معمای کاهش قیمت باتری خودروهای برقی

باتری های خودروهای برقی در شرایط کنونی به شدت گران هستند به گونه ای که در برخی مدل ها قیمت آن به اندازه یک خودروی احتراقی است؛ تسلا و دیگر شرکت ها سعی دارند با فناوری های نوین قیمت این بخش مهم از خودرو را کاهش دهند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی به بررسی دلایل گرانی باتری خودروهای برقی پرداخت و نوشت، در رویداد «روز باتری» سال گذشته تسلا، «ایلان ماسک» مدیرعامل این شرکت خود را برای یک هدف بلند پروازانه به چالش کشید: تولید یک ماشین برقی ۲۵ هزار دلاری تا سال ۲۰۲۳. رسیدن به این قیمت که حدود ۱۵ هزار دلار ارزان تر از ارزان ترین مدل امروز شرکت در بازار است بسیار مهم تلقی می شود. 

رسیدن به آنجا به معنای دستیابی به صرفه جویی های جدید در فناوری است و از همه مهم تر دستیابی به باتری هایی است که می توانند بدون به خطر انداختن ایمنی یک سوم هزینه یک خودروی برقی را تشکیل دهند.

چرا باتری های خودروهای برقی بسیار گران هستند؟

عمدتا به دلیل آنچه در درون این باتری ها استفاده می شود. یک خودروی برقی از همان باتری های لیتیوم یونی قابل شارژ موجود در لپ تاپ یا تلفن همراه شما استفاده می کند اما این نوع بسیار بزرگتر و به شکل سلولهایی هستند که در بسته هایی شبیه به چمدان های بزرگ جمع شده اند تا انرژی بیشتری را به آنها منتقل کنند. گرانترین جزء در هر سلول باتری کاتد است، یکی از دو الکترودی که برق را ذخیره و آزاد می کند. مواد مورد نیاز در کاتد برای بسته بندی بیشتر انرژی اغلب گران هستند: فلزاتی مانند کبالت، نیکل، لیتیوم و منگنز. این فلزات باید استخراج، پردازش و به ترکیبات شیمیایی با خلوص بالا تبدیل شوند.

Why an Electric Car Battery Is So Expensive, For Now: QuickTake - Bloomberg

هزینه های فعلی چقدر هستند؟

با توجه به نرخ فعلی و اندازه بسته، هزینه متوسط باتری برای یک خودروی برقی معمولی حدود ۶ هزار و ۳۰۰ دلار است. به گفته «بلومبرگ نیف» قیمت بسته های باتری در دهه گذشته بسیار زیاد و حدود ۸۹ درصد کاهش یافته است اما قیمت متوسط صنعت ۱۳۷ دلار در هر کیلووات ساعت هنوز بالاتر از آستانه ۱۰۰ دلار است که هزینه آن باید با خودروی دارای موتور احتراق داخلی مطابقت داشته باشد. انتظار نمی رود که هزینه ها به سرعت کاهش یابد و افزایش قیمت مواد اولیه نیز کمکی نکرده است. طبق پیش بینی های نیف، قیمت بسته های یون لیتیوم تا سال ۲۰۲۴ به ۹۲ دلار در هر کیلووات ساعت و در سال ۲۰۳۰ به ۵۸ دلار در هر کیلووات ساعت کاهش می یابد.

چگونه باتری ها ارزان تر می شوند؟

تمرکز اصلی تولیدکنندگان بر گرانترین کالاها و به ویژه کبالت است. یکی از گزینه ها جایگزینی این فلز با نیکل است که ارزان تر بوده و انرژی بیشتری را در خود نگاه می دارد. انجام این کار نیاز به تنظیمات ایمنی دارد اما مزیت کبالت این است که بیش از حد داغ نمی شود و به راحتی آتش نمی گیرد.

حرکت دیگر این بود که از جایگزین هایی استفاده کنید که به طور کلی حاوی کبالت نیستند، مانند سلول های فسفات آهن لیتیوم کم هزینه، این سلول ها زمانی برای عملکرد ضعیف مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما با بهبود تغییرات در طراحی، احیای مجدد حاصل می شد. ساده سازی طراحی بسته باتری و استفاده از یک محصول استاندارد برای طیف وسیعی از وسایل نقلیه  به جای بسته بندی منحصر به فرد برای هر مدل، موضوعی که موجب صرفه جویی بیشتر می شود.

پایان/

۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 12694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =