شوک بحران انرژی اروپا بر صنعت آلمان/ قیمت گاز برای صنایع آلمان ۵ برابر شد

بحران انرژی اروپا شوک های بزرگ و ویران کننده ای را بر قلب صنعتی آلمان وارد می کند

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشت، Mittelstand به شرکت‌های کوچک و متوسط بزرگترین اقتصاد اروپا گفته می شود که در حال مبارزه با بزرگترین بحران خود در یک دهه اخیر هستند و تلاش دارند قبل از هر چیز بتوانند قبض های انرژی خود را تسویه کنند.

دولت آلمان هم هشدار داده که ممکن است مجبور شود جریان گاز را برای صنعت خاموش کند.

رسیدن به یک بن بست با بزرگترین تامین کننده انرزی اروپا یعنی روسیه بر سر پرداخت با روبل، بخشی از یک تقابل اقتصادی گسترده تر ناشی از تهاجم مسکو به اوکراین است که برلین را بر آن داشت تا طرح های اضطراری را از چند روز قبل فعال کند. مهمترین پیامد این طرح ها قطع و جیره بندی گاز در صورت بروز اختلال در صدور گاز روسیه است. حتی ممکن است مسکو به طور کامل جریان گاز را متوقف کند.

صنایع سنگین که یک چهارم تقاضای گاز آلمان را تشکیل می دهند، قبل همه بخش های دیگر ضربه خواهند خورد و در نتیجه مشاغل از دست می روند و روند بهبود اقتصادی کشور پس از دو سال بیماری همه گیر تهدید می شود.

«کریگ بارکر» مدیرشرکت Kelheim که الیاف آن در همه چیز استفاده می شود، به رویترز اعلام کرد «اگر گاز دریافت نکنیم، باید خاموش کنیم.»

این شرکت نمونه ای از Mittelstand است - شرکت های خصوصی و خانوادگی که بخش های صنعتی را در بر می گیرند، تقریباً از هر سه کارگر دو نفر در استخدام این شرکت های متوسط هستند و یک سوم گردش مالی شرکت ها را نیز تشکیل می دهند.

قبض گاز این شرکت قرار است امسال بیش از ۵ برابر شود و به ۱۰۰ میلیون یورو (۱۱۰ میلیون دلار) برسد - معادل بیش از نیمی از فروش سالانه آن - زیرا درگیری در اوکراین بازار انرژی را تشدید کرده و قیمت گاز را به شدت افزایش داده است.

Germany Suspends Nord Stream 2 Gas Pipeline | Energy Intelligence

با نداشتن منابع جایگزین آسان برای انرژی، و تلاش برای انتقال هزینه‌ها به مشتریان، این بحران آینده این شرکت و بسیاری از بنگاه های مشابه را تهدید می کند.

ولفگانگ اوت، مدیر اجرایی این شرکت ۸۶ ساله که ۶۰۰ کارمند در کارخانه خود در شهر کلهایم باواریا دارد، تاکید دارد: شرایط کنونی موجودیت ما را تهدید می کند.

Kelheim قبلاً از مقامات درخواست کرده است تا با آن همچون یک شرکت مرتبط سیستمی به آن کمک شود در صورت شروع سهمیه بندی گاز به منابع دسترسی پیدا کند. علت آن است که الیاف این شرکت در چندین محصول بهداشتی مورد نیاز مردم استفاده می شود.

بحران گازی و بازار کار آلمان

تهاجم مسکو به اوکراین وابستگی شدید آلمان به گاز روسیه را برجسته کرده است - روسیه ۵۵ درصد از واردات گاز آلمان در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است.

منابع جایگزین برای این انرژی ارزان یا سریع کسب نمی شوند. به همین دلیل برلین هشدار داده که ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۴ طول بکشد تا آلمان بتواند زندگی بدون گاز روسیه را عملیاتی سازد.

این امر باعث می‌شود شرکت‌ها و اقتصاد آلمان به شکل گسترده‌تری در معرض خطر قرار بگیرند.

«زیگفرید روسورم» رئیس انجمن صنعت BDI آلمان نیز هشدار داد احتمال دارد هفته آینده مجبور شود در قانونی ساعات کاری را کوتاه تر کند. وی گفت: افزایش قیمت برق و گاز اقتصاد را تهدید می کند.

وی تاکید کرد این خطر در مورد شرکت ها وجود دارد که برای صرفه جویی در هزینه ها، تولید خود را به خارج از کشور منتقل کنند.

انجمن های مهندسی و مواد شیمیایی آلمان، دومین و سومین گروه صنعتی بزرگ این کشور، چشم انداز رشد خود را برای سال جاری به دلیل هزینه های بالاتر و مشکلات زنجیره تامین به نصف کاهش داده اند و حتی صفر بیان کرده اند.

وزیر اقتصاد ایالت ساکسونی-آنهالت، در نامه ای به یک شرکت متوسط مشاهده شد، هشدار داد که با هزینه اضافی ۲۲ میلیون یورویی گاز در ماه، ممکن است مجبور به توقف تولید شود.

«سون شولتز» وزیر اقتصاد آلمان در نامه ای به «رابرت هابک» نوشت که این وضعیت به کسب و کارهایی که به تولید محصولات متکی هستند آسیب می زند.

پایان/

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =