دعوای مجلس و دولت بر سر نورچشمی کابینه بالا می گیرد!

دعوای مجلس و دولت بر سر نورچشمی کابینه که از ستون های اصلی شکست اقتصادی دولت سیزدهم در سال اول است، بالا می گیرد!

به گزارش تحریریه، با ورود نمایندگان مستقل مجلس برای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، دعوای مجلس و دولت بر سر نورچشمی کابینه که از ستون های اصلی شکست اقتصادی دولت سیزدهم در سال اول است، بالا می گیرد!

بیش از دو ماه پیش بود که نمایندگان مستقل مجلس شورای اسلامی برای استیضاح و برکناری فاطمی امین که به شدت ضعیف و غیرقابل دفاع عمل کرده است دست به کار شدند، اما در یک حرکت فراقانونی از سوی مجلس؛ و انتحاری از سوی دولت، این مساله از دستورکار خارج شد و به وزیر نورچشمی رئیس جمهور 2 ماه فرصت داده شد تا بازار خودرو را ساماندهی و رضایت مجلس را جلب کند. تاکید نمایندگان مجلس بر بازار خودرو به این معنی نیست که در سایر بخش ها روند خوبی در جریان است، بلکه به این معنی است که حسگرهای ضعیف مجلس تنها مساله خودرو را متوجه می شود که افتضاح آن بر کسی پوشیده نیست و مردم را به ستوه آورده و رالی قیمتی را در آن پایانی نمی باشد. در معدن، نساجی، صنایع غذایی، صنایع ساختمانی، فناوری های نو ... نیز یک فاجعه تمام عیار در حال رقم خوردن است که نمایندگان مجلس به آن توجه ندارند.

دولت و جریان قدرتمند مجلس شورای اسلامی با 2 ابزار:

  1. ورود فراقانونی محمدباقر قالیباف و از دستورکار خارج کردن استیضاح
  2. ورود انتحاری مخبر در کابینه و تصویب احیای وزارت بازرگانی که موردانتقاد همه کارشناسان و همین اصولگرایان نشسته بر دو قوه در زمان بیرون بودن از گود بود.

باعث شدند تا فاطمی امین در کابینه ماندگار شود و به پیشبرد طرح های تخیلی برای تولید 3 میلیون خودرو در داخل و صادرات 1 میلیون دستگاه به خارج مشغول شود که نتیجه عملی آن تولید 1 میلیون دستگاه در داخل و صفر دستگاه صادرات! در کنار افزایش 20 درصدی قیمت ها تنها در 2 ماه بوده است تا مردم در پایان سال نخست به کابینه سیزدهم نمره مردودی دهند که در هیچ حوزه ای(داخلی و غیر از افزایش 57 درصدی حقوق کارگران و حذف با تاخیر دلار 4200 تومانی) نتوانسته قدمی رو به جلو بردارد و انبوه مدیران کارنابلد باقی مانده از دولت قبل در کنار فرماندهی بسیار ضعیف تیم اقتصادی دولت در حال ایجاد نارضایتی شدید و خطرناک عمومی است.

شواهد نشان می دهد که سیدرضا فاطمی امین از دستورکار عجیبی برای بازار خودرو پیروی می کند که مورد تایید تیم اقتصادی دولت است و به همین دلیل فرماندهی تیم اقتصادی دولت خود را مقید به حفظ وی در کابینه به هر قیمتی؛ حتی به قیمت قید آبرو را زدن و رفتن به سراغ احیای وزارت بازرگانی؛ می داند و شخص آیت الله رئیسی نیز به فاطمی امین علاقمند بوده و می خواهد وی را در کابینه نگاه دارد که می تواند به قیمت تک دوره ای شدن دوران ریاست جمهوری ایشان تمام شود. زیرا وزارت صمت به شکل گسترده و موثر بر اشتغال و رفاه مردم اثرگذار است و تراز تجاری کشور به عملکرد این وزارتخانه بستگی دارد و با مدیریت کنونی عملا می بایست یکی از پایه های کارآمدی در دولت سیزدهم را از دست رفته بدانیم.

اگر نمایندگان مستقل مجلس از گذشته درس گرفته و کشور را بیش از این معطل فاطمی امین و تیم اقتصادی دولت نکنند و محمدباقر قالیباف نیز ورود فراقانونی نداشته باشد، انتظار می رود که استیضاح این وزیر بی کفایت وارد فاز نهایی شود و باتوجه به سطح حمایت تیم اقتصادی دولت و شخص رئیس جمهور از وی، انتظار یک تنش بالا بین مجلس و دولت کاملا منطقی و مبتنی بر شواهد عینی و مشخص است که در صورت کنار رفتن وزیر صمت، نتیجه نهایی آن به سود دولت و مردم خواهد بود.

پایان/

۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 22172

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =