تورم ماهانه آرژانتین هنوز رکورددار است

علی‌رغم برنامه‌ها و وعده‌های اقتصادی خاویر میلی، شاخص قیمت مصرف‌کننده در آرژانتین در ماه مارس، با عدد ۱۱.۹ درصد، رکورد جهان را زد و بالاتر از زیمبابوه، ترکیه و ونزوئلا ایستاد.

به گزارش تحریریه، اگرچه نرخ تورم در ماه‌های اخیر در بیشتر کشورهای جهان کاهش‌یافته است، اما آرژانتین همچنان اعدادی را در کارنامه دارد که نه‌تنها تقریباً در بقیه جهان وجود ندارد، بلکه با ابر تورم سال ۱۹۹۰ قابل‌مقایسه است به‌طوری‌که بنا بر گزارش مؤسسه ملی آمار و سرشماری این کشور، در ماه مارس قیمت‌ها با افزایش ماهانه ۱۱.۹ درصد روبه‌رو بودند.

همچنین در گزارش مؤسسه ملی آمار و سرشماری که روز جمعه ۲۴ فروردین منتشر شد، آمده که شاخص قیمت مصرف‌کننده در سه‌ماهه اول سال، ۵۱.۶ درصد افزایش‌یافته و تورم سالانه در ماه مارس به رکورد جدید ۲۸۷.۹ درصد رسیده است.

با این نرخ، آرژانتین بار دیگر بالاترین افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده در یک ماه در جهان را کسب کرد و پس از آن زیمبابوه با ۴.۹ درصدی در ماه مارس (۵۵.۳ درصد سالانه) و ترکیه با ۳.۳۹ درصدی در ماه مارس (۶۸.۵ درصد سالانه) به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

نکته جالب اینکه این داده‌های تورمی از طرف دولت تجلیل شده زیرا پس از اوج‌گیری تورم در دسامبر که شاخص ماهانه ۲۵.۵ درصد، در ژانویه ۲۰.۶ درصد و در فوریه ۱۳.۲ درصد بود، کاهش را به ثبت رسانده است.

تورم ماهانه آرژانتین هنوز رکورددار است

شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکای لاتین در ماهی که گذشت

در منطقه کارائیب، تنها کشور قابل‌مقایسه با آرژانتین، ونزوئلا است که هزینه زندگی در این کشور در ماه مارس، ۳.۹ درصد افزایش یافت و این کشور را در رتبه چهارم بالاترین شاخص جهانی قرار داد.

پاراگوئه با افزایش ۱.۱ درصدی ماهانه و ۳.۶ درصدی نسبت به سال قبل و پرو با افزایش ۱.۰۱ درصدی در فوریه و ۳.۰۵ درصدی نسبت به مارس ۲۰۲۳، در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند.

در بقیه مناطق، رقم شاخص قیمت مصرف‌کننده با عدد صفر شروع شده است. به‌ عنوان‌ مثال، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برزیل در ماه فوریه ۰.۱۶ درصد و ۳.۹۳ درصد در یک سال بود و همین امر در مورد شیلی نیز اتفاق افتاده، جایی که هزینه زندگی ۰.۴ درصد ماهانه و ۳.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش‌یافته است.

در اروگوئه هم بنا بر گزارش مؤسسه ملی آمار (INE) این کشور، قیمت‌ها در ماه مارس ۰.۰۲ درصد حرکت کرده و نسبت به سال قبل ۳.۸ درصد افزایش داشته در حالی که در بولیوی شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به فوریه ۰.۵ درصد و سالانه ۳.۰۶ درصد افزایش‌یافته است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در کلمبیا، در ماه مارس ۰.۷ درصد و سالانه ۷.۳۶ درصد، در مکزیک ۰.۲۹ درصد و سالانه ۴.۴۲ درصد، در اکوادور ۰.۲۹ و ۱.۶۶ درصد سالانه و در السالوادور، ۰.۰۲ درصد و ۰.۷۷ درصد سالانه، اعلام شده است.

هندوراس هم در سومین ماه سال ۰.۴۹ درصد و ۴.۵۸ درصد سالانه افزایش قیمت داشته است. در گواتمالا، قیمت‌های اقتصادی در ماه مارس ۰.۳۱ درصد و ۳.۲۴ درصد سالانه، در جمهوری دومینیکن، داده‌ها به ترتیب ۰.۳ درصد ماهانه و ۳.۳۸ درصد سالانه و در نهایت، کاستاریکا با ۰.۲۸ درصد در ماه مارس و ۱.۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

تورم ماهانه آرژانتین هنوز رکورددار است

آرژانتینی‌ها در یک‌قدمی فقر

همچنین برابر اعلام مؤسسه ملی آمار و سرشماری آرژانتین مبنی بر افزایش ۱۱.۹ درصدی شاخص قیمت‌ها در ماه مارس، قیمت سبد پایه در این کشور که شامل کالاها و خدمات ضروری است هم‌ افزایش یافته و نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۰۴.۴ درصد رسیده است. بنابراین یک فرد برای جلوگیری از سقوط به زیر خط فقر، به ۲۵۰ هزار و ۲۸۶ پزو (۲۸۹ دلار) درآمد نیاز دارد.

در همین حال، قیمت سبد غذایی ۳۰۸.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که تنها در سه‌ماهه اول سال ۴۸.۸ درصد رشد داشته و یک فرد برای جلوگیری از سقوط به زیر خط فقر به درآمد ۱۱۵ هزار و ۸۷۳ پزو (۱۳۴ دلار) نیاز دارد.

با این حساب، یک خانواده چهارنفره به درآمد ماهانه ۷۷۳ هزار و ۳۸۵ پزو (۸۹۲ دلار) نیاز دارد تا فقیر تلقی نشود؛ همان خانواده فقط برای تأمین نیازهای غذایی به ۳۵۸ هزار و ۴۹ پزو (۴۱۳ دلار) نیاز دارد حال آنکه حداقل دستمزد در کشور آرژانتین ۳۲۸ دلار آمریکا در ماه است.

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =