روسیه و چین مانیفست نظام بین الملل جدید را اعلام کردند

چین اگرچه از تایید مستقیم اقدام روسیه در اوکراین خودداری کرد اما پیروزی روسیه به سود چین نیز هست. حمله روسیه به اوکراین هزینه های چین برای مقابله با آمریکا و رسیدن به رتبه نخست جهانی را کاهش خواهد داد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الاتحاد» امارات در گزارشی به قلم «احمد یوسف احمد» استاد دانشگاه قاهره درباره موضع چین درباره جنگ اوکراین نوشت، تردیدی نیست که موضع چین درباره جنگ اوکراین اهمیت دارد. این اهمیت تنها به آن دلیل نیست که چین با اراده محکم برای رسیدن به رتبه نخست در نظام بین المللی تلاش می کند، بلکه موضع چین شاخص بسیار مهمی در جنگ کنونی است.

آمریکا و همپیمانان آن از تحریم ها به عنوان مهمترین ابزار برای تغییر رفتار روسیه استفاده کرده اند، اما چین به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی می تواند از آثار و پیامدهای این تحریم ها بکاهد.

به نوشته الاتحاد، چین در ظاهر درباره اقدام نظامی روسیه سیاست متوازنی را در پیش گرفته است. پس از آغاز عملیات روسیه، وزیر امور خارجه چین به مقامات اروپایی اعلام کرد که چین به وحدت سرزمینی کشورها و حاکمیت آنها از جمله اوکراین احترام می گذارد، اما باید به شکل مناسبی نگرانی های روسیه را در نظر گرفت. چین با این موضع متوازن، خود را در مخالفت این کشور با طرح آمریکا در سازمان ملل نشان داد.

همچنین چین با پیش نویس قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل که اقدام نظامی روسیه در اوکراین را محکوم می کرد، مخالفت کرد. این موضع چین و دیگر مواضع آن شاخصی است که بیانگر رویکرد پکن در این موضوع است. چین به عنوان کشوری که با آمریکا درباره رهبری جهان در حال رقابت است همواره می خواهد چهره خود را به عنوان کشوری که به قوانین بین المللی احترام می گذارد و در امور داخلی کشورها دخالت نمی کند، حفظ کند.

Should China Mediate in the Russia-Ukraine War?

با این وجود چین از قدرت نرم خود برای رسیدن به جایگاه نخست جهانی استفاده می کند و در شرایطی که نیاز باشد با قاطعیت از منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد، همانطوری که این کشور اکنون برای امنیت دریای چین جنوبی قاطعانه عمل می کند. 

در بخش دیگری از گزارش این روزنامه اماراتی می خوانیم: اصول همکاری چین و روسیه پوشیده نیست. رئیس جمهوری این دو کشور در ماه گذشته میلادی در نشستی در پکن بیانیه مشترکی را امضا کردند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این بیانیه به منزله مانیفست نظام بین المللی جدید برای مقابله با نظام کنونی است که آمریکا می خواهد آن را حفظ کند. وزیر امور خارجه چین هم دو هفته پس از حمله روسیه به اوکراین روابط چین با روسیه را بسیار با اهمیت و استوار دانست و بر همکاری راهبردی میان دو کشور تاکید کرد.

الاتحاد در بخش پایانی گزارش خود آورد: در واقع اگرچه چین از تایید مستقیم اقدام روسیه در اوکراین خودداری کرده است، اما پیروزی روسیه به سود چین هم است و پکن در همه ابعاد از این موضوع استفاده خواهد کرد. حمله کنونی روسیه به اوکراین هزینه های چین برای مقابله با آمریکا و رسیدن به رتبه نخست جهانی کاهش خواهد داد.

در این چارچوب با توجه به اینکه روسیه به طور مستقیم سیاست غربی ها را به چالش کشیده است چین به امتیازهایی دست خواهد یافت. ازآنجاکه سناریوی پیروزی روسیه در جنگ کنونی پررنگ تر است چین نیز از این جنگ منافعی را نصیب خود خواهد کرد. اگرهم هزینه های پیروزی روسیه در این نبرد بالا رود بازهم این موضوع سبب خواهد شد که چین در ائتلاف کنونی خود با مسکو دست برتر را داشته باشد.

پایان/

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      عالی