نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات معدنی ایران »را یدک میکشد با توجّه به سطح آموزش عمومی غیر عادی نیست. آقای عزیز!اگر حتّی یک پنجم کنترل دولتی که در اروپا بر اقتصاد اعمال میشود در ایران اعمال میشد دادتان به عرش اعلأ میرسید بگذریم از اخذ مالیات که اگردر مورد آن خلاف شود دیگر نه از تاک نشان بماند ونه از تاک نشان. در اروپا آموزش همگانی٬خدمات سلامتی وبهداشت ٬خطوط مواصلاتی راه وجاده وراه آهن دولتی است وتحت کنترل شدیددولت قراردارد.مرجعی به نام Federal Cartel Officeوجود دارد که کارش نظارت بر کار وهمکاری شرکتها است تا از تشکیل کارتل جلوگیری شود. وهر گونه ادغام کنسرنهای بزرگ منوط به اجازه این سازمان دولتی است ومیتواند تمام پروسه انجام شده را غیر قانونی وتفکیک کنسرنها را به شرکتهای با قدرت محدود در اقتصاد اعمال نماید.ب
    • US ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      1 0
      بهر حال این نظریه که دولت نبایددر اقتصاد دخالت کند فقط در ایران کار برد دارد چرا که دولت جدیددر ایران اصولأ هیچکاره است نه در سیاست خارجی ونه در سیاست داخلی و.....ولی نمیخواهد باور کند. بعد از شروع جنگ اوکرایین وتاثیر باصطلاح اقتصاد آزاد سریعأ خود را نشان داد واروپا وکلأ غرب فروش مواد خام ٬سرمایه گذاری خارجی در اروپا٬صادرات مواد غذایی و... هزاران سیاست اقتصادی در پیش گرفت که از نظر این شخص سوپر کمنیستی است.عزیزان اقتصاد با شعار عملی نمیشود.اقتصادعلم است همین مصاحبه برای کسی که دار اقتصاد فعال است منع الهام ایده های اقتصادی است.دوستان سیاست شما در قبال قانون جدید اتحادیه اروپا چیست که تحت عنوان« زنجیرتولید وواردات »که میگوید :هرکالای وارداتی به اروپا باید با قوانین اتحادیه در مورد وضعیت تولید(دستمزد عادلانه٬عدم کارکودکان٬وضعیت سلامتی ونهایتأ سایر قوانین اتحادیه.....)هماهنگ باشد.شاید اینهم کمونیستی باشد !عزیزان مشکل چپاوال غارت ثروت کشورتوسط افرادی است که از انقلاب بهره برده اند ونا شکری میکنند.بسیار
    • US ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      بسیار مدیران ایرانی در خارج از کشور هستند که علیرغم پیشنهادات خوب از سوی شرکتهای خارجی حاضر به همکاری با آنان که جهت غارت ثروت مردم ایران فعالیت میکنند٬نیستند وشبها هنگام سر گذاردن بربستربا وجدان راحت خدا را شکر میکنند که در این غارت ثروت مردم شریک نیستند.
    • محمد افضل زاده IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      حتماً جناب ایشان اصلاً مریض نمی شود وگذرش برای بستری ومعالجه به بیمارستان هامراجعه نکرده( که انشالله چنین است) تا متوجه شود اقتصاد کمونیستی یعنی چه .وبعد خود کمونیست ها نیز یک بخششان درحال بررسی دلایل شکست شوروی هستند وبخش چینی هم که می گویند مادر راه سئسیابیست هستیم حال الگوی کمونیستی جناب ایشان چیست که اقتصاد ایران را کمونیستی می نامد. وبعد تر چگونه در یک اقتصاد کمونیستی شرکتی فولادی بالای 100درصد سود می برد. اصلاً با یک ادعای کمونیستی ، سود کجا ومکوبیست کجا. جناب کامران وکیل اقتصاد ایران "اقتصاد ول " است . حال سوپر دانش اقتصادی می خواهد تا بتواند آنرا نقد کند. تا مثل ماهی لیز لزج ازدست نقد درنرود.
