فرار کارگران خارجی از لبنان

بحران مالی و شرایط کاری سخت در لبنان در چند سال اخیر به حدی وخیم شده است که بسیاری از کارگران خارجی به ویژه خدمتکاران خانگی برای خروج از این کشور اقدام کرده اند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری الجزیره قطر در گزارشی عنوان داشت همزمان با فروپاشی اقتصاد و پول رایج لبنان، تامین هزینه های زندگی برای خدمتکاران خانگی خارجی این کشور دشوارتر شده است و این امر باعث می شود بسیاری به فکر بازگشت به سرزمین خود باشند.

سابرینا یک خدمتکار خانگی بنگلادشی است که قد وی به سختی به  ۱۲۷ سانتی متر می رسد و  بسیار لاغر است. همان طور که کف اتاق را در یک خانه تمیز می‌کرد، شانه های لاغرش از زیر لباس بیرون زده بود. او بیمار به نظر می رسد و با این وجود ساعت های طولانی با درآمد ناچیز برای تامین معاش کار می کند.

مهاجرت به لبنان برای او نتیجه بخش بود. واحد پول لبنان در سال ۱۹۹۷ با نرخ ۱۵۰۰ پوند{واحد پول لبنان} به دلار متصل شد و به همین دلیل بر اساس آن استفاده شد. سابرینا با دلار کسب درآمد و پس انداز می کرد و همچنین می توانست برای خانواده اش در بنگلادش پول بفرستد.

اما همزمان با فروپاشی اقتصاد لبنان درآمد سابرینا نیز سقوط کرد. وی در توضیح تاثیر بحران اقتصادی در لبنان بر زندگی کارگران مهاجر مانند خودش گفت: «این مبلغ دیگر ارزش آن را ندارد که در اینجا زندگی کنیم». وی افزود: قبل از فروپاشی اقتصاد، من ۵ دلار برای یک ساعت با نرخ ۱۵۰۰ پوند می گرفتم و در یک شیفت کاری معادل ۳۰ هزار پوند یا ۲۰ دلار درآمد داشتم. اکنون من برای یک شیفت کاری ۶۰  هزار پوند حقوق می گیرم اما این به همان اندازه ۵-۶ دلار است. او در ادامه می افزاید که در پایان ماه، دیگر پولی برای ارسال به خانه وجود ندارد.

اقتصاد لبنان سال هاست که به طور مداوم در حال نابودی است. اما در سال ۲۰۱۹ ، این وخامت و کسری دلار آشکار شد زیرا بدهی روزافزون کشور به یک مساله و بحران خیابانی تبدیل شد.

ارز رایج لبنان سقوط کرد و حتی اگر نرخ ارز رسمی هنوز ۱۵۰۰ پوند به دلار است اما در بازار سیاه طی ماه گذشته بین ۱۱هزار تا ۱۵هزار پوند معامله شده است. این پول بین ۸۰ تا ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده اما کارفرمایان سابرینا تنها به میزان اندکی دستمزد وی را افزایش دادند.

کارگران خانگی مانند او با نرخ برابری بسیار کمتر از نرخ بازار دستمزد می گیرند و برای خرید مایحتاج اساسی با مشکل مواجه هستند. آنها قادر نیستند هیچ پولی برای خانواده های خود در کشورهای در حال توسعه مانند بنگلادش، سریلانکا، اتیوپی و فیلیپین بفرستند. بسیاری در حال بسته بندی چمدان ها هستند و می روند.

صحنه های صف کشیدن کارگران بنگلادشی و اتیوپیایی در خارج از سفارت این کشورها در بیروت به پدیده ای رایج تبدیل شده است. بسیاری از آنها برای دریافت مدارک برای ترک این کشور نیاز به کمک سفارت دارند، زیرا بسیاری از آنها از جمله سابرینا به طور غیرقانونی در این کشور اقامت داشتند. هزاران نفر در سال گذشته مجبور به ترک لبنان شدند و بسیاری دیگر در حال برنامه ریزی برای خروج هستند.

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =