سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یا بنگاهدار صنایع فرسوده

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یا ایدرو که مسئولیت نوسازی صنایع کشور را برعهده دارد به یک نهاد اداری و بنگاهدار شرکت های فرسوده تبدیل شده است.

تهران - تحریریه - سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یا ایدرو که مسئولیت نوسازی صنایع کشور را برعهده دارد به یک نهاد اداری و بنگاهدار شرکت های فرسوده تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که باید وظیفه نوسازی صنایع ایران را عهده دار شود به نهادی با بنگاهداری صنایع فرسوده تبدیل شده است. ایدرو، شرکت های از رده خارج و بحران آفرینی مانند ایران خودرو، سایپا، پيمانكاري عمومي گسترش انرژي نوين، توربين توان گستر ايرانيان ( ايتكو )، دانش بافت البرز، سازمان مديريت صنعتي، كاغذو اسكناس پاكستان (SEPL)، بهينه گستر آريا طب، پژوهشکده ميكروالکترونيك ايران، غشا گستر دالاهو، فولادکار سیستم اسفراین، گسترش كاتاليست ايرانيان، گسترش صنايع بلوچ و دهها شرکت دیگر را در زیرمجموعه خود جمع کرده است. در ایدرو، اصل لزوم نوسازی صنایع فرسوده و غیرقابل رقابت ایران فراموش شده و گسترش شرکت های زیان ده و فرسوده به اولویت تبدیل شده است. در اوج هیاهوی دولت در سال 1396 برای وام دادن به صنایع؛ امیررضا واعظی آشتیانی معاون اسبق وزارت صمت با انتقاد از سیاست وام بازی و عدم نوسازی صنایع ایران گفت: ما از صنعتی دفاع و حمایت می‌کنیم که نیازمند نوسازی و بروز شدن است؛ چراکه مردم حق‌دارند از تولیدی بهره ببرند که تولید روز دنیا و در سطح کیفی بالایی قرار داشته باشد. ما این حق را داریم محصولی تولید کنیم که بتواند با رقبای خارجی خود رقابت خوبی را داشته باشد و یک رقابت منصفانه را شاهد باشیم. ظاهرا واعظی آشتیانی تنها مدیر صنعتی کشور است که از لزوم بازسازی صنایع صحبت کرده و وظیفه اصلی ایدرو را به آن یادآوری کرده است. با این حال واکنش ها به هشدارهای واعظی آشتیانی نشان می دهد که مدیران دولتی به بنگاهداری بنگاه های ورشکسته و فرسوده مانند خودروسازان خوشنودترند تا انجام وظیفه دشوار بازسازی صنایع فرسوده ایران. ایدرو به مکانی برای جولان مدیران بازنشسته صنعت و سیاست هم تبدیل شده است و به نظر می رسد که ریشه عدم نوآوری که در استفاده نکردن از مدیران نو و خلاق باشد؛ به بنگاهداری شرکت های ورشکسته انجامیده است. در دورانی که تحریم های اقتصادی دسترسی به بازارهای جهانی را دشوار و لزوم جایگزینی واردات را جدی کرده است، ایدرو می تواند با تغییرات اساسی در سطح عالی مدیریتی، به نقطه عزیمت و سکوی پرتاب صنعت ایران تبدیل شود. پایان/
۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 7589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =