روسیه بزرگترین تامین کننده گاز چین

گازپروم روسیه اعلام کرد تحویل گاز از طریق خط لوله بزرگ سیبری در حال رشد است و این شرکت به بزرگترین تامین کننده گاز چین تبدیل می شود.

به گزارش تحریریه، «راشا تودی» نوشت، «کریل پولوس» معاون بخش استراتژی گازپروم اعلام کرد که گازپروم غول انرژی روسیه به احتمال زیاد به بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی به بازار چین تبدیل خواهد شد، زیرا تحویل گاز به طور مداوم در حال افزایش است.

با محاسبه قرارداد امضا شده قبلی برای تامین گاز تحت پروژه برق سیبری، مجموع حجم قرارداد به ۴۸ میلیارد متر مکعب [شامل تحویل از خاور دور روسیه] بالغ می شود. پس از رسیدن صادرات به حجم مشخص شده، روسیه ممکن است به بزرگترین تامین کننده گاز به چین تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال، همچنین مهم است که روسیه و چین ضمن توسعه همکاری در صنعت گاز، وابستگی متقابل را تا سطوح بحرانی افزایش ندهند.

پولوس همچنین به تغییر ارزهای ملی در تسویه حساب‌های تجاری بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در جریان مجمع اقتصاد شرق، توافقی برای انتقال پرداخت برای تامین گاز از طریق خط لوله گاز «قدرت سیبری» به روبل و یوان حاصل شد.

وی تاکید کرد: مذاکراتی در مورد مکانیزم های قیمت گذاری ثابت و عدم وجود موانع نظارتی برای اجرای پروژه های گازی صورت گرفته است.

روسیه بزرگترین تامین کننده گاز چین

گازپروم صادرات گاز به چین را از طریق خط لوله بزرگ Power of Siberia افزایش داده است. خط لوله ۳۰۰۰ کیلومتری (۱۸۶۴ مایلی) از سال ۲۰۱۹ به صورت رسمی تحویل گاز طبیعی روسیه به چین را آغاز کرد. ظرفیت مسیر موسوم به شرق ۶۱ میلیارد متر مکعب گاز در سال است که ۳۸ میلیارد متر مکعب آن برای صادرات است.

توافق بر سر تامین گاز از طریق این خط لوله در سال ۲۰۱۴ انجام شد و گازپروم و CNPC قراردادی ۳۰ ساله امضا کردند. این قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری بزرگترین قرارداد گازپروم است و این اولین خط لوله گاز طبیعی بین روسیه و چین است.

گازپروم در حال حاضر روی پروژه Power of Siberia ۲ کار می کند که شامل ساخت خط لوله گاز به چین از طریق خاک مغولستان است. این خط لوله پس از راه اندازی می تواند تا ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز را به پکن تحویل دهد.

پایان/

۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21720

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =