افول ستاره اقبال بن سلمان!

تحلیلگران جهان عرب اعتقاد دارند «جو بایدن» اگر در اجرای وعده های خود علیه ریاض جدی باشد بهترین و نخستین کاری که باید انجام دهد این است که به نقش سعودی ها در پرونده های منطقه پایان دهد.

به گزارش تحریریه، عمل نکردن «جو بایدن» به وعده های خود درباره عربستان به ویژه مجازات آمران قتل جمال خاشقچی و پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن سبب خواهد شد که اعتبار او در داخل و خارج آمریکا لطمه خورد. بایدن در راستای اجرای وعده های خود علیه سعودی ها حداقل کاری که می تواند انجام دهد این است که به نقش سعودی ها در پرونده های منطقه پایان دهد.

شبکه «المنار» لبنان در گزارشی به قلم «امین ابوراشد» نوشت: تغییر رویکرد سیاست خارجی آمریکا درباره برخی پرونده ها از جمله یمن آشکار است. چند ساعت پس از اینکه بایدن اعلام کرد آمریکا به حمایت از ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان پایان می دهد امارات اعلام کرد در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی دخالت نظامی خود در یمن را پایان داده است.

با تداوم قدرت بازدارندگی یمنی ها در برابر حمله سعودی ها از طریق حمله های زمینی و موشکی، عربستان به سازمان ملل متوسل شد و ایجاد منطقه حائل با هدف حمایت از مرزهای جنوبی خودرا درخواست کرد. به نظر می رسد اکنون ادامه جنگ علیه یمن برای آمریکا سودی ندارد و پایان دادن به فروش سلاح به عربستان و امارات هم در این راستا صورت گرفته است. وضعیت داخلی آمریکا هم در شرایطی نیست که بتواند به جنگ های خود علیه یمن، سوریه، عراق و ایران ادامه دهد. بایدن  وعده داده است که در چنین جنگ هایی وارد نشود.

به نوشته المنار، درباره پرونده ای هسته ای ایران هم «ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه تمایل خود برای میانجیگری اعلام کرده است. ایران بر اصول و مواضع خود پافشاری می کند و مخالف هرگونه تعدیل بندهای این توافق و همچنین پیوستن کشورهای منطقه به گروه ۱+۵ است. تنها راه آمریکا آن است که به توافق هسته ای برگردد و همه تحریم هایی که ترامپ علیه ایران اعمال کرده است، لغو کند. کشورهای اروپایی بیشتر از ایران به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای تمایل دارند زیرا بسیاری از آنها با ایران توافقنامه های سرمایه گذاری و تجاری منعقد کردند که در نتیجه تحریم های آمریکا بی نتیجه ماند.

این گزارش تاکید دارد بایدن اکنون در شرایط بین المللی حساسی به سر می برد. موضع او درباره «محمد بن سلمان» به ویژه درباره نقش وی درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی و وعده مجازات قاتلان وی، روابط دولت جدید آمریکا و دربار سعودی را در شرایط بسیار حساسی قرار داده است. عمل نکردن بایدن به وعده خود در این زمینه سبب می شود که اعتبار او در داخل و خارج آمریکا لطمه خورد. حداقل انتظار می رود که او عربستان را از پرونده های منطقه کنار گذارد.

«میثاق مناحی العیسی» تحلیلگر مرکز توسعه و مطالعات راهبردی «الفرات» عراق در بخشی از گزارش خود درباره تصمیم اخیر بایدن درباره جنگ یمن هم نوشت شاید عربستان به دلیل فرسایش برای پایان دادن به جنگ یمن از بسیاری مواضع خود چشم پوشی کند. حال پس از اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس به حضور خود در این جنگ پایان داده اند اکنون ریاض برای حفظ آبروی خود تلاش می کند.

تصمیم هایی که بایدن درباره بحران یمن گرفته است از جمله پایان دادن به فروش سلاح به عربستان و خارج کردن انصارالله از فهرست گروه های تروریستی به تنهایی برای پایان دادن به جنگ کافی نیست. بلکه باید طرف های اصلی جنگ در این باره گفت و گو کنند. از این رو، به نظر می رسد پایان دادن به جنگ موضوع بسیار پیچیده ای است و راضی کردن طرف های درگیری نیاز به زمان زیادی دارد.

پایان/

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 8615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =