سفر پلوسی رویای چین بود

رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعتقاد دارد اقدام «نانسی پلوسی» به پکن بهانه لازم برای تشدید تنش بر سر تایوان را داد.

به گزارش تحریریه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان را به دلیل سفر به تایوان مورد حمله قرار داد و این سفر را همچون یک رویا برای چین دانست. ترامپ پیش از این هم استدلال کرده بود که سفر پلوسی، که به مانورهای نظامی در مقیاس بزرگ چین و قطع برخی از روابط دیپلماتیک با ایالات متحده انجامید، باعث اصطکاک و تنشی بزرگ خواهد شد.

ترامپ در یک نشست انتخاباتی در ایالت ویسکانسین اظهار داشت: نانسی پلوسی دیوانه، چه جهنمی رفته؟ او در تایوان چه می‌کرد؟ این سفر برای چینی ها همچون یک رویا بود که بهانه لازم را به پکن داد.

پلوسی روز سه شنبه قبل با وجود هشدارهای مکرر پکن مبنی بر اینکه انجام این کار عواقب دیپلماتیک و نظامی خواهد داشت، از تایوان بازدید کرد. اگرچه تایوان از سال ۱۹۴۹ حکومت مستقلی دارد اما چین همچنان مدعی حاکمیت بر این جزیره است و بازدیدهای سطح بالا همچون سفر پلوسی را تایید ضمنی استقلال آن می داند.

جالب اینجاست که ایالات متحده ادعای پکن در مورد تایوان را از دهه ۱۹۷۰ تحت سیاست چین واحد رسماً به رسمیت شناخته است.

پس از سفر پلوسی، چین تمرین‌های نظامی گسترده‌ای را آغاز کرد؛ محدودیت‌های تجاری را علیه تایوان اعمال کرد؛ پلوسی و خانواده‌اش را تحریم کرد و ارتباطات با واشنگتن را در مورد مسائل کلیدی مانند امنیت دریایی، اجرای قانون فراملی و تغییرات آب و هوایی قطع کرد.

با ادامه مانورهای نظامی چین تا آخر هفته، حتی مقامات نظامی چینی از پاسخگویی به تماس‌های تلفنی همتایان آمریکایی شان خودداری می‌کنند.

ترامپ در ادادمه سخنان خود افزود: هر چیزی را که پلوسی لمس می‌کند به آشوب و اختلال تبدیل می‌شود. آشفتگی چین آخرین چیزی است که او باید در آن درگیر می شد. ... نانسی دیوانه فقط خودش را وارد معرکه کرد و باعث اصطکاک و نفرت بزرگ شد.

ترامپ در زمان ریاست جمهوری بر چرخش سیاست خارجی ایالات متحده از خاورمیانه به چین نظارت داشت و در استراتژی دفاع ملی ۲۰۱۸ پنتاگون از چین به عنوان مهمترین رقیب راهبردی نام برده شد و در بیشتر دوره ریاست خود جنگ تجاری علیه پکن به راه انداخت.

وقتی در سال ۲۰۲۰  کووید-۱۹ از شهر ووهان چین ظاهر شد، ترامپ بلافاصله آن را ویروس چین نامید و بعدها چین را به ویران کردن جهان با انتشار یک عامل بیماری‌زا متهم کرد.

با این حال، در حالی که بیش از نیمی از ۵۰ جمهوری خواه سنای ایالات متحده پلوسی را به خاطر پیگیری سفرش تحسین کردند، ترامپ پیش از این استدلال کرد که این ایده بدی بود.

پایان/

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =