خطرات ششگانه در کمین اقتصاد جهانی در سال 2021

کارشناسان مسائل اقتصادی طیف گسترده ای از تحولات همچون شرایط داخلی آمریکا، وضعیت کورونا در آینده و تقابل آمریکا با چین و حتی احتمال کناره گیری «جو بایدن» از قدرت را از جمله عواملی می دانند که می توانند اقتصاد جهانی را دچار مخاطراتی به مراتب عمیق تر سازند.

به گزارش تحریریه، «موسی مهدی» گزارشگر اقتصادی روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی پیرامون آینده اوضاع اقتصادی جهانی نوشت، در سال ۲۰۲۰ با وجود اینکه شیوع ویروس کرونا به بسیاری از اقتصادهای جهانی ضربه وارد کرد بازهم سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و بورس صدها میلیارد دلار در نتیجه افزایش شاخص جهانی بورس سود کردند.

در سال جاری میلادی ثروتمندان آمریکا ثروت‌هایشان حدود یک تریلیون دلار افزایش یافت.

با وجود مصیبت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا نقدینگی در بانک‌های آمریکا حدود ۲ تریلیون دلار و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیش از یک تریلیون دلار بیشتر شده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی در سال آینده با خطراتی روبرو خواهند شد. کارشناسان مسائل مالی و بانک‌ها معتقدند که ۶ خطر در سال آینده در کمین سرمایه‌گذاران است. این خطرات عبارتند از قدرت‌یابی دموکرات‌ها در کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا، افزایش دامنه جنگ تجاری میان آمریکا و چین، شکست داروی یا واکسن کرونا در مقابله با این ویروس، تداوم رکود اقتصادی و کاهش ارزش دلار، رقم خوردن شکست در سیاست آمریکا و کناره گیری احتمالی بایدن.

تقویت دموکرات ها در سنا

پژوهش‌های بانک «استاندارد چارترد» انگلیس در زمینه تحت کنترل در آوردن کنگره و مجلس نمایندگان از سوی حزب دموکرات نشان می‌دهد که دستیابی دموکرات‌ها به ۲ کرسی دیگر در  مجلس سنا در انتخابات ایالت جورجیا در ژانویه ۲۰۲۱  سبب خواهد شد این حزب هر دو مجلس سنا و نمایندگان را در کنترل خود داشته باشد. این موضوع موجب می‌شود بایدن به راحتی بتواند مقررات مورد نظر خود از جمله قوانین مربوط به افزایش مالیات ثروتمندان و شرکت‌ها و اصلاح قوانین مربوط به بخش‌های فناوری را تصویب کند.

این موضوع سبب کاهش ارزش سهام بنگاه های فعال در زمینه فناوری در بازارهای مالی آمریکا خواهد شد. تحقیقات شرکت «بی ان وای میلیون» آمریکا نشان می‌دهد که قدرت‌یابی دموکرات ها در کنگره سبب خواهد شد بایدن به راحتی بتواند تصمیم‌های مربوط به افزایش مالیات بر فعالیت‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و توزیع سودهای مربوط به سهام داران را پیش ببرد. او خواهد توانست قوانین مربوط به خرید و فروش سهام بازارهای «وال استریت» را مورد بازنگری قرار دهد و برای درآمدهای بیش از ۴۰۰ هزار دلار در سال مالیات‌هایی را وضع کند. این اقدامات به سود جریان چپگرا در حزب دموکرات است. 

تشدید تقابل چین و آمریکا

یکی از دیگر مولفه های تاثیرگذار افزایش دامنه جنگ سرد میان چین و اردوگاه سرمایه‌داری است. جو بایدن منتقد افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی ترامپ علیه چین بوده است و این موضوع را دارای پیامدهایی برای شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی می‌داند. با این حال کارشناسان معتقدند او برای تشکیل ائتلافی از قدرت‌های سرمایه‌داری اروپا و آسیا برای جلوگیری از گسترش نفوذ تجاری و سرمایه‌گذاری پکن در جهان تلاش خواهد کرد.

این موضوع نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران کشورهای جنوب شرق آسیا و اقتصادهای در حال توسعه ایجاد کرده است. 

آینده مبهم واکسن کورونا

در زمینه ناموفق عمل کردن داروهای ضد کورونا هم این نگرانی وجود دارد که بار دیگر موج دیگری از کووید ۱۹ جهان را فراگیرد. در این زمینه «محمد العریان» کارشناس مسائل اقتصادی جهان در گزارش خود در روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت، هنوز هم اوضاع اقتصادی جهان شکننده است. این نگرانی وجود دارد که دوران کورونا ادامه داشته باشد و اقتصاد کشورهای اروپایی را با رکود روبرو سازد و امیدها نسبت به بهبودی شرایط اقتصادی آمریکا را از بین ببرد. همین امر در عملکرد اقتصادی کشورهای جهان مانع ایجاد خواهد کرد.

دلار و وضعیت بدهی ها کشورها

در شرایطی که اقتصاد آمریکا حدود ۲۱.۱۶ تریلیون دلار (۲۵ درصد از اقتصاد جهانی) را تشکیل می‌دهد کاهش بهای دلار به فرار سرمایه‌گذاران از آمریکا منجر خواهد شد و چرخه اقتصاد جهانی را در شرایط آشفته‌ای قرار خواهد داد.

خطر دیگر احتمال ناتوانی بازارهای نوظهور در پرداخت بدهی‌ها است. در صورتی که این اتفاق رخ بدهد شرکت‌های بررسی اعتبار جهانی برای کاهش سطح رتبه‌بندی براساس بدهی‌ها اقدام خواهند کرد. این موضوع بر تعداد شرکت های آسیب دیده و ورشکسته‌ در اقتصادهای نوظهور که بر روی وام‌های بانکی غربی تکیه کرده‌اند، می افزاید.

پژوهش‌های بانک استاندار چارترد انگلیس نشان می‌دهد، اگر این اتفاق رخ بدهد شاخص‌ بازارهای مالی اقتصادهای در حال توسعه در سه ماه نخست نیمه دوم سال آینده با کاهش ۳۰ درصدی روبرو خواهد شد.

کناره گیری بایدن از قدرت

خطر دیگر هم مربوط به احتمال کنارگیری بایدن از قدرت و جانشینی «کاملا هریس» به جای وی است. اگرچه این احتمال ضعیف است، اما اگر این موضوع رخ دهد افزون بر تنش‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی در ایالات متحده، بحران بر بازارهای جهانی تاثیر خواهد گذاشت. 

پایان/

۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
کد خبر: 8125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =