هشدار بی سابقه چین به آمریکا و ناتو، مسکو و پکن از قبل هماهنگ شده اند

دولت چین نسبت به برنامه ریزی ایالات متحده در مورد تشکیل پیمان نظامی جدید در شرق تا گسترش ناتو به هند و آسیاپاسیفیک هشدار داد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» نوشت، دولت پکن هشدار داده است که ائتلاف سازی های ایالات متحده در سرتاسر جهان می تواند به زودی منجر به درگیری قدرت های بزرگ شود.

رسانه های آمریکایی اعتقاد دارند تصمیم رهبری چین برای پشتیبانی و همکاری کامل با روسیه مدت‌ها قبل از آنکه «ولادیمیر پوتین» در ۲۴ فوریه دستور حمله به اوکراین را بدهد، گرفته شده بود. مقامات پکن نیز با نارضایتی‌های مسکو از غرب همنوا هستند زیرا اعتقاد دارند تلاش‌هایی مشابه با اتفاقات در شرق اروپا و اوکراین به رهبری ایالات متحده در اطراف سرزمین چین در حال وقوع است؛ آن ها حتی تضمین های واشنگتن را هم قبول ندارند.

از نظر چین، مرز زمینی مورد مناقشه با هند و همچنین اختلافات دریایی و سرزمینی با ۱۲ همسایه و از جمله متحدان ایالات متحده، تقریباً قابل کنترل هستند. پکن در حال حاضر بدون حضور مستمر ناتو در منطقه شرق به اندازه کافی قدرت عمل دارد و مایل است این وضعیت را حفظ کند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین سپتامبر گذشته در دیدار با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو عنوان داشت که کشورش «رقیب ناتو نبوده و نخواهد بود». او گفت که این بلوک نظامی باید به قلمروی جغرافیایی اصلی خود پایبند باشد. این نخستین و اصلی ترین اظهارنظر در زمینه دور کردن ناتو از آسیا به شمار می رود.

هفته گذشته هم معاون وزیر امور خارجه چین از جنگ در اوکراین به عنوان یک واقعه هشداردهنده یاد کرد و از وجود یک ذهنیت جنگ سردی نسبت به سیاست های آمریکا در میان رهبران پکن خبر داد. این تقریبا مشابه عباراتی بود که بایدن سال گذشته در نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل آن را تکرار کرده بود.

برای چین، نمایش تحولات و درگیری ها در اوکراین راهی مناسب جهت نشان دادن حساسیت اوضاع به واشنگتن است زیرا تایید می کند ایجاد تنش های ژئوپلیتیکی می تواند به یک جنگ گسترده منجر شود.

این مقام چینی چند روز قبل در نشست دانشگاه «تسینگ‌هوا» در پکن هم تاکید کرد شعله‌ور شدن دوباره «زبانه های جنگ» در قاره اروپا ناراحت‌کننده است اما مهمتر از آن، فهم این موضوع است که علت اصلی وقوع جنگ، در ذهنیت جنگ سردی غرب و سیاست قدرت نهفته است.

لی یوچنگ عنوان داشت: بحران اوکراین آینه ای برای ما فراهم می کند تا آینده وضعیت آسیا و اقیانوسیه را مشاهده کنیم. ما نمی‌توانیم بپرسیم چگونه می‌توان از وقوع چنین بحرانی در آسیا و اقیانوسیه جلوگیری کرد؟ بحران اوکراین هشداری جدی است.

وی در ادامه مشارکت آمریکا در آسیا و تقویت اتحادهای دفاعی کلیدی با ژاپن، کره جنوبی و دیگران را محکوم کرد و نسبت به تعاملات شبه امنیتی همچون توافق چهارجانبه بین ایالات متحده، هند، استرالیا و ژاپن و پیمان AUKUS بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا هشدار داد.

این مقام ارشد چینی با مخاطب قرار دادن همسایگان پکن تصریح کرد: اگر اجازه داده شود این روند بدون کنترل ادامه یابد، پیامدهای غیرقابل تصوری به همراه خواهد داشت و در نهایت آسیا-اقیانوسیه را از به پرتگاه قرار خواهد داد و واشنگتن  را رو در روی  پکن قرار می دهد.

پایان/

۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      1 1
      کراواتی های ضد بشر در غرب وحشی