کشورهای ثروتمند عربی، 15 سال تا ورشکستگی

شیوع ویروس کورونا روندهای حاکم بر بازارهای نفت و انرژی را تغییر داده و محاسبات اقتصادی متکی به نفت در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به هم ریخته است.

به گزارش تحریریه، گزارش شبکه «الجزیره» قطر معتقد است سال ۲۰۲۰ آغازی بر پایان شکوفایی نفتی بود و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سایه نگرانی از کاهش درآمدهای نفتی دیگر توان نخواهند داشت. شرکت «بریتیش پترولیوم» به عنوان بزرگترین شرکت نفتی در ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد که دوران تقاضای روبه رشد نفت به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که دیگر هرگز مصرف نفت به دوران پیش از کورونا برنگردد.

بانک بین‌المللی(IB) در گزارش ماه اکتبر خود درباره بازارهای مواد خام آورد کرونا ممکن است تاثیرات دائمی را بر روی تقاضا داشته باشد. شرکت نفتی نروژی «Equinor» پیش‌بینی کرد که بهای نفت طی سال های ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ شاهد افزایش باشد.

شرکت «TOTAL» فرانسه هم معتقد است، بهای نفت با آغاز سال ۲۰۳۰ افزایش یابد. شرکت مشاوره ای «McKinsey» هم پیش‌بینی کرد با آغاز سال ۲۰۳۳ قیمت نفت افزایش یابد. اوپک «OPEC» هم باور دارد با آغاز سال ۲۰۴۰ بهای نفت افزایش یابد.

در حالیکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ۲۰ درصد نفت مورد نیاز جهان را تولید می‌کنند نمی‌توانند تا این زمان طولانی را بابت افزایش بهای نفت منتظر بمانند.

 صندوق بین‌المللی پول هشدار داد ممکن است این کشورها طی ۱۵ سال همه دارایی‌ و پس اندازشان را از دست بدهند و در تامین بودجه خود با چالش‌های بزرگی روبرو شوند. این موضوع بر کشورهایی مثل کویت، قطر و امارات که جمعیت زیادی ندارند تاثیر کمتری خواهد داشت. در عوض این امر بر کشورهای عمان و بحرین که ذخایر نفتی کمتری دارند، سخت خواهد بود. همچنین عربستان که نخستین صادر کننده نفت است و ۷۰ درصد درآمدهای آن از فروش نفت تامین می‌شود با جمعیت ۳۳ میلیون نفری خود با چالش فراوانی روبرو می شود. 

این گمانه‌زنی‌ها و هشدارها در حالی است که «نمر ابوکف» کارشناس مسائل اقتصادی اردنی تبار در گفت و گو با تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات پیش‌بینی کرد اقتصاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در نتیجه شیوع کورونا، قرنطینه و سپس متوقف شدن پروازهای هوایی پس از شیوع نسل جدید کورونا با رکود بیشتری روبرو شوند. او گفت شرکت‌های هواپیمایی این کشورهای عربی در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۶.۴ میلیارد دلار زیان دیده‌اند. پیش‌بینی می‌شود به دلیل کاهش درآمدهای نفتی بدهی این کشورها به رقمی بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

برخی نیز اعتقاد دارند طی ۴ سال آینده کمبود بودجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به رقم ۴۹۰ میلیارد برسد.

این کارشناس با اشاره به برآورد وزارت امور دارائی عربستان مبنی بر این که در سال ۲۰۲۱ کمبود بودجه این کشور به رقم ۱۴۵ میلیارد خواهد رسید، پیش‌بینی کرد دیگر کشورهای عربی هم شاهد کمبود بودجه شدیدی باشند.

پایان/

۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
کد خبر: 8209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =