آمار جدید از نابودی صنعت دامپروری کشور

آمار جدید از نابودی صنعت دامپروری کشور نشان می دهد که سرکوب قیمتی در حال از بین بردن امنیت غذایی کشور است.

به گزارش تحریریه، جدیدترین گزارش ها از مرکز آمار ایران نشان می دهد که تعداد دام سبک کشور در پایان سال ۱۴۰۰ به ۷۳ میلیون و ۸۹۰ هزار راس رسیده است که نسبت به ۶۶ میلیون و ۵۶۰ هزار راس دام سبک در زمستان ۱۳۹۷ رشد ۷/۳ میلیون راسی را نشان می‌دهد. 

دلیل این افزایش تعداد دام سبک؛ جلوگیری از صادرات و سرکوب شدید قیمتی است که کشاورزان را ناگزیر از تامل تا اصلاح شرایط و بهبود قیمت ها کرده است. 

ذی نفعان رانتی در حوزه هایی که به منافع اقشار ضعیف جامعه باز می گردد با سیاست های عوامفریبانه و واردات هنگفت باعث سرکوب قیمتی می شوند، اما در جاهایی که به منافع جریان های رانتی مانند فولاد و پتروشیمی مربوط می شود، قیمت های داخل را از قیمت های جهانی هم بیشتر می کنند و به یک باره طرفدار آزادسازی می شوند.

آمار جدید پس از ناامیدی دامداران و فروش دام های خود دچار تغییرات اساسی می شود و دامداران فقیر ایرانی حضور خود را در این بخش کاهش داده و در سال های آینده با کمبود قابل توجه گوشت گوسفندی مواجه خواهیم شد. 

درحالیکه سطح قیمت ها از سال 1392 تاکنون 12 تا 15 برابر افزایش پیدا کرده است، اما قیمت گوشت گوسفندی تنها 5 برابر گران شده و در میادین میوه و تره بار شاهد عرضه گوشت با قیمت 85 هزار تومان هستیم.

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 18258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =