دستکاری در اقلیم| کم آبی در ایران و بارش برف در بیابان‌های عربستان

درحالیکه ایران دو سال خیلی کم بارش را تجربه کرده بارش باران های سیل آسا و حتی برف در عربستان سعودی تعجب همگان را برانگیخته است، حتی برخی رسانه های عربی بارورسازی ابرها و دستکاری در اقلیم را دلیل این امر می دانند.

به گزارش تحریریه، شبه جزیره عربستان در سال ۲۰۲۱ با رویدادهای شگفت انگیز آب و هوایی روبرو شد. در ماه های پایانی سال گذشته میلادی در چند مقطع باران های شدید در شبه جزیره عربستان به ویژه شهرهای سعودی، امارات و عمان بارید. حتی در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ برف بخش هایی از بیابان های عربستان را سفیدپوش کرده بود. 

در ماه های فوریه، آوریل و اکتبر بارش باران شدید موجب سیل در بخش های مختلف این کشور شد و جان چند نفر را گرفت و صدها خودرو را نابود کرد.

تارنمای «Climate Scorecard» نوشت فراوانی و شدت فزاینده بارش ها که به سیل ناگهانی منجر شده است برای این دوره از سال در کشور خشکی همچون عربستان سعودی غیرعادی است. این مسائل ارتباط نزدیکی با تغییرات آب و هوایی دارند و شاید در آینده بیشتر شوند.  

آخرین سیلاب شدیدی که در عربستان در سال ۲۰۰۹ رخ داده بود جان ده ها نفر را گرفت و همان حادثه موجب تغییر قواعد ساخت و ساز در این کشور شد. اما در سال ۲۰۲۱ این کشور با سه سیلاب بزرگ در همان اندازه روبرو شد.

تارنمای «The Nationalnews» نیز نوشت هوای سرد بارش باران و تگرگ و برف در بخش هایی از عربستان شادی مردم و شگفتی کارشناسان را به همراه داشته است. مرکز ملی هواشناسی عربستان هم ماه نوامبر گزارش داده بود که انتظار دارد در هفته‌های آینده بارش باران بیشتر شود و دما در سراسر این کشور کاهش یابد. در اواخر ماه دسامبر این کشور شاهد ریزش برف بود.

«گلف نیوز» نیز در نخستین روز سال ۲۰۲۲ گزارش داد مناطقی در عربستان سعودی چند روز قبل بارش شدید باران و برف بود.

Saudi Arabia

به نظر می رسد بارندگی های اخیر در شبه جزیره عربستان به ویژه در دو کشور امارات و عربستان با دستکاری در فرایند اقلیمی رخ داده است. «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت، بارندگی های سیل آسایی هم در امارات متحده عربی از جمله شهرهای دبی و ابوظبی رخ داد. مرکز ملی هواشناسی امارات به خبرگزاری فرانسه گفت که این بارش شدید باران به علت بارور کردن ابرها تشدید شده است.

طبق این گزارش کشورهای منطقه و مقامات آن ها از دستکاری اقلیم برای افزایش بارندگی معمولا کم و نادر استفاده می کنند.

میانگین بارش در عربستان سعودی ۶۶ میلی متر یا ۲.۶ اینچ در سال است. در خوشبینانه ترین آمار میزان بارش به ۱۰۰ میلی متر در سال می رسد اما در این دوره چند ماهه اوضاع بارش در این کشور بسیار خوب بود.  این در حالی است که ایران هم از سال گذشته کمبود بارش را با شدت بیشتری نسبت به سال های قبل احساس می کند. در حالیکه میانگین سالانه بارش در ایران تا چند سال قبل بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلی متر بوده است در سال ۲۰۲۰ این رقم به کمتر از ۱۳۰ میلی متر کاهش یافت و در سال ۲۰۲۱ نیز میزان بارش حتی کمتر بوده است. 

اگر با نگاه بدبینانه به موضوع نگاه کنیم در دوره ریاست جمهوری یک دموکرات بار دیگر اوضاع آب و هوایی به ضرر کشورمان در حال رقم خوردن است. چند سال قبل در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز وضعیت بارش و کم آبی در ایران به شدت برجسته شده بود به گونه ای که حسن روحانی رئیس جمهوری سابق برای توجیه توافق با آمریکا به نوعی دخالت آمریکا در این وضع را تایید کرد. وی مدعی شده بود که حتی آب خوردن و باران در ایران هم به تصمیم کاخ سفید ربط دارد.  

پایان/

۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 15901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 4
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • razayeg IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      5 21
      چرت میگن گویا از حقیقت خبر ندارن همینطوری رو هوا یچیز میگن دستکاری اقلیم ممکنه بله اما عربستان ابری نداره چون سرزمین خشک بی اب و الف است و این معجزه چیزی از جانب خدا نبود
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      10 3
      خدایا باران رحمتت راازمردم وکشورایران دریغ نکن وسال خوبی برای کشورباشدتادشمنان روسیاه شوندوقدرت خداراببینند
    • رضا IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      4 5
      اینکه این تکنولوژی در دنیا هست و بعضی کشورها به ان دسترسی دارن حرفی نیست بهتر است بجای انکار و ناباوری ، از دانشمندان و دانشگاهیان خواسته شود در این مورد کار کنن،و هرچه زودتر به این دانش دسترسی پیدا کنیم .صد سال پیش وسی باور نمیکرد که ممکنه انسان بتونه به سایر کرات سفر کنه،فرق مهم ما با غربیها در این موارد اینست که انها بدنبال خیال پردازیهای نویسندگانی مثل ژول ورن ،انها را تبدیل به واقعیت میکنن ولی ما میبینیم و انکار میکنیم ،باید از فرصتهای باقی مانده استفاده کنیم
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      10 4
      بی عرضگی خودتون رو به آمریکا ربط ندید
    • محمد IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      16 5
      شما هم یه سال دستکاری کردید ولی افغانستان سیل اومد
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 4
      می خوای از وضعیت گل و بلبل مملکت بر باد رفته خروار خروار تعریف کنیم؟ اون موقع بولد کرده و رنگی منتشر می کنی؟ پارچه خواری خصلت دوران ماست ...
    • داود IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 1
      مگه اون ها هم نماز باران دارند