اهداف پنهان ترکیه از پیشبرد جنگ قره باغ

تنش قومی در منطقه قفقاز بین ارمنی ها و جمهوری آذربایجان؛ تاریخی نیست و به دلیل ورود ترکیه و روسیه به منطقه ایجاد شده است.

تهران - تحریریه - تنش قومی در منطقه قفقاز بین ارمنی ها و جمهوری آذربایجان؛ تاریخی نیست و به دلیل ورود ترکیه و روسیه به منطقه ایجاد شده است.

به طور تاریخی مناقشات قومی در منطقه قفقاز وجود نداشته و ارامنه و آذری‌ها برای قرن‌ها در کنار هم در منطقه به طور مسالمت‌آمیز زندگی می‌کردند. این مناقشات از زمانی شروع شد که روس‌ها و ترک‌ها به منطقه لشکرکشی کردند. نیروهای قوم‌گرا که الان مدعی جنگ با ارمنستان هستند زمانی که در سال ۳- ۱۹۹۲ قدرت‌ را در دست داشتند این مناطق را از دست دادند. این موضوع که گفته می‌شود اشغال قره‌باغ عامل اصلی اختلافات ترکیه و ارمنستان است درست نیست زیرا اختلافات ارامنه و ترک‌ها به بیش از یک قرن پیش و سیاست‌‌های امپراتوری عثمانی در قبال ارامنه باز می‌گردد. در شرایط فعلی ترکیه به دنبال استفاده ابزاری از این مناقشه است و در راستای سیاست‌های تبلیغی خود از این موضوع استفاده می‌کند. نوع مداخله ترکیه در بحران قفقاز بخشی از سیاست‌های نوعثمانی اردوغان است و باید آن را در ادامه اقدامات ترکیه در سوریه، عراق، لیبی و جاهای دیگر تفسیر کرد. علاوه بر این ترکیه به دنبال ایجاد کانون بحران در مرزهای ایران و روسیه است. با توجه به کاهش تقاضا برای انرژی ترکیه می‌داند که در شرایط فعلی تشدید بحران تاثیری بر افزایش قیمت انرژی و امنیت انرژی این کشور نخواهد داشت. اصلی‌ترین هدف از حجم گسترده اخبار دروغ در خصوص حمایت ایران از ارمنستان تسری دادن بحران به داخل خاک ایران است. اهداف ترکیه از اعزام برخی تروریست‌های تکفیری از سوریه به آذربایجان به دو مسئله باز می‌گردد. اول از بعد منطقه‌ای پیامی است برای ایران و روسیه تا مانع از تحقق اهداف ترکیه در شمال سوریه و ادلب نشوند و دوم فرستادن این نیروها که گرایش‌های سلفی و اخوانی دارند به کشوری که اکثریت جمعیت آن شیعه هستند به نوعی نمایش قدرت این جریان به حساب می‌آید. حضور نیروهای سلفی و اخوانی در آذربایجان برای چشم‌انداز ثبات در این کشور امر نامطلوبی است و در آینده مشکلاتی را برای آذربایجان ایجاد خواهد کرد. یکی از اهداف ترکیه در مقطع فعلی فشار بر دولت پاشینیان در ارمنستان است. در شرایطی که احزاب سنتی در ارمنستان تضعیف شده‌اند، ترکیه تصور می‌کند که الان فرصت مناسبی است برای تضعیف ارمنستان است، در حالیکه این جنگ احتمالا موجب وحدت بیشتر خان‌کندی و ایروان خواهد شد. بهانه دیگری که از سوی ترکیه برای مداخله در بحران قره‌باغ مطرح می‌شود بحث حضور نیروهای پ‌ک‌ک در ارمنستان است که این هم یک ادعای تکراری و کلیشه‌ای است. بعد از رویدادهای سوریه مشخص شد که حامیان اصلی پ‌ک‌ک در منطقه اروپا و امریکا هستند. ترکیه به دنبال تقویت و حفاظت از کریدور شرقی- غربی انرژی در مقابل کریدور شمال- جنوب است. علاوه بر آن ترکیه در فروش تسلیحات و اجاره دادن مزدور برخی اهداف اقتصادی را هم دنبال می‌کند. ترکیه می‌خواهد خودش را به عنوان ناجی آذربایجان معرفی کند تا در آینده نقش بیشتری در این کشور داشته باشد. منبع: موسسه ایراس پایان/
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 7785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =