شوک به اقتصاد جهان، طرح آمریکا برای تحریم چین

سنای آمریکا طرحی را در دست بررسی دارد تا به وسیله آن شرکت های چینی که اقدام به خرید انرژی از روسیه می کنند را تحریم کند.

به گزارش تحریریه، سناتور آمریکایی «مارکو روبیو» طرحی را پیشنهاد داد که بر اساس آن هر نهادی که نفت یا سایر منابع انرژی را از روسیه خریداری کرده و به چین تحویل می دهد، تحریم خواهد کرد.

این اقدام سناتور آمریکایی از سوی پکن محکوم شد. «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: چین همیشه مخالف تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و صلاحیت قضایی بلندمدت است که مبنایی در قوانین بین‌المللی ندارد.

وی افزود که پکن و مسکو همکاری‌های اقتصادی و تجاری عادی را دارند که هدف آن هیچ شخص ثالثی نیست و تحت تأثیر مداخلات خارجی هم قرار نمی‌گیرد.

لی جیان عنوان داشت اینکه سناتور روبیو همیشه سعی می کند چین را برای همه چیز مقصر بداند نشان می دهد وی اخلاق سیاسی نمی داند.

روبیو لایحه‌ای را با حمایت «ریک اسکات» و «کوین کرامر» جمهوری‌خواه آماده کرد که بر اساس آن برای هر نهادی که درگیر بیمه یا ثبت تانکرهای حامل نفت یا گاز طبیعی مایع (LNG) از روسیه به چین باشد، جریمه‌هایی در نظر گرفته شود. به گفته این سناتور، قانون فوق به دنبال مجازات چین است زیرا این کشور با خرید انرژی روسیه از عملیات نظامی مسکو در اوکراین حمایت می کند.

بلومبرگ با انتشار بیانیه روبیو آورده است که وی معتقد است هر نهادی، از جمله شرکت های دولتی چین که به روسیه در این تلاش کمک می کند، باید با عواقب جدی مواجه شود.

First Muslim confirmed by US Senate as religious freedom envoy

به نظر می رسد کسب رأی کافی برای این پیشنهاد در سنا، که اکنون توسط دموکرات ها کنترل می شود، دشوار خواهد بود. در همین حال، به نظر می رسد دولت بایدن هم سیاست های دیگری از جمله اعمال سقف قیمت نفت را در سر دارد.

در اوایل ماه جاری، «جنت یلن» وزیر خزانه داری ایالات متحده هم احتمال اجرای چنین مکانیزمی را مطرح کرده بود. قرار است این طرح به خریداران اجازه دهد تا نفت خام روسیه را با نرخ های پایین تر از بازار خریداری کنند. این طرح اما همچنان به اندازه کافی برای ادامه تولید مسکو سودآور خواهد بود.

به گفته یلن، واشنگتن و پکن در مورد این موضوع گفت وگو کرده اند. چین تایید کرد که چنین مذاکراتی انجام شده است، اما جزئیاتی ارائه نکرد. با این وجود روسیه همچنان بزرگترین تامین کننده نفت خام چین باقی مانده و جای عربستان سعودی را گرفته است.

پایان/

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20697

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =