نگرانی بایدن از روابط کشورهای عربی و چین

«جو بایدن» برای بازسازی روابط آمریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مقابله با چین تلاش می کند اما رابطه این کشورها با چین و دیگر کنشگران بین المللی قوی است و تحت تاثیر اقدامات واشنگتن قرار نمی گیرد.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات درباره روابط چین با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نوشت، به نظر می رسد روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و چین پس از سفر اخیر «جو بایدن» به عربستان با آزمون جدیدی روبرو است.

بایدن در نشست جده به طور آشکار اعلام کرد که اجازه نخواهد داد چین خلا حضور آمریکا در منطقه را پر کند. این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که چین برجسته ترین رقیب آمریکا در منطقه است. 

روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با چین طی سال های گذشته در دو سطح امنیتی و اقتصادی توسعه یافته است. این موضوع، تهدیدی برای نفوذ آمریکا در منطقه به شمار می رود. این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا به طور آشکار سیاست عقب نشینی از منطقه برای تمرکز بر شرق آسیا و مقابله با نفوذ چین در دیگر مناطق را در پیش گرفته است.

تلاش آمریکا برای ترسیم دوباره روابط این کشور با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان به دلیل نگرانی وی از پیامدهای جنگ اوکراین است که چین هم در آن نقش مهمی را دارد. بایدن در حالی برای بازسازی روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش می کند که به نظر می رسد روابط این کشورها با دیگر کنشگران بین المللی از جمله روسیه و چین قوی است و نمی توان در مسیر این روابط مانع ایجاد کرد یا بر پایه خواسته های آمریکا این روابط را کنترل کرد.

در بخشی از گزارش این تارنمای اماراتی می خوانیم: روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با چین برپایه منافع مشترک و تحولات بزرگ جهانی و همچنین موضوعات داخلی چین پیش می رود و بحران جهانی ناشی از حمله روسیه به اوکراین هم نشان داد که روابط این کشورهای با چین شاهد تحولات مهمی بوده و برای ایجاد تحول راهبردی در این روابط تلاش شده است.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طی سال های گذشته تلاش کرده اند در عرصه صنعتی و نظامی نیز روابط خود را با چین تقویت سازند. چین هم به نفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیاز روزافزونی دارد. واردات نفت چین از عربستان در ماه مه به میزان ۳۸ درصد افزایش یافته است و این کشور در این ماه به طور متوسط روزانه ۲ میلیون و ۱۷ هزار بشکه از عربستان نفت وارد کرده است.

همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه مالی، بانکی، بنادر و ... با چین همکاری می کنند و بر روی برپایی مناطق آزاد تجاری تمرکز کرده اند. با پیوستن کشورهای عربی به طرح ابتکار  جاده و کمربند چین و بانک آسیایی سرمایه گذاری در زیر ساخت ها روابط این کشورها با یکدیگر تقویت شده است.

پایان/

۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 20621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =