25 شرکت برتر در تجارت 385 میلیارد دلاری

اندیشکده تحقیقات صلح استکهلم در بررسی میزان فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۹ از افزایش ۸.۵ درصد فروش ۲۵ شرکت بزرگ جهان خبر داد که در آن سازندگان آمریکایی بیشترین سهم را دارند.

به گزارش تحریریه، فروش تسلیحات و خدمات نظامی توسط ۲۵ شرکت بزرگ در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۶۱ میلیارد دلار بود که ۸.۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ است. در این راستا، شرکت‌های بزرگ آمریکایی حضور پررنگ‌تری در صحنه بین‌المللی دارند.

در سال ۲۰۱۹ پنج شرکت برتر اسلحه‌سازی جهان شامل «لاکهید مارتین»، «بوئینگ»، «نورثروپ گرومن»، «ریتون» و «جنرال داینامیکس» در ایالات‌متحده مستقر بودند. این پنج شرکت سال گذشته در مجموع از محل فروش تسلیحات ۱۶۶ میلیارد دلار درآمد را به ثبت رسانده‌اند. به طور کلی، ۱۲ شرکت از ۲۵ شرکت برتر سال ۲۰۱۹ آمریکایی هستند و این شرکت‌ها ۶۱ درصد فروش تسلیحات ترکیبی از ۲۵ شرکت برتر را تشکیل می‌دهد.

با وجود اینکه شرکت‌های آمریکایی هنوز هم برتری دارند اما hc خاورمیانه نیز برای اولین بار یک شرکت در رده  ۲۵ شرکت برتر قرار گرفت.

برای اولین بار یک شرکت از خاورمیانه نیز در لیست ۲۵ شرکت برتر در زمینه فروش سلاح قرار گرفت. شرکت «ادج» (EDGE) امارات‌متحده عربی، در سال ۲۰۱۹ از ادغام بیش از ۲۵ شرکت کوچک‌تر ایجاد شد. این شرکت در رتبه ۲۲ این رده‌بندی قرار دارد و ۱.۳ درصد از کل فروش اسلحه را در میان ۲۵ شرکت برتر به خود اختصاص داده‌است.

«پیتر وزمن» پژوهشگر و محقق ارشد در زمینه تسلیحات در انستیتوی صلح استکهلم (سیپری یا SIPRI ) در این زمینه اظهار داشت: وجود شرکت ادج به وضوح نشانگر تقاضای ملی بالا برای خرید محصولات و خدمات نظامی در کنار تمایل به کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی است؛ موضوعی که موجب رشد شرکت‌های تسلیحاتی در خاورمیانه می‌شود.

شرکت «ال۳ هریس تکنولوژیز» یکی دیگر از تازه واردان در لیست ۲۵ شرکت برتر سال ۲۰۱۹ بود. این شرکت که رتبه دهم در لیست را به خود اختصاص داده از ادغام ۲ شرکت آمریکایی «هریس و شرکت تکنولوژی ال۳» که هر دو در میان ۲۵ شرکت برتر در سال ۲۰۱۸ قرار داشتند، ایجاد شده است.

فروش تسلیحات شرکت‌های چینی افزایش و فروش شرکت‌های روسی کاهش می‌یابد

چهار شرکت چینی نیز در این رده‌بندی جزء ۱۰ شرکت برتر هستند. شرکت صنعت هواپیمایی چین(AVIC) رتبه ۶، شرکت گروه فناوری الکترونیک چین (CETC) رتبه هشتم و شرکت گروه صنایع شمال چین (NORINCO) رتبه نهم را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت صنایع جنوب چین نیز رتبه ۲۴ را دارا است.

درآمد ترکیبی این چهار شرکت چینی در بین ۲۵ شرکت برتر بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ معادل ۴.۸ درصد رشد داشته‌است.

درمقابل اما درآمد ۲ شرکت روسی در میان ۲۵ شرکت برتر با نام‌های «آلماز-آنتی» و کشتی‌سازی «یونایتد» هر دو در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ و در مجموع ۶۳۴ میلیون دلار کاهش یافت. همچنین سومین شرکت روسی به نام «یونایتد ایرکرفت» (شرکت هوافضا و صنایع دفاعی روسی) فروش ۱.۳ میلیارد دلاری را از دست داد و از فهرست ۲۵ شرکت برتر در سال ۲۰۱۹ خارج شد.

سایر پیشرفت ها و روندهای قابل توجه در ۲۵ کشور برتر

پس از ایالات‌متحده آمریکا، چین با ۱۶ درصد دومین سهم فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۹ را در میان ۲۵ شرکت برتر سازنده سلاح  به خود اختصاص داده‌ است. ۶ شرکت اروپای غربی در کل ۱۸ درصد از این سهم را در اختیار دارند. ۲ شرکت روسی در این رتبه‌بندی ۳.۹ درصد از سهم فروش را از آن خود کرده‌اند.

همچنین، ۱۹ شرکت از ۲۵ شرکت برتر اسلحه ساز در سال ۲۰۱۹ فروش سلاح خود را در مقایسه با سال ۲۰۱۸ افزایش داده‌اند. بیشترین افزایش مطلق درآمد از این منبع توسط «لاکهید مارتین» با مبلغ ۵.۱ میلیارد دلار به ثبت رسیده که ۱۱ درصد از سهم فروش را نشان می‌دهد. بیشترین درصد افزایش در فروش سالانه اسلحه با رقم ۱۰۵ درصد توسط تولید کننده فرانسوی گروه هواپیمایی «داسو» گزارش شده است.

پایان/

۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
کد خبر: 8067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =