برنامه بریکس برای دلارزدایی واقعی

اقتصاددانان تاکید دارند بریکس نقش کلیدی در پیشبرد طرح دلارزدایی دارد و به تدریج با عضویت کشورهای بیشتر این روند تقویت و عملیاتی می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای اقتصادی «watcher» در گزارشی نوشت، اتحاد کشورهای عضو بریکس نقش کلیدی را در پیشبرد سیاست دلارزدایی در سراسر جهان ایفا می کند. اعضای بریکس به ویژه روسیه و چین، دستور کار برای ریشه کن کردن دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی را بر عهده گرفته اند و این هدف را مجدانه دنبال می کنند.

طبق گزارش فوق، این بلوک می‌خواهد برای تسویه معاملات برون مرزی هم ارزهای محلی خود را در اولویت قرار دهد و نه دلار آمریکا. براساس نظر تحلیلگران اگر BRICS دلار را برای تجارت کنار بگذارد، چند حوزه مهم در ایالات متحده تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

در مقابل این اقدام اقتصاد بومی کشورهای عضو به ویژه روسیه و چین را تقویت می کند و به ارزهای محلی در بازارهای فارکس رونق می بخشد. در همین روند توسعه اخیر اقدامات به گروه بریکس امکانات و قدرت بیشتری را برای به چالش کشیدن چشم انداز دلار آمریکا در حوزه مالی سنتی جهان ارائه کرده است.

همین مسائل موجب شده تا برنامه دلارزدایی بریکس مورد توجه کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان قرار بگیرد.

تارنمای فوق به نقل از پروفسور «مهدی سیف تبریزی» از بریکس به عنوان مهمترین بلوک برای ایجاد جهانی چندقطبی از طریق دلارزدایی یاد کرد و عنوان داشت «بریکس نقشی کلیدی در شکل‌دهی جهان چندقطبی بازی می‌کند و علاوه بر این برای برقراری نظم جهانی عادلانه‌تر مفید خواهد بود».

برنامه بریکس برای دلارزدایی واقعی

وی تصریح کرد که بسیاری از کشورها و از جمله ایران و سایر اعضا از دستور کار دلارزدایی که در حال اجراست، حمایت می کنند.

سیف تاکید دارد: ما از ساختن نظم جهانی چندقطبی حمایت می کنیم و خواستار مشارکت عادلانه و برابر همه کشورها در فرآیندهای تصمیم گیری هستیم. آنهایی که اطلاع ندارند بدانند بلوک بریکس یک شبکه جهانی را ایجاد کرده که کشورهای در حال توسعه را متقاعد می کند تا اهداف و خط مشی ها برای دلارزدایی را بپذیرند.

به اعتقاد تحلیلگران نشست آتی بریکس که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود، اهمیت بیشتری به دلارزدایی خواهد داد و این بلوک نیز چهار کشور جدید را معرفی کرده اند. این اقدام که تلاش متمرکز آن ها را تقویت خواهد کرد، می تواند به انسجام اعضای بریکس برای دستیابی به هدف بلوک در سال های آینده کمک کند. به تدریج بسیاری از کشورهای در حال توسعه ممکن است این ابتکار عمل را بپذیرند و دلار آمریکا را به عنوان ذخیره پولی خود کنار بگذارند.

در پایان گزارش تصریح شده است که بریکس زمینه را برای دلارزدایی فراهم می کند و با متقاعد کردن کشورهای در حال توسعه برای پذیرش این سیاست، ایده فوق را تقویت و عملیاتی خواهد کرد.

پایان/

۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29265

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
      0 0
      بلوک غرب با یکپارچه سازی سیستم تبادل مالی خود و استفاده از دلار به عنوان ارز مرجع از دهه پنجاه میلادی به بعد . قدرت خارق العاده ای در گسترش و اشتراک سرمایه گذاری و امکان بهره برداری از سیستم مالی یکدیگر و دیگر کشورها به دست آورد. دیگر سرمایه گذاری وابسته به ارز همان کشور یا کشور های زیر دست شان یا استفاده از طلا نبود. امروز کشور های خارج از چهارچوب غرب برلی قدرت گیری و بهره بردن از سهم بزرگتری از اقتصاد جهانی باید از همین تجربه استفاده کنند . سیستم تبادل مالی مشترک و ارز واحد . امکان وام دهی سرمایه گذاری و رشد و بازگشت سرمایه در کشورهای دوست بدون ترس از تحریم و کنترل غرب را به همراه دارد . از رکود سرمایه جلوگیری می کند و بهره وری از اقتصاد را بالا می برد