ناتو برای جنگ با روسیه آماده است

مقام ارشد ناتو اعتراف کرد که این سازمان از سال ۲۰۱۴ خود را برای درگیری با روسیه آماده می کرد.

به گزارش تحریریه، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو به خبرنگاران اعلام کرد که افزایش هزینه های نظامی و تقویت نیروها در شرق اروپا از سال ۲۰۱۴ با پیش بینی درگیری با روسیه انجام شده است.

وی  پس از نشست اعضای ناتو و کشورهای شریک در مادرید، روسیه را به استفاده از زور در شرق دونباس از سال ۲۰۱۴ متهم کرد.

با این وجود، استولتنبرگ گفت که این بلوک نظامی به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت تا نیروهای خود را در شرق اروپا تقویت کند. 

وی تصریح کرد: واقعیت این است که ما از سال ۲۰۱۴ برای این امر آماده شده ایم. به همین دلیل است که ما حضور خود را در بخش شرقی ائتلاف افزایش دادیم. از همان زمان ناتو شروع به سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش دفاعی کرد و آمادگی خود را افزایش داد.

G-7, NATO leaders to highlight China challenge, pressure Russia: US - The  Mainichi

بر اساس آمار ناتو، اعضای اروپایی این ائتلاف و کانادا از سال ۲۰۱۴ تا کنون هر سال بین ۱.۲ تا ۵.۹ درصد هزینه های نظامی خود را افزایش داده اند. با این حال، در حال حاضر تنها ۱۰ کشور از ۳۰ کشور ناتو به هدف این سازمان مبنی بر اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای دفاع دست یافته اند.

در سال های اخیر افزایش هزینه ها در اروپای شرقی و حوزه بالتیک بسیار محسوس بوده است، به طوری که لهستان، لیتوانی، استونی، لتونی، جمهوری چک، اسلواکی و رومانی برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ به این هدف دست یافتند.

روز چهارشنبه، اعضای ناتو با اتخاذ یک مفهوم استراتژیک جدید موافقت کردند که بار دیگر تاکید و تکرار می کند که روسیه به عنوان مهم ترین و مستقیم ترین تهدید برای ناتو شناخته می شود.

در طرف مقابل، مسکو گسترش ناتو به سوی کشورهای شوروی سابق پس از پایان جنگ سرد را تهدیدی علیه امنیت خود می داند. این درحالی است که رهبران غربی در اوایل دهه ۱۹۹۰ به صراحت تعهد داده بودند دست به چنین اقدامی نمی زند.

موضع رسمی ناتو در مورد اوکراین، که در بیانیه بخارست ۲۰۰۸ بیان شد، این است که این کشور و گرجستان در تاریخ نامشخصی در آینده عضو ناتو خواهند شد. روسیه از پیگیری اوکراین برای عضویت در ناتو به عنوان عامل کلیدی درگیری فعلی یاد کرده است.

با وجود همه این تحولات، استولتنبرگ ادعا دارد ناتو به مدت چند دهه برای روابط بهتر با روسیه تلاش کرده است.

پایان/

۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20169

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =