در زمان ممنوعیت واردات 100 هزار خودرو با تعرفه 20 درصد وارد شده است

قیمت‌های دستوری فقط بر علیه مردم و در جهت منافع خودروسازان بوده است. چطور بالاترین تعرفه را در خودرو داریم. البته این مسئله نافی وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست.

به گزارش تحریریه، احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با اشاره به گلایه خودروسازها از قیمت‌های دستوری و ضرردهی در این صنعت مادر کشور در سال‌های اخیر اظهار داشت: واقعیت این است که امروز باید از خودروسازها سوال کرد که چرا زمانی که قیمت آن‌ها خوب بود، نتوانستند رقابتی شوند. دوره‌هایی بود که مشکلات تحریم حاکم نبوده و سرمایه و امکانات در اختیار این خودروسازان وجود داشته است، اما حتی در آن زمان نیز آن‌ها نتوانستند رقابتی شوند و بهره‌وری و کیفیت در تولید خودرو را بالا ببرند.

او اضافه کرد: هنوز به یاد داریم که خودروسازها قطعات چینی به کشور وارد کرده، سرهم می‌کردند و به اسم تولید داخلی به مردم عرضه می‌کردند. به اعتقاد من آن‌ها دنبال بهانه هستند تا بگویند در شرایط کنونی تقصیرکار نیستند. به جای اینکه اشتباهات و ضعف‌های خودشان را بپذیرند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی خودروسازی‌ها تبدیل به فاجعه‌ای در اقتصاد ملی شده‌اند. متاسفانه آن‌ها منابع ملی را می‌گیرند و از همه مزایا و امکانات استفاده می‌کنند، اما از تولید خودرو با کیفیت ناتوان هستند.
او ادامه داد: آن‌ها همیشه داستانی در آستین دارند. بیش از ۳ دهه است که بازار انحصاری با تعرفه بالا و پشتیبانی زیاد داشته‌اند، اما موفق به تولید محصولات قابل رقابت نشدند.

سلطانی با تاکید بر اینکه چطور خودروسازان انتظار دارند، بازار در اختیارشان باشد، بیان کرد: نزدیک به ۱۰۰ هزار خودرو از طریق واردات قطعه با تعرفه پایین ۲۰ و ۳۰ درصد ساخته و تحت عنوان خودروی داخلی به مردم فروختند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اتفاقاً این مردم هستند که سال‌ها است محکوم به خرید خودروی بی‌کیفیت خودروسازان هستند که شما نامش را تولید ملی گذاشتید، گفت: چطور مردم محکوم هستند که از شما خرید کنند، اما شما با اینکه در دوران مشکلات اقتصادی مراعات مردم را کنید، مشکل دارید؟ نمیشه هر چی ساختید مردم موظف باشند برای اینکه به حیات خود ادامه دهید بخرند، اما هر وقت باید شما ملاحظه مردم کنید نکنید.

او خاطرنشان کرد: مسئله این است که هزینه کارگر و سرمایه چقدر بالا رفته است. در اینکه با بالا رفتن قیمت دلار  هزینه‌ها افزایش یافته است، شکی نیست. وقتی شرایط را با سال ۹۰ مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که هزینه مالیات بنگاه‌ها از ۱۷ میلیارد دلار به ۲ میلیارد دلار رسیده است. در عینحال هزینه دستمزد کارگر از ۱۲۰ دلار به ۶۰ دلار رسیده است. همچنین هزینه برق صنعتی بنگاه‌های اقتصادی از ۳۳ دلار بر مگاوات ساعت به ۳.۸ دلار بر مگاوات ساعت رسیده که نشان می‌دهد عملاً برق صنعتی مفت شده است. همچنین هزینه‌های حمل و نقل به دلار نیز بسیار کم شده است. در عینحال ارزش تسهیلات و وام‌های بانکی که بنگاه‌ها گرفته‌اند یک پنجم شده است. این درحالی است که خودروسازها غالباً خودروها را به دلار می‌فروشند.  

وی افزود: اینکه در چنین شرایطی خودروسازان محصول بی‌کیفیت تولید می‌کنند، نشان از بی‌کفایتی و ناکارآمدی است. آیا باید هزینه ناکارآمدی خود را از مردم بگیرند.

سلطانی با تاکید بر اینکه تمام هم و غم خودروسازان مطالب رسانه‌های زرد است، گفت: این رسانه‌ها به منافع خودرسازها که می‌رسند سکوت می‌کنند و با کمال وقاحت می‌گویند چرا برق را به مردم ارزان می‌دهید. درحالیکه درآمد مردم به ریال است و درآمد بنگاه‌های اقتصادی به دلار.

او ادامه داد: اتفاقا تعیین قیمت خودرسازی‌ها خیلی هم غیردستوری است. اگر خودروسازان می‌خواهند خودرو را به هر قیمتی که مایل هستند، بفروشند بازار خودرو را به روی کشورهای خارجی باز کنند. این دریست نیست که بازار را انحصاری کنند و هنوز که هنوز است خودروی بی کیفیت تحویل مردم بدهند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اتفاقاً قیمت‌های دستوری فقط بر علیه مردم و در جهت منافع خودروسازان بوده است. چطور بالاترین تعرفه را در خودرو داریم. البته این مسئله نافی وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست. این وزارتخانه باید روی شرکت‌های فولادی بزرگ فشار بیاورد که برق و گاز و نیروی کار ارزان دارند. وزارت صمت باید فولادی‌ها را مجبور کند تا فولاد را به نرخ ترجیحی به خودروسازان بدهند.  

منبع: اقتصاد 24

پایان/

۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 11367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =