رونمایی از مقصر پنهان صنعت خودرو، آیت الله رئیسی ورود کند

نقش تخریبی متغیر غیراقتصادی که صنعت خودرو کشور را به بحران کشانیده مشخص شده است و تغییر در سیاستگذاری به ورود آیت الله رئیسی نیاز دارد.

به گزارش تحریریه، پنهان ماندن بانیان وضع موجود در صنعت خودرو ایران را می توان بزرگترین شعبه یا حداقل یکی از بزرگترین شعبده بازی ها در اقتصاد ایران دانست. زیرا توانسته است در مساله ای که به طور روزمره برای مردم مهم بوده و در مرکز رادار ذهنی مردم ایران قرار دارد خود را پنهان کرده و دو شرکت که ماهیت هایی حقوقی هستند را به عنوان مقصر بنشاند و در برابر مردم قرار دهد. اما واقعیت تداوم در بحران صنعت خودرو کشور چیست؟

بررسی ها نشان می دهد که زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به مرز 100 هزار میلیارد تومان(بیش از 4 میلیارد دلار) رسیده و در حال فزونی است. در چنین شرایطی انتظار می رود که سیاستگذار با استناد به دانش مدیریتی، علم اقتصاد و تجارب گذشته دست به کار شده و راهکاری ارائه دهد تا این صنعت را از بحران خارج کرده و در مدار توسعه قرار دهد. اصرار بر بستن درها در 40 سال گذشته نشانی است بر این مهم که حفظ صنعت خودرو برای نظام یک اصل است، اما چرا در صنعتی که تا این اندازه مهم و حیاتی است، شاهد انباشت زیان 100 هزار میلیارد تومانی و نارضایتی شدید اجتماعی هستیم که بدون شک تبعات امنیتی نیز خواهد داشت؟

پاسخ به این سوال هم ساده است و هم دشوار. ساده از این نظر که صنعت خودروسازی نیز مانند کلیت اقتصاد ایران با قیمتگذاریها، مجوززدگی خارج از تصور، سردرگمی و عدم وجود استراتژی مشخص و فساد ناشی از عدم شفافیت بمباران شده است و خودروسازی نمی تواند جزیره ثبات در یک اقتصاد بی ثبات باشد. اما دشوار است، زیرا برخلاف حوزه های نظامی که برای نظام اهمیت داشته و رشد چشمگیر و تحسین برانگیزی را تجربه کرده است، در صنعت خودروسازی شاهد عقب ماندگی عجیبی هستیم که می توان آنرا واگن آخر کارآمدی در صنعت ایران دانست. توضیح این تناقض نیازمند فهم پیچیدگی هایی است که وضع موجود را رقم زده و از یک مزیت، در حال ایجاد یک بحران ملی است. 

در ناکارآمد بودن صنعت خودروسازان ایران تردیدی وجود ندارد، اما چرا باوجود اجماع بر سر ناکارآمدی صنعت خودرو کشور، شاهد استمرار(Continuity) در سیاستگذاری خودرویی کشور هستیم؟ مگر نه اینکه مدیریت باید منعطف بوده و خود را با شرایط جدید و پس از دیدن اثر نامناسب سیاست های اعمال شده؛ تا رسیدن به کارآمدی و رسیدن به اصل بهبود مستمر کیفیت، با اتخاذ سیاست های متفاوت و نوین، انطباق دهد؟ این اتفاق در عالم واقع رخ نداده و خبری از اتخاذ سیاست های نو و کارشناسانه نیست و این اصل بدیهی در صنعت خودروسازی کشور نادیده گرفته شده که نشان می دهد پای متغیر دیگری در میان است. 

پیش از توضیح این متغیر مداخله گر و پنهان که خود را در افزایش قابل توجه هزینه های مبادله(Transaction Cost Economics=TCE) نشان داده است، می توان با مرور سیاست های تکراری برای احیا صنعت خودرو به روشنی دید که این متغیر مداخله گر؛ هر سیاستی را حاضر است در پیش بگیرد غیر از سیاست "درست و کارشناسی" را و به دلیل عدم پاسخگویی در برابر آنچه ایجاد کرده است، ترسی از تکرار سیاست های غلط و تظاهر بر تلاش برای بهبود وضعیت حتی به قیمت تحمیل هزینه های سنگین بر خانوارهای ایرانی ندارد. 

در روزهای اخیر از خودروسازان خواسته شده است تا اقدام به فروش دارایی های مازاد خود مانند املاک و ... یا واگذاری سهام خود کنند. در اتخاذ این توصیه سیاستی مسائل مهمی وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت. نخست اینکه فروش دارایی مشکل واحد تولیدی را حل نمی کند و این سیاست زمانی بهینه است که اتمسفر کسب و کار در صنعت خودرو استاندارد باشد و به دلایل مختلف خودروساز در وضعیتی قرار گیرد که نیاز باشد بخشی از دارایی های خود را با هدف کسب نقدینگی به فروش برساند. در غیر اینصورت مانند آب شدن یخ عمل کرده و ذره ذره خودروسازان کشور را از بین می برد. 

فروش بخشی از سهام خودروسازان نیز بی معنی ترین سیاستی است که وزارت اقتصاد و صمت می توانند برای جبران زیان انباشته 100 هزار میلیارد تومانی کنونی توصیه کنند. زیرا صندوق های بیمه ای به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار سرمایه با هدف استفاده از سود تقسیمی شرکت ها(DPS) اقدام به سرمایه گذاری در بازار سهام می کنند و خرید و فروش سهام برای آنها موضوعیت زیادی ندارد. بنابراین، خرید سهام شرکتی که زیان سنگین انباشته دارد به چه درد صندوق های بیمه ای می خورد. سهامداران خصوصی هم انگیزه ای برای خرید سهام ایران خودرو و سایپا ندارند، زیرا با قانون ابداعی شورای رقابت نمی توانند به اندازه سهم خود در مدیریت این شرکت ها سهیم شوند و تنها می توانند در زیان انباشته ایجاد شده به وسیله مدیران متغیر مداخله گر سهیم باشند که ارسال سیگنال عدم ورود به سهامداران جدید است. 

اصرار بر قیمتگذاری با بهانه نخ نمای حفظ قدرت خرید مردم در کشوری که رکورد تورم 70 سال گذشته را جا به جا کرده است، بیش از آنکه کمک به مردم باشد، وسیله ای برای فرار از پاسخگویی و بدتر کردن وضعیت بازار خودرو است. هفته گذشته با افزایش قیمت کارخانه تولیدات ایران خودرو و سایپا مخالفت و اما نقش وزارت صمت در این میان نادیده گرفته شد که به طور منطقی، چشم و گوش رئیس جمهور در صنعت خودرو است و مشخص نیست که تصمیم اشتباه لغو قیمتگذاری با رضایت وزارت صمت انجام شده است یا خیر و یا صرفا به گزارش برخی نهادها اتکا شده است. اصرار بر حفظ قیمت کارخانه که 40 درصد پایینتر از قیمت تمام شده محصولات ایران خودرو و سایپا است و خودرویی با این قیمت ها عرضه نمی شود، معنایی جز عوامفریبی ندارد. 

از بدیهیات شرکت داری این است که واحد تولید بتواند همچنانکه هزینه های خود را با منطق بازار پرداخت می کند، محصول خود را نیز در بازار به فروش برساند تا نقش عوامل بیرونی به صفر رسیده و کارآمدی مدیریتی تعیین کننده سرنوشت بنگاه اقتصادی(در اینجا خودروسازان داخلی) باشد. تقریبا نیمی از هزینه های یک خودرو به عنوان محصول تمام شده به مواد به کار رفته(فلزات، پلاستیک ها و ... ) در آن اختصاص دارد که از هزینه های جهانی تبعیت می کند و در بازاری که نرخ ارز در آن(طی 8 سال گذشته) 8 برابر شده است، نمی تواند تثبیت قیمتی شود. هزینه دستمزد که در شرکت های خودروسازی جهانی تقریبا 15 درصد از هزینه تمام شده را شامل می شود، در ایران تقریبا 6 درصد از هزینه ها را شکل می دهد که در 8 سال گذشته 5 برابر شده است. تنها مزیت خاص صنعت در ایران، هزینه پایین انرژی است که تقریبا 10 درصد هزینه جهانی است و بخشی از هزینه های سربار را پوشش می دهد. نتیجه تحلیل هزینه های صنعت خودروسازی کشور این است که سیاستگذاران و تصمیم سازان غیراقتصادی حاکم؛ برخلاف واقعیت های اقتصادی قیمتگذاری کرده و اصرار دارند که محصولات تولیدی خودروسازان پایینتر از قیمت تمام شده به فروش برسد که نتیجه آن تعمیق بحران است. 

تردیدی نیست که مردم ایران از صنعت خودرو رضایت نداشته و منتقد جدی هرگونه افزایش قیمتی هستند و البته به عنوان یک مصرف کننده کاملا حق دارند و طرف حساب مباحث کارشناسی میز کسب و کار تحریریه؛ آنها نیستند، زیرا در سیاستگذاری های گذشته نقشی نداشته اند و آنها نیز مانند شرکت های خودروسازی قربانیان یک سیاستگذاری غلط 40 ساله اند. 

تصمیم گیران و تصمیم سازان صنعت خودرو غیر از اتخاذ سیاست بهینه که دست آنها را از جیب مردم خارج می کند، حاضر به تکرار چندین و چند باره سیاست های:

  • دادن تسهیلات دولتی به صنعت خودرو
  • راهکار فروش دارایی برای جبران زیان
  • واگذاری سهام خودروسازان برای تامین مالی
  • کشانیدن پای طراحان تسلیحات نظامی به صنعت خودرو
  • بازی بی معنی استفاده از شرکت های دانش بنیان(گویی در دنیا شرکت غیردانش بنیان هم وجود دارد)
  • نوسازی ناوگان تاکسی، خودروهای فرسوده و ... برای ایجاد بازار فروش
  • قیمتگذاری های زجرآور و مبتنی بر ابهام، سراسیمگی و با ایجاد هزینه های فراوان و تاخیر زمانی زیان ساز

هستند، اما حاضر نیستند منطق بدیهی بالنده سازی صنعت خودرو مبتنی بر نگاه اقتصادی را بپذیرند و درحالیکه سازمانی برای خصوصی سازی واحدهای دولتی ایجاد شده است، اجازه نمی دهند صنعت خودرو که در بورس حضور دارد به طور خصوصی اداره شود. این نوع مدیریت می خواهد هم به اهمیت صنعت خودرو برای کشور تظاهر کند و هم مدیریت آنرا به گونه ای غیرآشکار در دست ذی نفعان سیاسی و کارنابلد نگاه دارد، تا نقش آن در ایجاد وضع نابهنجار موجود علنی نشود. هم شرکت های خودروساز را در بورس عرضه می کند و هم به سهامداران اجازه نمی دهد برای شرکت هایی که خریداری کرده اند در چارچوب قوانین کشور تصمیم گیری کنند. در واقع خریداران سهام این خودروسازان داخلی، در خریدن دارایی نقش دارند، اما از اداره آن منع می شوند که به روشنی خلاف شرع و قانون است. زیرا مزیت های میلیون ها سهامدار این شرکت ها را برهم می زند. 

آیت الله رئیسی که در این مدت کوتاه نشان داده اهل کار جدی و تلاش برای حل مشکلات کشور است، می بایست دست تصمیم گیران و تصمیم سازانی که 40 سال برای اصلاح صنعت خودرو کشور نسخه پیچیده اند را از این صنعت کوتاه کرده و راه دیگری بیازماید. کنار گذاشتن تصمیم گیران سیاست زده ای که به قیمت ناکارآمدسازی نظام و از بین بردن رفاه خانوارهای ایرانی و تبدیل کردن صنعت خودرو به سوژه ای برای تحقیر ملی، به دنبال منافع سیاسی و مادی خود هستند و نشان داده اند که ابایی از اتخاذ سیاست های تکراری که نتیجه آن از پیش مشخص شده است، ندارند، یک ضرورت است و در صورتی که رئیس جمهور به چنین تصمیم سختی دست نزند، صنعت خودرو کشور به ابزاری برای تخریب زودهنگام وجهه دولت در منظر افکار عمومی تبدیل خواهد شد. و متغیر مداخله گر نیز مانند گذشته به کناری نشسته و مسئولیت سیاست های خود را قبول نخواهد کرد. 

پایان/

۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 14134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 26
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • مردم IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      16 1
      عزیز. این شگردها قدیمی شده ، خودروهای. از رده خارج شده این دو شرکت را با قیمت خودروهای. پیشرفته امروزی. به مردن غالب. میکنید‌ . و میگویید زیان انباشته دارید. اگر اقتصاد کشور این همه توسط. حکومت این همه بسته نبود. با پول. یک پراید که به مردم ایران غالب. میشود. حتی با قیمت ارز به روز.، بهترین خودروها از. بهترین برندها به کشور. وارد میشد. اما مافیای. اقتصادی. متصل به حاکمیت همه درها را بر روی. مردم بسته است. و فقط. گرانی. را ترویج میکند. مشکل خودرو سازها هزینه های اضافه به غیر. از. هزینه تولید است. هزینه مربوط. به دفاتر. حضرات عظام. میباشد. هزینه حقوقی مدیران مازاد ، کارگران و کارمندان مازادی. است. که به خاطر. روابط. استخدام شده اند. هزینه های اضافی فاکتور. شده بابت مابه التفاوت خرید. مواد اولیه و قطعات خربداری. شده از. قطعه سازان و تولید کننده مواد اولیه است . که به جیب مدیران ارشد و مسئولان خرید شرکتها میرود . بله هزینه نا کار. امدی. و سوء استفاده مدیران و مسئولان باید از جیب. مصرف. کننده پرداخت شود. کشور. نیاز. به بازرسیهای. دلسوزانه دارد .
    • Karimkhan IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      8 1
      ای شیطوووون....خودتی....که بدین دست خصوصی حل بشه...عین اون ارز ۴۲۰۰که میگیرین و کالای. ساسی مردم وارد میکنین ..عین اون ارزی که قراره برگردانین داخل کشور....بخش خصوصی در این مملکت اولین و مهمترین هدفش شده دزدی.. و والسلام...الان یکی پیدا میشه میگه اخوی جرم راه رفتن نیست ره هموارنیست..خخخخخخخ
    • حسین IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      16 1
      ضرر خودروسازان فقط به خاطر هزینه های دلاری وحشتناکی که در کشورهای دیگر صنعت خودرو سازی راه انداختن و استقبال نشده ازش و کلی زیان دیدن اونم فقط بخاطر سیاست بازیهای غلط نظام در اقتصاد. اتفاقا خودرو سازها بیشترین سود از داخل کشور دارن چون فرغون جای بنز به مردم قالب مکنند.
    • حسین IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      20 0
