بازی بایدن با پاشنه آشیل پکن و مسکو

اگرچه دیدار مجازی روسای چین و آمریکا درابتدا با امیدواری هایی در زمینه کاهش تنش دو کشور همراه بود اما تنها چند روز بعد مشخص شد ترفند بایدن در مدیریت مسکو و پکن با پرونده های تایوان و اوکراین کارساز نیست.

به گزارش تحریریهْ، تارنمای «گلوبال ریسرچ» نوشت، به ظاهر دلگرم کننده و احساس خوب؛ حاصل دیدار مجازی بین «جو بایدن» رئیس ‌جمهوری آمریکا و «شی جین پینگ» رئیس ‌جمهوری چین با نشست سران آمریکا و روسیه در ژنو در ماه ژوئن متفاوت بوده است.  

مذاکرات بایدن با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ظاهرا در راستای دستیابی به یک رابطه باثبات و قابل پیش بینی با روسیه بود اما امروز صحبت از جنگ وجود دارد.

«جک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن، در یک جلسه توجیهی درباره این جلسات گفت که ایالات متحده و شرکای همفکر آن «قوانینی را برای پیشبرد منافع و ارزش‌های خود» خواهند نوشت و چین را کنار خواهند گذاشت.

بایدن هم سپس فاش کرد که در حال بررسی تحریم دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی در پکن است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز اعلام کرد که گفت و گوها برای مشارکت اقتصادی در زمینه رونق اقتصادی ایالات متحده و تایوان و تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی برگزار خواهد شد و تاکید کرد که تایوان به عنوان یک نقطه تنش جدی در روابط ایالات متحده و چین باقی خواهد بود؛ بنابراین دولت بایدن همکاری نظامی و فناوری با تایپه را افزایش خواهد داد.

بعد از آن دریاسالار «جان آکیلینو» رئیس فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده، بر تعهد آمریکا به دستیابی به منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام تاکید کرد و درباره ضرورت و فوریت رسیدگی به تنش‌های فزاینده با چین و اقدامات نظامی آن برای متحدان تاکید کرد.

از آن زمان مقامات ارشد کاخ سفید از پکن خواسته اند که به طور متناوب از «قوانین عبور و مرور» تبعیت کند.

روز جمعه، چین به این سخنان پاسخ داد. «کین گانگ»، سفیر چین در ایالات متحده، صراحتا ماموریت ایالات متحده برای تاکید بر اینکه پکن باید از «قوانین عبور و مرور» تعیین شده توسط کاخ سفید پیروی کند، را زیر سوال برد و ایالات متحده را به تلاش برای ایجاد «دیوار برلین» دیگر برای مهار چین متهم کرد.

در مقایسه، نشست بایدن و پوتین در ژنو ماندگاری بیشتری داشته است. با این حال، ایالات متحده اکنون به متحدان خود هشدار می دهد که به نظر می رسد روسیه به سمت جنگ در اوکراین پیش می رود.

اساسا، در یک محیط دیپلماتیک، هدف دولت بایدن ایجاد «نرده‌های محافظ» برای جلوگیری از تشدید تنش‌ های دوجانبه با هر یک از کشورهای چین یا روسیه است. با این حال، در واقعیت این «حفاظ‌ها» به‌عنوان یک محدودیت یکجانبه در راستای عدم دسترسی به منافع چین و روسیه در ایالات متحده عمل می‌کند.

این دستور العملی برای ایجاد بی اعتمادی و تضاد است. «سوراب گوپتا» کارشناس ارشد موسسه مطالعات چین و آمریکا در واشنگتن، این پارادایم را معامله ای تعریف کرد که همکاری واقعی را نادیده می گیرد.

واضح است که نه چین و نه روسیه به چنین همزیستی آشفته و مدیریت شده رضایت نخواهند داد، زیرا تایوان و اوکراین مسائل وجودی هستند. آنان در برخی موارد اعتقاد دارند که آمریکا درباره پاره ای از مسایل بلوف می زند که تنش های کنونی بر سر اوکراین نمادی از آن است.

ایالات متحده در حال اتخاذ تاکتیک است که به طور فزاینده ای تحریک آمیز رفتار می کند و پکن و مسکو را در معرض آزمون استرس قرار می دهد. آمریکا بی وقفه به خط قرمز آنها برای ایجاد اقدامات جدید در این مناطق فشار می آورد.

پایان/

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 14231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =