گام بلند ایران برای ساخت جت رادارگریز

اندیشکده آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی اذعان داشته ساخت جنگنده «صاعقه» نخستین گام مهم و برجسته ایران برای خودکفایی در صنعت ساخت هواپیماهای نظامی است که می‌تواند به ساخت جنگنده‌های مدرن رادارگریز منجر شود.

به گزارش تحریریه، مرکز مطالعاتی «نشنال اینترست» (National Interest) آمریکا در گزارشی به تلاش‌های ایران برای ساخت هواپیماهای جنگنده پرداخته و اذعان داشت ساخت «صاعقه» ایرانی گامی بزرگ و دریچه‌ای ارزشمند برای ورود ایران به گردونه تولید هواپیماهای مدرن است. 

این گزارش که به قلم «سباستین رابلین» نگاشته شده است، اگرچه سعی دارد تلاش‌های ایران برای دگرگونی یک مدل منسوخ جنگنده را مورد انتقاد قرار دهد اما به ناچار به توانایی و پشتکار ایران در استفاده از یک مدل کلاسیک جهت کسب فناوری ساخت جنگنده‌های نوین اشاره می کند و آن را اقدامی بزرگ می‌داند که از عهده یک کشور به تنهایی امکان پذیر نیست.

در این گزارش آمده است: هواپیمای جدیدی که ایران ساخته است در عمل نسخه تغییر یافته یک هواپیمای قدیمی است. تهران برای ساخت جت های جنگنده اشتیاق نشان می دهد. طراحی و ساخت هواپیماهای جنگی پیشرفته چالش فنی بسیار بزرگی است که برای یک پایگاه صنعتی منفرد یا یک کشور به تنهایی سخت است. با این وجود نیروی هوایی ایران از ابتدای قرن جدید، به صورت برجسته ای پیشرفت خود را با نمایش چند جنگنده نشان داده است. یکی از مهمترین دستاوردها، جنگنده صاعقه (HESA Saeqeh) است که برخی رسانه های ایران مدعی شدند حتی بر «هورنت اف ۱۸» هم برتری دارد.

با این حال، مشخصات عملکردی و جزئیات فنی این هواپیماهای ساخت ایران مبهم و این به دلیل تلاش برای پوشاندن اطلاعات است زیرا صاعقه حاصل مهندسی معکوس اف ۵ با تغییراتی در دُم و ارتقای اویونیک مدل قدیمی است.

گزارش سپس مشخصاتی از هواپیمای اولیه اف ۵ ساخت پروژه نورثروپ آمریکا ارائه می دهد که شامل قدرت پروازی، توانایی حمل تسلیحات، قیمت، سرعت، شکل ظاهری، ویژگی های راداری و نوع کارکرد آن است. ایران بین سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۶ نزدیک به سیصد جنگنده از این مدل را از آمریکا تحویل گرفت که بسیاری از آن ها در جنگ عراق مورد استفاده قرار گرفتند و حتی در برابر میگ ۲۵ عراقی‌ها هم نمایش های پرقدرتی را ارائه کردند. اما پس از جنگ نبود قطعات و تحریم های آمریکا مانعی در برابر تداوم کار این جنگنده ها بود. با این وجود پیش بینی می شود ایران هنوز بین ۳۰ تا ۵۰ فروند از آن ها را آماده به خدمت داشته باشد.

در سال ۱۹۹۷ شرکت صنعتی تولید هواپیما (هسا) اعلام کرد تولید انبوه جنگنده ای را با نام «آذرخش» آغاز کرده است که به طور مشخص نشانه هایی از اف ۵ با بال های تقویت شده، رادارهای به روز شده، پیشرانه پیشرفته و قابلیت های تسلیحاتی در آن مشهود بود. بعدها هواپیماهای دیگری هم به نمایش در آمدند اما اکنون صاعقه به نظر می رسد عملکرد بهتری را نسبت به مدل پیشین دارد به ویژه آنکه قابلیت جدید از حمل سلاح های پیشرفته در آن آشکار است و با وجود نبود اطلاعات از جزئیات، تغییرات راداری هم در آن به چشم می خورد. موتورهای هواپیمای جدید هم مرموز هستند. به تازگی روشن شد که گزارش های اولیه در مورد بکارگیری موتورهای توربو فن RD-33 روسی در آن نادرست بوده است. صاعقه اکنون در اسکادران جنگنده های تبریز فعال شده است و ماموریت های شناسایی را انجام می دهد. هنوز حتی تعداد دقیق صاعقه در نیروی هوایی ایران نامشخص است.

به سمت خودکفایی نهایی

در بخشی از این گزارش می خوانیم: تهران تصاویری را از خط تولید صاعقه منتشر کرده است. اگرچه به نظر می رسد صاعقه نمونه ای از یک اف ۵ قدیمی و غیرقابل پرواز است اما تبدیل کردن یک قطعه فلز غیرقابل پرواز به جت جنگی اقدام بسیار چشمگیری است، ضمن آنکه این هواپیما به صورت کامل مشابه نمونه اولیه آن هم نیست.

شاید صاعقه یک هواپیمای مدرن نباشد، اما به طور کلی این جنگنده مافوق صوت مانورپذیر است که کارآیی را شبیه به هواپیمای کره ای FA-۵۰ «عقاب طلایی» دارد. اگرچه اطلاعات زیادی در زمینه توانایی حمل تسلیحات از سوی صاعقه وجود ندارد اما سابقه نشان داده است تهران در زمینه استفاده از فناوری های نظامی اندکی از حقیقت را نشان می دهد و این امر در صاعقه هم قابل مشاهده است.

در انتهای گزارش آمده است: بازسازی و اصلاح اف ۵ راهی برای کسب تجربه در تولید جنگنده ایرانی بوده که به آزمایش پیکربندی، تغییر شکل دم و تبلیغ توانایی صنعتی ایران منجر شده است. تجربه به دست آمده از صاعقه ممکن است به طراحی کاملا جدیدی از یک جنگنده مخفی کار منجر شود. گفته می شد یک نمونه رادارگریز با نام «شفق» در دستور کار ایران قرار دارد که البته هنوز جز یک نمونه اولیه سال ۲۰۱۶ اطلاعاتی از آن بروز داده نشد. این امر نشان می دهد ایران علاقه مند به تولید هواپیماهای داخلی نظامی با هدف خودکفایی نهایی است.

منبع: ایرنا

پایان/

۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 3
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 4
      چقدر بلا سر جت f5 ساخت امریکا می اورید یه جورایی پراید نیرو هوایی شده هر روز یک تغیری توش می دهید یک اسم جدید روش می گذارید دقیقا مثل تولید واکس کرونا بیش از 7نوع تولید کردید و یکی اش هم به دست مردم نرسیده
    • علی صفاری IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      4 0
      درو و سلام خدا و رسول گرمی انان بر غیور مردان این سرزمین که هروز با تاسی به خدا و امام زمان گامهای بلندی در اعتلای این کشور بر میدارند
    • دوستدار عظمت ایران سرافراز IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 0
      نقطه شروع هر کاری، الفبای مخصوص خود را دارد، شروع با صفر نیز خود عددی است که پله پله به ۱، ۲، ۳ ،۴و ... الی آخر انشاا...پیش و جلو می رود انشاا... نباید ترسید و از دست خالی بودن در ابتدا وحشت کرد؛ تجربه با کار و پشتکار بدست می آید و انباشته می گردد و تبدیل به سرمایه ی قدم های بعدی می شود، مثال نیوتن افتادن سیب را می بیند و به کشف نیروی جاذبه ی زمین می رسد. و اما بعد آقای براون چگونگی فرار از دست نیروی جاذبه ی زمین را کشف می کند، بعد.... به ساخت .... می رسد. کار برای عظمت و سرافرازی کشور خستگی ندارد. و تلاش برای عظمت ایران اسلامی عزیز، لذت بخش و افتخار آفرین دنیا و آخرت است...
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 0
      بعد از تاسیس آموزش وپرورش وچاپ تصاویر هواپیما درکتابها در سال ۱۳۴۰ دربرخی از روستاهای ایران کودکان هواپیماهایی می ساختند که این هواپیماهای کنترل دار تا یک ساعت وبیشتر پرواز می کردند ولی چون حکومت شاه از نخبگان حمایت نمی کرد آن استعدادها فقط به حد خلبانی بالگرد وهواپیما رسید وامروز جوانان ایرانی می توانند بهترین وقوی ترین هواپیمای قرن رابسازند و تمام دنیا آرزوی داشتن استعداد ناب ایرانی ها را دارند وخواستن وحمایت شدن توانستن است وقطعاً نیروی هوایی ایران مخوف ترین هواپیماها را درآینده نزدیک خواهد ساخت.
    • رضا IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 0
      برای ساخت و تولید هواپیما نیاز به حداقل دهها کارخانه قطعات سازی و ...وجود دارد !؟!؟ هر ایرانی بینهایت خوشحال خواهد شد اگر کشورش دارای صنعت تولید انواع هواپیما باشد اما رنگ کردن یک هواپیمای قدیمی آمریکایی و تغییر دادن بال و دمش و ادعای تولید جت جنگنده توهین به شعور هر ایرانی هست !؟!؟ امام زمان هم نقشی در طراحی و اختراع و تولید هواپیما ندارد اگر چنین بود که باید گفت آمریکایی ها امام زمان پیشرفته تری از ما دارند که دهها سال قبل پیشرفته ترین هواپیما ، سفینه های فضایی و ماهواره و ...با کمک اش ساخته اند