    • یادداشت 1 DE ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      اقتصاد ما سمت و سوی کمونیستی دارد. از همان اوایل انقلاب اقتصاد ما در جهت کمونیستی شدن حرکت کرد به این معنا که تاکید شد از دارندگان مال و ثروت باید گرفته شود و به کسانی داده شود که پول و سرمایه ای ندارند؛" نام قانون مصوب مربوطه را مینوشتید! ببینید چه وضعی شده تو این کشور که چنین افرادی با این سطح از شناخت "نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان" میشوند!
    • یادداشت 2 DE ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      در آلمان شرکتی که معدنی را استخراج میکند باید به دولت محلی (سیستم فدرال) "اجاره" بپردازد که بسته به مواد استخراج شونده و دولت محلی میزان آن متفاوت است. این "اجاره" مانند هر اجاره دیگر سالانه در محدوده ای افزایش مییابد. در ضمن باید بعنوان "مالیات شرکت" % 15 و "هزینه همبستگی" % 5.5 از درآمد حاصله به دولت بپردازد... نگاه کنید به لینک یکم. قانون سفت و سختی هم برای استخراج معدن وجود دارد (§ 7 BBergG). نگاه کنید به لینک دوم. https://rohstofftransparenz.de/rohstoffgewinnung/anfallende-zahlungen https://www.gesetze-im-internet.de/bbergg/index.html
    • یادداشت 3 (پایان) DE ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      کمونیسم یعنی مالکیت ابزار تولید در دست سرمایه دار (ان) نیست بلکه در دست کارگران و زحمتکشان بنگاه مربوطه (نه دولت) و بصورت شورایی اداره میشود، هیچ استثماری وجود ندارد، تولید برای زندگی بهتر اکثریت اهالی جامعه است نه زندگی اهالی جامعه برای تولید سود بیشتر اقلیت سرمایه دار و هزینه حاکمیت آن ... بدین ترتیب نظامهای پیشین "بلوک شرق"، چین، ویتنام، کوبا، ... نه سوسیالیستی (فاز آغازین و پیشا کمونیسم) که سرمایه داری دولتی بودند گرچه وضعیت زندگی کارگران خیلی از این کشورها بمراتب بهتر از کارگران ایران امروزی بود ولی ربطی به سوسیالیسم (کمونیسم که هیچ) نداشت. بطور نمونه وضعیت زندگی مردم "جمهوری دمکراتیک آلمان"، آلمان شرقی پیشین ("سوسیالیستی"!) بدون هرگونه چاه نفت و گاز قابل مقایسه حتی با "طبقه متوسط" کنونی ایران نبود. امثال نیلی، غنی نژاد، زیباکلام، زیدآبادی و لشگر پادوهای سرمایه برای عوامفریبی چنین کشورهایی را "کمونیستی" مینامند! فعلاً کارگران و زحمتکشان ایران بلندگویی ندارند. چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند!
    • US ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      1 0
      آقای کامران وکیل! با توجه به سن شما !شایدبیشتر توضیح دهید شما از آنانی هستید ازمال وثروت شان راانقلاب گرفته ویا از آن گروه که انقلاب به آنها ثروت داده آنانی که پول وثروت ندارند؟ این مقدار ازنا آگاهی وشاید تبلیغ وموج سواری بربرخی مخالفت ها نشانهای از عدم دانش اقتصاد است. آقای گرامی !اگر کمی از معاملات بین المللی وروابط حاکم برآن اطلاع داشتید شاید سیاست تبلیغاتی دیگری در پیش میگرفتید.چه بلایی بر سر هپکو آمد؟ تولید صنعتی سرمایه گذاری کلان میخواهد ولی قشر خام فروش تمایل به سرمایه گذاری ندارد چه میان مدّت وچه دراز مدّت!