خیالبافی جدید فاطمی امین، وزیر بی کفایت دست بردار نیست

خیالبافی جدید فاطمی امین نشان می دهد که وزیر بی کفایت صنعت، معدن و تجارت دست بردار نیست و می خواهد رفاه مردم را تا سال 1404 به گروگان بگیرد.

به گزارش تحریریه، خیالبافی جدید سیدرضا فاطمی امین نشان می دهد که وزیر بی کفایت صنعت، معدن و تجارت دست بردار نیست و می خواهد رفاه مردم را تا سال 1404 به گروگان بگیرد.

فاطمی امین که توانست سال نخست را علیرغم کارنامه بسیار فاجعه بار با وعده های بی پایان سر کرده و مجلس متزلزل سیزدهم را مشغول کند، در وعده ای جدید گفت:

  1. در حال حاضر 90 درصد تولید خودرو در کشور توسط دو خودروساز بزرگ انجام می‌شود و سایر خودروسازان سهم 10 درصدی دارند.
  2. قرار است طبق برنامه‌های تدوین شده تا سال 1404 میزان تولید به 3 میلیون دستگاه برسد و با توجه به اینکه تولید منحصر به دو شرکت شده است، تا 1404 معادل 30 درصد تولید خودرو توسط خودروسازان دیگری غیر از این دو شرکت بزرگ انجام خواهد شد. در صورت تحقق این برنامه از تمرکز تولید نیز کاسته می‌شود و خودروسازان دیگر هم در این عرصه نقش فعال‌تری پیدا می‌کنند.
  3. طبق برنامه های! وزارت صمت در دوران فاطمی امین، تا سال 1404 یک میلیون دستگاه خودرو ساخته شده صادر خواهد شد؛ که این رقم هم اکنون کنونی تقریبا صفر است.

بی برنامگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم باعث شده است تا سال نخست دولت رئیسی با دستاورد هیچ به پایان برسد و مرور شبه برنامه های وزرای مهمی مانند فاطمی امین نشان می دهد که این هرج و مرج در سال دوم نیز ادامه پیدا می کند که ریشه اصلی مشکل به عدم وجود وزرای کاربلد در دولت و عدم تسلط محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور باز می گردد که به اقتصاد آشنا نیست و نمی تواند سیاستگذاری کلان اقتصادی دولت را ذیل یک ساختار منسجم به خط کند.

درحالیکه وزارت صمت از سال گذشته انواع و اقسام محدودیت ها را علیه شرکت های خصوصی خودروسازی به کار بسته است، به یک باره فاطمی امین وعده می دهد که خودروسازان غیردولتی تا 3 سال دیگر 900 هزار دستگاه تولید خواهند کرد. درحالیکه تولید چنین رقمی به بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که به روشنی از توان خودروسازان زیاد و کم توان ایرانی خارج است.

تمام برنامه های وزارت صمت و تیم خودرویی دولت با تمرکز بر دولتی ماندن خودروسازی مطرح می شود و بی تردید نه تولید خودرو کشور به 3 میلیون دستگاه می رسد و نه نزدیک به 1 میلیون دستگاه توسط خودروسازان خصوصی تولید خواهد شد، و نه شاهد صادرات 1 میلیون دستگاه در سال خواهیم بود، زیرا هیچ برنامه میدانی مشخصی برای رسیدن به چنین اهداف بلندپروازانه ای طراحی نشده و ماجرا به طرح مکرر خیالات وزیر و تیم اقتصادی دولت محدود مانده است.

در شرایطی که وزارت صمت اجازه اعمال قانون تجارت درباره شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا را نمی دهد، سخن از حمایت از خودروسازان خصوصی برای تولید 1 میلیون دستگاه در سال شوخی ای بیش نیست و نباید آنرا جدی گرفت.

پایان/

۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 21867

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 0
      مقاله خنده داری بود از اینا باز هم بنویسین
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 0
      وزیر صنعت یک شارلاتان حقه بازه که هربار داره با یه ترفندی سر ملت و نمایندگاه مجلس و رئیس جمهور رو شیره می ماله واسه حمایت از مافیای خودرو و غارت بیشتر ملت چرا نمایندگان از حقوق ملت دفاع نمی کنن و اجازه بازی زندگی مردم رو به اینها می دن .
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      1 0
      وقتی سبزوار پسر نجف قلی معاون اقتصادی کشور میشود باید فاتحه اقتصاد مملکت را خواند
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      0 2
      بی کفایت ترین ها تو ایران شما اصلاح طلب های خائن و وطن فروشه که فعلا شچتو این اوضاع شیر شدید!
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      1 0
      بازم اراجیف بافتی تو اگه دلت برا ایران وافتصادش می سوخت درست حرف میزدی نه اینکه با کلماتت عقده گشایی کنی لعنت بر تو خائن کثیف منظورم همین نویسنده متن هست