دست‌یابی ایران‌خودرو به دانش فنی طراحی و توسعه قوای محرکه خودروهای الکتریکی

مدیرعامل شرکت تام گفت: بر اساس استراتژی کلان گروه صنعتی ایران خودرو، موفق شدیم به دانش فنی طراحی و توسعه قوای محرکه خودروهای الکتریکی و همچنین ساخت نخستین نمونه نیمه صنعتی خودرو تارا تمام برقی دست یابیم.

به گزارش تحریریه، کیوان وزیری با تاکید بر این که برای تولید انبوه تارا برقی نیازمند حمایت نهادهای حاکمیتی هستیم، گفت: هزینه این پروژه از مرحله طراحی تا تولید ۴۵ میلیارد تومان بوده که برای تولید ۲۰ دستگاه از این محصول که بتواند تست‌های لازم و صحه گذاری را انجام دهد و در راستای این که این مسیر مهم را با موفقیت در طراحی و مهندسی پشت سر بگذاریم، نیازمند بودجه هستیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه‌های امضا شده برای تولید این محصول، اظهار کرد: با صبا باتری برای تامین و تولید باتری این محصول، با دانشگاه صنعتی شریف در حوزه باتری و با شرکت ها و ارگان های مختلف تفاهم نامه هایی را برای تولید این محصول به امضا رسانده ایم که از نگرانی های موجود زنجیره تامین این خودرو برقی کاسته شود.

وزیری با اشاره به این‌که در زمینه ایجاد مراکز شارژ باتری با راهبری وزارت صمت، مذاکراتی با شرکت مپنا صورت گرفته است، گفت: خودروی برقی پروژه‌ای ملی است که برای به ثمر نشستن آن باید به صورت هم‌زمان تمامی زیرساخت ها فراهم شود و با فراهم شدن الزامات، در سال آینده خبرهای خوبی در حوزه تولید انبوه خودروی تارا برقی خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که هزینه مصرفی یک خودروی برقی، نصف هزینه مصرفی یک خودروی بنزینی است، گفت: اگر این محصول به تولید انبوه نهایی برسد، مصرف‌کنندگان این خودروی برقی از قیمت آن رضایت خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت تام با اشاره این‌که در ماه آینده خبرهای خوبی درباره برق و شبکه این خودرو و خودروهای جدید ایران خودرو خواهیم داد، اظهار کرد: یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی‌های صنعت و صنعت خودرو، باتری‌های لیتیومی است و شرکت جتکو با کمک سازمان صنایع دفاعی در شرف دست یابی به این علم نوین است.

وزیری از پیمایش ۳۰۰ کیلومتری تارا برقی برای هر بار شارژ خبر داد و با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های استفاده از این محصول در کشور گفت: در این راستا، باید منابع شارژ باتری و درایو در دسترس قرار گیرد که گروه صنعتی ایران خودرو با کمک و همراهی سازمان هایی مانند وزارت‌خانه های صمت، راه و نیرو می تواند پروژه تولید انبوه خودروی برقی در کشور را به ثمر نهایی برساند.

وی ضمن با اهمیت خواندن ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه زنجیره تامین و خدمات پس از فروش در کنار زیرساخت ها در زمینه باتری و درایو گفت: با دست‌یابی به تولید انبوه خودروی برقی، یک تکنولوژی جدید در صنعت خودرویی کشور نهادینه می‌شود و تولید انبوه تارای تمام برقی در دستور کار ایران خودرو قرار دارد.

تولید انبوه تارا تمام برقی در دستور کار ایران خودرو

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو نیز در نشست با اصحاب رسانه، با بیان این‌که تولید خودروی برقی اقدامی مشترک میان ایران خودرو، جتکو و شرکت تام است، گفت: در ابتدای این پروژه، به دنبال تعیین پلتفرمی بودیم که پتانسیل برقی‌سازی را داشته باشد و پلتفرم خودروی تارا برای این اقدام تعیین شد.

محسن رضایی منش، با بیان این‌که در ابتدای این پروژه به سمت تولید خودروی برقی حرکت کردیم، اما آینده ای برای صنعتی سازی این محصول در نظر نداشتیم، اظهار کرد: در حال حاضر به مرحله تولید نمونه تکوین یافته رسیده ایم و تارا که محصولی به روز و جدید است را برای انجام این مرحله در نظر گرفتیم.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با بیان این‌که نمونه ساخت بدنه ای که بتواند دو کاره باشد را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: هم چنین صحه گذاری این نمونه برای ساخت بدنه ای که بتوان پک باتری را بر روی آن نصب کرد نیز در دستور کار بود که برای انجام این امر، تاکنون پنج بدنه را به صورت آزمایشی تولید کرده ایم.

وی با بیان این‌که شناسایی سیستم های مرتبط با پلتفرم های برقی و سازنده ها از اقدامات دیگر ما در راستای تولید محصول برقی بود، اظهار کرد: سازنده هایی را پیدا کردیم که بتوانیم این پروژه را تا انتهای صنعتی سازی و تولید با آن ها پیش ببریم.

رضایی منش با بیان این‌که ساخت نمونه اولیه خودروی برقی و رونمایی از آن بدون متصور شدن آینده ای برای انبوه سازی، یکی از مشکلات ما بود، گفت: قرار است این پروژه صنعتی سازی شود و در حال حاضر در مرحله صحه گذاری و انجام تست های آن قرار داریم و با اقدام مشترکی که در دست انجام است، قول می دهیم که این خودرو به مرحله صنعتی سازی و تولید انبوه برسد.

به‌جز سل باتری، دانش طراحی و نمونه سازی قطعات تارای تمام برقی داخلی سازی شده است

داود اسماعیل پور، مدیرعامل شرکت جتکو نیز با بیان این‌که اصحاب رسانه همواره مشوق و یاری دهنده ما در پروژه های صنعتی و دانش بنیان بوده و صدای ما را به گوش مردم رسانده اند، گفت: در این کشور جوانانی متعهد و متخصص هستند که تمام توان خود را صرف توسعه دانش کرده اند.

وی با اشاره به اجرای پروژه خودروی تمام برقی تارا، اظهار کرد: روش اجرای این پروژه کاملا نوآورانه است زیرا توانستیم با توسعه همکاری ها در شبکه شرکت های متخصص و دانش بنیان کشور و حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به زنجیره دانش در طراحی و ساخت سیستم های خودروی برقی و قطعات آن دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت جتکو افزود: به جز سل باتری، تمام قطعات این محصول در داخل کشور طراحی و ساخته شده است و تیم طراحی متمرکز در این مجموعه در حوزه برقی سازی محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو متشکل از حدود ۴۰ جوان نخبه از بهترین دانشگاه های کشور است که با کمک آن‌ها، متخصصان مرکز تحقیقات و تکوین محصول ایران‌خودرو و شرکت تام و دیگر شرکت های دانش بنیان، توانسته ایم پروژه خودروی تمام برقی تارا و دست یابی به دانش طراحی و ساخت ماژول های قوای محرکه را به صورت نوآوری باز به سرانجام برسانیم.

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 21820

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =