تغییرات گسترده ترامپ در پنتاگون، تلاش برای کودتا یا حذف اخوان المسلمین؟

دونالد ترامپ در چند هفته اخیر تغییرات زیادی را در پنتاگون ایجاد کرد نکته مهم آن است که بیشتر افرادی که جایگزین شده اند پیش از این در حوزه خاورمیانه و مقابله با اخوان المسلمین فعالیت می کردند.

به گزارش تحریریه، دونالد ترامپ از مدتی قبل و در دوره اوج رقابت انتخاباتی به تدریج به پاکسازی پنتاگون روی آورد. هدف اصلی و اولیه وزیر دفاع بود اما به نظر می رسد اهداف دیگری در ذهن ترامپ مطرح بوده است.

 پس از پایان دوره انتخابات، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر بر امور داخلی آمریکا و کاخ سفید متمرکز شد اما پیش از اعلام هر نتیجه ای از رای گیری 13 آبان، ترامپ پاکسازی در پنتاگون را در دستور کار قرار داد. رسانه های آمریکایی سعی دارند تا ترامپ را خودشیفته و فردی نشان دهند که همیشه در حال بازی گلف است اما وی گویا اقدامات مهم دیگری را هم انجام می دهد.

با این حال در چند روز اخیر، وی «مایک اسپر» را برکنار و «کریستوفر میلر» را جایگزین وی کرد.

«کش پاتل» را به جای رئیس ستاد وی یعنی «جن استوارت» گمارد.

مدیر سیاست دفاعی «جیمز اندرسون» را با «آنتونی تاتا» جابجا کرد.

معاون وزیر دفاع در امور امینی و اطلاعاتی «جوزف کرنان» را برکنار کرد و به جای وی «ازرا کوهن واتنیک» را منصوب کرد.

ترامپ همچنین، افسر رابط ناتو «مایکل رایان» را با «اندرو وینترنیتز» جابجا کرد.

از نگاه تحلیلگران تفسیر این پاکسازی ها آسان است. از زمانی که نتیجه قطعی انتخابات از سوی رسانه ها اعلام شد، اعترافات کارکنان ارشد دولت حکایت از تخریب سیاست جکسونی و تلاش برای سرنگونی ترامپ داشت. این مقامات برکنار شده مظنون به انجام اقدامات پنهانی و حتی دسیسه چینی برای ساقط کردن دولت ترامپ بودند. در مقابل مقاماتی ارتقا یافتند که وفاداری خود را به رئیس جمهوری کنونی ثابت کرده بودند.

تلاش چهارساله برای سرنگونی ترامپ

ممکن است صحبت از جامعه مخفی خارجی در انتخابات دور از ذهن به نظر بیاید اما اکنون موضوع این نیست. کاش پاتل نقش مهمی در این تحولات داشت .میلر وزیر دفاع کنونی مدیر سابق مرکز مبارزه با تروریسم است بنابراین می توان باور کرد که وی درک کاملی از خاورمیانه به ویژه موضع اخوان المسلمین دارد.

آنتونی تاتا مدیر جدید سیاست دفاعی قبل از این مفسر فاکس نیوز بود و بارها «باراک اوباما» و «هیلاری کلینتون» را به عنوان سرشبکه های تروریست های افراطی خاورمیانه متهم کرد. وی همچنین «جان او. برنان» را متهم ساخت که برای ترور ترامپ تلاش می کند. توماس ویلیامز عضور سابق شورای امنیت ملی که از نزدیکان برژینسکی بود، در مسئولیت جدید به وی کمک می کند.

ازرا کوهن معاون جدید وزیر دفاع در امور اطلاعات و امنیت است که پیش از این عضو تیم اطلاعات نظامی ژنرال مایکل فلین بود و در زمینه مقابله با اخوان المسلمین فعالیت می کرد. وی به عنوان فردی مخالف سازش سیاسی شهرت دارد.

اندرو وینترنیتز رئیس جدید بخش اروپا و ناتو است. این دانشمند سیاسی ژاپنی پیشتر مسئول میز فرانسه در پنتاگون بود. وی تنها فرد جابجا شده ای است که تاکنون در زمینه تحرکات اخوان المسلمین فعال نبود.   

به اعتقاد برخی نزدیکانِ ترامپ، این تغییرات دیرهنگام بود زیرا در خلال چهار سال گذشته مقامات پنتاگون مانع آفرینی های گوناگونی را برای وی ایجاد کرده بودند.

ترامپ به این افراد اختیارات گسترده ای داده بود به گونه ای که آن ها حتی از انجام یک کودتای نظامی هم هراس نداشتند. در ماه های اخیر افسران معمولی هم تمایل خود را به بهره برداری از بحران سلامت مردم (کرونا) بروز داده بودند تا همه سیاستمداران از جمله دونالد ترامپ را از صحنه عمومی کشور کنار بگذارند. این دقیقا دیدگاهی  در تضاد با حمایت کامل نظامیان از رئیس جمهوری بر اساس نگرش جکسونی است.

برخی معتقد هستند با توجه به رویکرد باراک اوباما و خانواده وی در کنار رابطه کلینتون با حزب اسلامی اخوان المسلمین، ترامپ از این اقدامات خود اهداف دیگری را پیگیری می کند که فعلا مخفی است.

۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =