برای نخستین بار حق با ایران خودرو و سایپا است

در مساله قیمتگذاری خودرو می توان با منطق کارشناسی حق را به ایران خودرو و سایپا داد.

به گزارش تحریریه، دولت و مجلس در یک اقدام پوپولیستی به جای آزادسازی قیمت خودرو و آزادسازی همزمان واردات، به دنبال سیاست مخرب قیمتگذاری هستند که باعث عدم عرضه توسط خودروسازان شده است.

نرخ ارز در 8 سال اخیر بیش از 7 برابر شده است، اما عده ای که از گذشته درس نمی گیرند به دنبال حفظ قیمت خودرو در قیمت های سال 99 و یا افزایش 300 درصدی قیمت ها هستند که آثار مخربی بر جای گذاشته است.

خودروسازان به دلیل غیرمنطقی بودن قیمت های فعلی کارخانه در حد نصف قیمت بازار، از عرضه خوردو خودداری کرده و تنها در حد پوشاندن هزینه های سربار خود اقدام به پیش فروش می کنند.

دولت و مجلس به بهانه حمایت از تولید داخل شرایطی را رقم زده اند که هم سهامداران شرکت های خودرویی به دلیل سرکوب قیمتی زیان کنند(مانند وضعیت کنونی صف فروش شرکت های خودروساز در بورس) و هم خریداران به بدترین نوع خودرو در دنیا دسترسی پیدا کنند. به طوریکه در ایران هنوز خودروهای بنجل فرانسوی متعلق به دهه 1980 خیابان ها را اشغال کرده اند.

در وضعیت تورمی؛ سرکوب قیمتی هر کالایی از ارز تا خودرو و ... منجر به فاجعه می شود. اگر مجلس و دولت می خواهند به حل مشکل کمک کنند، می بایست  قیمتگذاری در بازار خودرو را رها کرده و واردات را آزاد کنند تا بازار تعیین کننده قیمت بهینه باشد.

سرکوب قیمت خودرو باعث ادامه زیانده شدن خودروسازان شده و بر بازار سرمایه هم اثر منفی دارد که صف فروش سهام خودروسازان نشان دهنده این وضعیت است.

پایان/

۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 10037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      0 0
      واقعا چرا واردات خودرو حتی از مرزهای کشور های همجوار(حتی خودروهای مدل پایین) آزاد نمیشود و قیمت ها را هم آزاد کنند تا این ایران خودرو و سایپای مظلوم بتونن با قیمت واقعی خودرو های عالیشون رو به مردم ایران و دنیا بفروشن و اینقدر در تنگی قرار نگیرن و مردم ایران بخصوص اونایی که توان خرید سمند ۱۵۰ میلیونی رو ندارن هم بتونن از خودرو های خارجی مدل قدیمی تر با قیمت خیلی پایین تر استفاده کنن (با قیمت واقعی ) تا ببینیم ایران خودرو اونوقت باید سیاست هاش رو تغییر بده یا بقیه .