اعلام مرگ مذاکرات احیای برجام

نماینده سابق آمریکا در امور ایران از سیاست بایدن در مذاکره با ایران برای احیای توافق هسته ای انتقاد کرد و بیان داشت که رئیس جمهور باید مرگ مذاکرات هسته ای را اعلام کند.

به گزارش تحریریه، به نقل از اسپوتنیک، برایان هوک نماینده دولت آمریکا در امور ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه ایندیپندنت عربی درباره خروج یک‌جانبه واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مذاکرات وین برای احیای این توافق و سیاست‌های دولت قبلی آمریکا صحبت کرد.

هوک در ابتدای این مصاحبه با انتقاد از رویکرد باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا درقبال کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی دولت های عربی تاکید کرد: آن‌چه ما با صدای بلند و واضح ازتمام خلیج فارس و اسرائیل می‌شنیدیم این بود که ایران در حال تقویت است، در دوران اوباما خشونتش بیشتر شد و اینکه توافق هسته‌ای به این کشور چراغ سبز برای گسترش آن را داده است.

وی ضمن دفاع از سیاست‌های دونالد ترامپ درخصوص ایران گفت: استراتژی فشار حداکثری (علیه ایران) بسیار موفقیت‌آمیز بود، چراکه رئیس جمهور روحانی نیز اذعان کرد که تحریم‌های ما برای این کشور 200 میلیارد دلار هزینه داشته است و می‌توانید تصور کنید که ممکن بود چطور این پول را صرف کند؛ برای عوامل و نیروهای نیابتی خود و شلیک موشک‌های حوثی‌ها علیه عربستان سعودی و امارات، تجاوزات منطقه‌ای و کارزارهای ترور. بنابراین، رسیدگی به تهدید ایران نیازمند ردیابی منابع مالی آن است و این به معنای تحمیل سیاست ممنوعیت صادرات نفت تا زمانی است که ایران دست از فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد.

این مقام پیشین آمریکایی خاطرنشان کرد: آن‌چه دولت بایدن می‌تواند در مقطع کنونی انجام دهد این است که مرگ مذاکرات هسته‌ای را اعلام و سیاستی در عرصه خارجی اتخاذ کند که بازدارندگی، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک را (برای ایران) بازمی‌گرداند و در کنار دوستان ما در منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اسرائیل، بحرین و هر کشور دیگری که به‌طور مستقیم هدف تجاوزهای ایران است، می‌ایستد.

برایان هوک همچنین ادعا کرد که به عقیده وی مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسیده و توافق هسته‌ای مرده است، شرایطی که ممکن است دولت بایدن را مجبور کند به دنبال یک جایگزین باشد و به نظر می‌رسد که آن‌ها نیز بر اساس آنچه او مشاهده کرده است، چنین طرحی ندارند.

وی با بیان اینکه "اعمال فشار بهترین روش است، نه گفت‌وگو که یک شانس داد و با ایران نیز کارساز نبود" ادامه داد: این، مثل یک حرکت شطرنج است، شما نمی‌توانید شاه خود را برای محافظت از ملکه رها کنید. اگر ایران با فشاری روبرو شود که ما تنها بیش از دو سال به آن وارد کردیم، چاره‌ای غیر از شروع امتیاز دادن درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش نخواهد داشت.

هوک تاکید کرد که توافق هسته‌ای به ایجاد یک رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر شده و افزود: این احتمال وجود دارد که کشورهای دیگر نیز به دنبال بهره بردن از همان توافقی باشند که با ایران حاصل شده است.

وی با انتقاد از سیاست های اوباما، گفت: اما فشار اقتصادی که دولت ترامپ علیه ایران ایجاد کرد، بی‌سابقه بود و موجب شد تا بزرگ‌ترین بحران سیاسی و اقتصادی در تاریخ حکومت طی ۴۱ سال گذشته به وجود آید. بنابراین برای جلب توجه این نظام و نشان دادن جدیت خود درخصوص برنامه هسته‌ای آن می‌بایست فشار اقتصادی و بازدارندگی اعمال شود. اگر صحبت‌های خوب با این کشور کمک کننده بود، ما این مشکل را حدود 40 سال پیش حل می‌کردیم اما آنها تنها زبان زور، فشار و انزوا را می‌فهمند.

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 19473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =