دولت زیر بار ارائه بودجه اصلاحی رفت/حالا باید شاهد افزایش سقف منابع از طرف دولتیها باشیم!

درحالی دولت بدنبال ارائه لایحه اصلاحی بودجه به مجلس است که حالا باید اصلاخات مربوط به نامه رهبر انقلاب در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی نیز در لایحه اعمال شود.

به گزارش تحریریه، کشمکشها بر سر بودجه 1400 همچنان ادامه دارد و در حالی که چند روز قبل معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرده بود بودجه جدیدی به مجلس ارائه نمیشود حالا رئیس دفتر رئیس جمهور از اراه بودجه اصلاحی به مجلس خبر داده است. اما این موضوع به سادگی انجام نخواهد شد و دولت بایستی سقف منابع را افزایش و یا مصارف بودجه را کاهش دهد.

محمود واعظی گفته است،  اگرچه دولت معتقد است آنچه در صحن مجلس رد شد، گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه بوده و در چنین شرایطی قبلا رویه این بوده که گزارش برای اصلاح به کمیسیون بازگردد اما دولت بر مبنای تعامل و مفاهمه به خواست مجلس احترام گذاشته و برای اینکه مردم متضرر نشوند و اقتصاد کشور آسیب نبیند، ظرف زمان تعیین شده اقدام می‌کند.

 رییس دفتر رییس جمهوری به ایرنا گفته با مرور روند تقدیم لایحه به مجلس، رویکرد تقابلی و تبلیغاتی برخی نمایندگان نسبت به لایحه دولت را غیرقابل قبول خواند و گفت: از روز تقدیم لایحه به مجلس با وجود اینکه مبنای دولت همگرایی حداکثری با مجلس و تعامل با این نهاد به منظور حل مشکلات معیشتی مردم و غلبه بر جنگ اقتصادی دشمنان بود، اما در سوی مقابل شاهد تقابل و ادبیات غیردوستانه و غیرسازنده از سوی برخی نمایندگان مجلس بودیم.

واعظی تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه دولت را تغییردهنده شاکله کلی آن و مغایر با قانون، مصلحت اقتصاد کشور و همینطور مصلحت مجلس و دولت خواند و اضافه کرد:‌ ما تغییرات بوجود آمده در بودجه را غیرقابل اجرا می‌دانستیم و به همین دلیل از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم که در صحن علنی به آن رای منفی دادند.با توجه به اینکه نمایندگان کلیات گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه را در صحن رد کردند، رویه مجلس - چنانکه در بودجه سال ۹۸ تجربه کردیم- قبلا این بود که گزارش دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. با این حال مجلس اکنون قائل به رویه دیگری است و از دولت طلب اصلاحیه می‌کند.

حالا که دولت قرار است لایحه اصلاحی جدیدی ارائه کند کار به همین سادگی نخواهد بود و بر این اساس باتوجه ب نامه رهبر انقلاب بایستی مفاد چهار گانه این نامه در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی و تسویه بدهی به این صندوق در منابع و مصارف بودجه به روشنی لحاظ شود.

نکته جالب توجه اینکه دولت دائما تاکید میکرد که سقف منابع بودجه 841 هزار میلیارد تومان است و کمیسیون تلفیق این سقف را به بیش از 1120 هزار میلیارد تومان افزایش داده است. حالا با توجه به اینکه دولت به دنبال ارائه لایحه اصلاحی است بایستی این اصلاحات چهار گانه در لایحه دولت اعمال شود و از این مسیر سقف منابع بودجه از طرف خود دولت واقعی شده و دیگر نمیتواند به صورت یک طرف مجلس را به افزایش بی پشتوانه سقف منابع متهم کند.

پایان/

۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 8547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      0 0
      ای کاش این آقایان محترم مسئول در هرکجا ، هم در دولت و هم در مجلس یادشان باشد که خداوند بزرگ و ملت درمانده هم ناظر کارهایشان هست که فقط جناحی و برای کسب قدرت می جنگند و اصلاً هم برای مردم گامی برنمی دارند الهی به امید تو