      ضرری که این دو خودرو ساز بابت الودگی محیط سرطانها سکتهای قلبی مصرف بیش اندازه سوخت حیف میل ارز کشور کشت کشتار در جاده ها سالی بیست هزار و چهار برابرش معلول جسمی.درشون گل بگیرند فقط برند دنبال قطعه سازی. با این چهار میلیارد دلار ضرر این دو خودرو ساز ۵۰۰ هزار تا شغل میشد ایجاد کرد.
    • عبدالله IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      10 3
      راهکارش ساده است. سیاست خارجی رو عوض کنن، تحریم برداشته بشه نفت بفروشن ماشین وارد کنن این دو تا اشغال سازم که تمام مردم ایران ازشون متنفر هستن رو تعطیل کنن
      • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
        9 0
        مطمئن باشین اینا هر چی نفت به هر قیمتی بفروشن به جیب مردم نمیره و خرج مملکت نمیشه .همین که حساب بچه هاشون اونور آب پر باشه براشون کافیه .مشکل اینجاست که اکثر مسئولین ما وطنشون آمریکا کانادا و انگیلیسه . اینجا هستن تا پول مفت و بدون حساب کتاب در بیارن .بعدشم به مردم بگن پولا رفت لبنان سوریه و یمن .
    • mamali IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      6 2
      یادمه دولت بااسلحه گفت ازبیعرزگی ومردمی نبودن این صنعتکاران است . حالامااجازه گرفتیم ورودکنیم ومثل موشک که ساختیم ماشین هم برامردم میسازیم ..... ولی حدود دو سال گذشته دیگه صدایی ازشوون نمیاد .. اقای برادر کو ماشینای مردمی اسلامیتون مانخریدیم تا ازشمابخریم چکارکنیم حال بااون پول میشه دوچرخه بخرم بخرم یامیسازی
      • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        0 2
        هنوز ۸ماه نشده از دولت رئیسی میگذره پس چرت وپرت نگو
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      9 0
      حرف مفت و اضافه ممنوع ، 60% پرسنل این دو شرکت از طریق رانت و فشار استخدام شده اند و بیکاره هستند .چرا مردم باید تاوان ندانم کاری، بی سوادی ،عدم مدیریت مسئولین این دو شرکت را پرداخت کنند ؟چرا باید هزینه سفرهای الکی گروهی این دو شرکت بردوش مردم باشد ؟ شرکت های قارچ گونه که بواسطه روابط خانوادگی ، رانت ،و... به این دو شرکت وصل هستند و فقط مصرف کننده بودجه هستند منفک کنید . اضافه بار را تعدیل کنید درست میشود
    • مختار IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      8 1
      مگه تو این کشور کارشناس دلسوز نداریم که بشینن و یه تصمیم درست برای این دو شرکت بگیرند!؟ آغا اگه کارشناس نداریم برید از خارج بیارید!
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      4 1
      واضحه بخاطر توافق قطعی برداشتن تحریم ازاد شدن پولهای بلوکه شده ازادی واردات و...ارزتازیر۱۵ تومان میرسه قیمت ماشین قطعا ۳۰۰درصد وخانه تاحدود ۵۰درصدریزش میکنه وسایر اقلام به همان نسبت حتی اگه اینطور بشه که درمقابل افزایش قیمت قبلیش ناچیزه ایا میتونید عمررفته مردم بدبخت راکه تواین سالها بااسترس فشار روحی جسمی و...رابرگردونید کاری که تواین چندسال با معیشت زندگی وروح وروان مردم شد قابل جبران نیست افسردگی وبیکاری جوانان رویاشدن خرید خانه ماشین و...برای قشر متوسط وپایین جامعه که بالای ۷۵درصد جمعیت راتشکیل میدن (اگرهم این قشر خانه وماشین داره ازقبل داشته وگرنه بااین تورم وبه شرط داشتن کار ودرصورت فتوسنتز وچسبیدن به سقف ونخوردن ونپوشیدن و...بعدازحدود۱۰۰سال!!!!!میشه خانه ۶۰متری وماشین خرید)اختلاف طبقاتی شدید بطوریکه ۱۰درصد جامعه ازراه مفت خوری وپولهای باداورده که با شاهکارهای مدیران براشون راحت شده دارن رواعصاب قشرمتوسط وضعیف راه میرن
      • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
        1 1
        برادر من شتر در خواب بینه پنبه دانه دوسال کمتر پیش ۱۱۱ ۵۳ تومن بود صفرش الان چنده؟؟؟ده ساله پیش چند بود؟؟؟ صد سال دیگم درست نمیشه چرا چون مردم انقلابی هستن مسئولین افکار غربی دارند دنبال نزول و اختلاص و هزار تا کار دیگه نگم بهتره پس جوش نیار بخر تا گرونتر نشده
    • ZOHA IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      جمع کردن خودروهای ازرده خارج قدیمی.یگانه سوز کردن یاکلا استفاده ازخودروهای برقی.کنترل ماشینهای سنگین وشرکتهایی که ماشین سنگین دارن(مثل اداره راه -اداره کشاورزی )جلوگیری ازواردات سرخودهم شرکتهای دولتی هم خصوصی(که بعضی آقیونودیدید که احتکارخودرمیکنن*)بالابردن هزینه واردات خودروی خارجی.سرمایه گذاری روی تولیدخودروهای داخلی.وووو هزارتامورددیگه(ازهمه مهمتربستن مالیات وجریمهای سنگین به تمام ندیدبدیدهای تازه به دوران رسیده که خودشون وبچهاشون حیاط خونشون روپارکینگ کردن یاپارکینگ اجاره کردن )همه به پیشرفت صنعت خودروسازی ایران کمک میکنه وجلوی احتکارخودروروهم میگیره....(البته شاخ محتکر.دلال.واسطه نون به نرخ روزخور.رشوه خوارورشوه گیرشکسته بشه خیلی ازمشکلات حل میشه ).
    • طلا IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      در مورد خودرو دارن به مردم زور میگن حق انتخاب نداریم وقتی توان تولید خوب وبا کیفیت و مردم پسند نیست بی خیال بشین جمعش کنید جیب گشادتان هم که پر نمیشه
    • یوسف صحرایی IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      1 0
      خودروسازها انقدر پول دارن که خبرگذاری های مانند شما صدا و سیما دولت شورای ...همگی را از خود خورسند کنند.چرا میگی تصمیم اشتباه جلوگیری از افزایش قیمت چرا به فکر مردم بدبخت نیستی چرا یه گذارش مفصل راجع به خرابی های اشغال های تولید داخل نمیدی که حودرو یکسال کار نکرده چرا باید دوبار واشر سر سیلندرش بسوزه باطریش تعویض بشه و تمام ماشین مثل خس ش خشه صدا بده.اقا نمیصرفه تولید نکن به خدا مردم راضی به ضرر شما نیستن.یه مطلب دیگه راجع به ضرر خودروساز بنویس پول خوبی توشه.دوست من مزدا شاسی بلند تو امرکا خریده 850 ملیون اقساطی بدون بهره ماهانه 250 دلار میده بعد اقا گاری میده به مردم 300-400 ملیون براش نمیصرفه اونم با قرعه کشی و تحویل چند ماهه همراه با تاخیر با اشغال ترین خدمات پس از فروش.لعنت اله قوم الظالمین
    • محمد IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      سلام .بنده اصلا دل خوشی از خودروسازان ندارم به قول اون عزیزی که فرمودند خیلیها حق سهم دارند از ساخت خودرو ،باید عرض کنم تمامی تولیدکنندگان کشور زیرهمین فشارهستند ودارند نابود میشند،اون هم بخاطرارزش افزوده هست وبس.اگر دولت واقعا قصد نجات اقتصاد مملکت را دارد باید ارزش افزوده را کنار بگذارد تا تولید نجات پیدا کند.والسلام
    • یوسف صحرایی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      3 0
      با ممنوع کردن واردات/ ماشین خارجی کمتر از دو ملیارد نیست در حالی که این ماشین دوملیاردی رو با دلار سی هزار تومان هم میشه کمتر از یک ملیار د خرید(سورنتو 2017 که سه ملیارد تو ایران قیمت داره تو عراق چنده اصلا کسی سوار میشه) اینا همش به خاطر اینه که مردم نتونن بخرن تا خودروسازان خونخوار دنا پلاس رو 600 ملیون بکنن تو پاچه مردم.ابنته تو لوازم خانگی هم همینه یه یحچال ایرانی رو باید حداقل سی ملیون بابتش پول بدی یخچالی که تا زمانی که کره ایش رو میشد با 2 تا 3 ملیون بخری کسی بهش نگاه نمیکرد/// حمایت از تولید داخل درسته ولی تولید کنندگان و دوستانشان در دولت به این بهانه مردم رو پارهههه کردن/////
    • CA ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      2 0
      قیمتها دست دولته اگر شعبده بازی نکنه
    • چنگیز US ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      یک زمانی ایران خودرو و سایپا اعلام می کردند که صد در صد محصولاتشون تولید داخلی است. بعد از تحریم ها مشخص شد که عیار اینها چقدره و چه دروغ بزرگی رو به مردم تحویل دادند . حالا برخی مدام از پیشرفت های نظامی ایران حرف می زنند از موشک و پهپاد که خدا کنه درست بگویند و ما هم از پیشرفت کشورمان خوشحالیم. اما عیار این ادوات نظامی هم در جنگ واقعی مشخص خواهد شد.
    • ندارد IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      1 0
      عزیزان یک نقطه،اگر خودروهای این دو شرکت در جمهوری اسلامی خوب،باکیفیت بود،چرا کشور سوریه،عراق وغیره،،،،،نخواستن خودروی اینا را بخرن،ماشینی که از حالبی روغن نباتی ساخته بشه همین میشه روزی چندین خانواده‌ها را داغتر کنن،ایناخیانتکارن
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      خودرو ساز ما سراسر رانت و سود،جویی مشتی مدیران نالایق و تجمع نیروهای سفارشی،و هزینه های،سربار هست که نتیجه ان میشه همین که دولتها و این دو خودرو ساز همه مردم را به گروگان گرفته اند،و نتیجه میشه خودرو بی کیفیت و غیر ایمن با چند برابر قیمت و هزینه همه را از جیب مزدم در میارند، خدا از،سر شما نگذرد که مردم را به این حال و روز انداختید
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      واقعا باید هر کسی که این متن و نوشته و اجازه داده شده منتشر بشه باید در ملاء اعدام بشه تا مرحم کوچکی بر دل ملت زخم خورده از این دوتا ماری که سالها خوردنو اژدها شدن بشه ...
    • حسین عسگری IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      بابا نخرید مردم.مردم اینا دارن با ما بازی میکنن خودشون این اشغال ها رو سوار نمیشن متوجه بشین نخرین یک سال اتحاد داشتیم نخریدیم بقران اینا ترکیدن اومدن با کارت ملی اقساطی ماشین می‌فروختند باور کنید
    • ح IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      کی ورود کنه
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 0
      سلام علت زیان انباشته بی برکتی درآمد خودشونه . مال حرام کسب شده از فروش ابوقراضه هاییه که مردم بیچاره باید براش پول هنگفت بدهند. مال حرام برکت نداره برعکس کارخانه های بنز و هیوندا و کیا وتویوتا هر روز ثروتشان افزوده میشه چرا؟!!!! چون حلال کار میکنند دزد نیستند.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 0
      اگر راهکار شما این هست که هزینه های غیر منطقی خودرو سازان از جیب مصرف کننده پرداخت شود قطعا قابل قبول نیست صنعت خودرو یک راهکار دارد : انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل از سوی بخش خصوصی و سهامداران واقعی و حذف کامل مدیریت ناکارآمد دولتی، تا زمانی که نگاه به صنعت خودرو نگاه صادرات محور نباشد این صنعت رشد نخواهد کرد.