آیا مجلس؛ لایحه بودجه را رد و 5 دوزادهم تصویب می کند؟

پایه های موهوم بودجه مبنی بر دلار 11 هزار و 500 تومانی و فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت باعث شده است مجلس در آستانه رد کلیات بودجه و تصویب 5 دوازدهم قرار گیرد.

به گزارش تحریریه، دولت حسن روحانی در سال پایانی نیز به رویه 7 سال گذشته ادامه داد و بودجه 1400 کل کشور را بر پایه های موهوم مانند نرخ دلار 11 هزار و پانصد هزار تومانی و فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز تحویل مجلس نمود.

عدم حضور رئیس جمهور و معاون اول وی در روز تحویل کلیات لایحه بودجه نشان داد که دولت با خیال راحت از استیخاح و بازخواست جدی، به ادامه بازی های خود مشغول بوده و مدیران فرتوت و کارنابلد دولت اعتدال انگیزه ای برای اصلاح رویه ها و تلاش برای رفع مشکلات ندارند.

احسان خاندوزی اقتصاددان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به صراحت از رای منفی به کلیات بودجه به دلیل مبانی موهوی آن خبر داد.

از طرف دیگر؛ برخی کارشناسان معتقدند که تاکید حسن روحانی بر قیمت دلار 11 هزار و 500 تومانی و فروش 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت در روز به دلیل برنامه های وی برای مذاکره مجدد با آمریکا در دولت جو بایدن است.

با این نگاه، تحریم ها به دوران پیش از خروج ترامپ از برجام بازگشته و برنامه فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز محقق می شود. نتیجه این میزان فروش نفت کاهش قیمت دلار به عدد 11 هزار و 500 تومان خواهد بود.

کارشناسان مستقل معتقدند که فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز به دلیل ابراز تمایل چینی ها به تضمین خرید 2 میلیون بشکه نفت در روز  بدون اتکا به مبانی موهوم مانند مذاکره با بایدن و احیای معاهده پرایراد برجام که از دوره اوباما احیای تحریم های غیرهسته ای در آن کلید زده شده بود، امکانپذیر است.

با فروش این میزان نفت کاهش قابل توجه در قیمت دلار هم شدنی است و عدد 15 هزار تومان در قیمت دلار آمریکا طرفداران کافی در ببین کارشناسان دارد و برخی دیگر قیمت 18 هزار تومان تا 20 هزار تومان را بهتر می دانند.

چندی پیش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت که ایران فروش مشتقات نفتی را جایگزین فروش نفت خام کرده و با تهاتر و فروش کشتی به کشتی؛ عملا تحریم ها را از بین برده است. ضمن اینکه فروش نفت نیز از عدد 1 میلیون بشکه در روز بیشتر شده است.

باتوجه به شواهد و قرائن میدانی، به نظر می رسد که در حال حاضر تنها کسی که به وجود تحریم ها اعتقاد دارد دولت حسن روحانی باشد. به همین دلیل بدون تلاش برای نهایی کردن توافق 25 ساله با چین و کمک به فروش بیشتر نفت و مشتقات نفتی؛ به دنبال احیای معاهده برجام است که در دوران بقا هم کمکی به اقتصاد ایران نکرد.

این مسائل اساسی باعث شده است تا بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال رد کلیات لایحه بودجه 1400 و تصویب 5 دوازدهم برای گذراندن 5 ماهه آخر دولت حسن روحانی باشند، تا عملا تمام دوره 8 ساله دولت اعتدال به سردرگمی، بی عملی و بدعملی در اقتصاد سپری شده باشد.

پایان/

۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
کد خبر: 7953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      چرا باید به دنبال نهایی کردن قرارداد 25 ساله با چین باشد؟ آیا برای فروش نفت باید خاک و منابع کشور را 25 سال به چین بدهیم و بعد از آن هم به تملک کامل چین درآید؟ اتفاقا یکی از کار های مثبت دولت همین بود که جلوی این قرارداد ایستاد.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      اعتماد به اصلاح طلبان همیشه هزینه بر بوده است