مذاکرات هسته ای؛ متوقف برسر موضوع آخر

نشریه آمریکایی مدعی شد که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران به بن بست کامل رسیده است.

به گزارش تحریریه، نشریه «پلیتیکو» نوشت، مذاکرات هسته ای ایران در وین به علت اختلاف ایران و آمریکا برسر خروج سپاه پاسداران از ذیل تحریم گروه های تروریستی متوقف شد.

در این گزارش آمده است: بن‌بست بر سر این موضوع، احیای توافق هسته‌ای ایران را که تا مدتی قبل در دسترس تلقی می‌شد، به چشم‌اندازی دوردست  تبدیل کرده است.

این نشریه غربی مدعی شد با وجود دستیابی به یک توافق  ۲۷ صفحه‌ای تقریباً آماده اجرا، دیپلمات‌ها هنوز به علت یک نقطه اختلافی نهایی بین ایالات متحده و ایران معطل هستند. اختلاف بر سر وضعیت شاخه قدرتمند نظامی ایران یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

براساس این گزارش، ایالات متحده سپاه را در سال ۲۰۱۹ در فهرست سازمان تروریستی خارجی خود قرار داد. این اقدام بخشی از کارزار فشار حداکثری رئیس جمهور «دونالد ترامپ» پس از خروج از توافق هسته ای برجام بود.

اکنون مراحل نهایی مذاکرات طولانی مدت برای احیای این توافق هسته ای در دوره ریاست جمهوری جو بایدن به مراحل نهایی رسیده است اما موضوع فوق از چنان حساسیت سیاسی در واشنگتن و تهران برخوردار است که عقب نشینی بر سر آن غیرممکن بوده و تفاهم بیش از پیش غیرقابل دسترس به نظر می رسد.

در حالیکه در زمان امضا و اجرای توافق هسته ای سپاه در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قرار نداشت و هدف از مذاکرات احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ است اما واشنگتن با بهانه جویی های مختلف دو موضوع را از یکدیگر مجزا می داند.

این گزارش اعتقاد دارد گره اصلی مذاکرات برچسب تروریستی سپاه است که از نظر فنی خارج از محدوده توافق هسته ای برجام به شمار می رود. ایالات متحده که تحریم‌های متعدد دیگری را علیه ایران اعمال می‌کند، از دستیابی به توافق‌هایی فراتر از چارچوب اصلی توافق گریزان است اما با این حال تهران اصرار دارد که به موضوعات باید همزمان پرداخته شوند. 

یک مقام آمریکایی به پولیتیکو اظهار داشت: موضع ایالات متحده این است تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن فهرست تروریستی خود را فراتر از برجام است لغو نخواهد کرد.

پایان

۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 18627

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =