دعوا بر سر مقصر خرابکاری در نورداستریم

روزنامه مطرح آمریکایی گزارش داد کشورهای گوناگون تحقیقات مستقل و محرمانه ای را در زمینه بررسی مقصر اصلی انفجار در خطوط لوله نورد استریم انجام می دهند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات آلمانی آشنا با تحقیقات در مورد حادثه انفجار در دو خط لوله نورداستریم گزارش داد که انفجارهایی که ماه گذشته در خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ رخ داد، احتمالاً ناشی از خرابکاری بوده است.

پیش از این، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که ناتو در تابستان امسال تمرین نظامی را در نزدیکی محلی که در آن نشت‌ها دیده شد، انجام داده است.

به نوشته این روزنامه، در حالی که بازرسان آلمانی تاکنون نتوانسته‌اند به طور قطعی مجرمان را شناسایی کنند، آنها با این فرض کار می‌کنند که روسیه پشت این انفجارها بوده است. مسکو بارها هرگونه ارتباطی با این حادثه را رد کرده است.

مقامات آلمانی بر این باورند که حمله ادعایی به احتمال زیاد توسط یک زیردریایی نظامی انجام نشده است، زیرا دریای بالتیک در اطراف جزیره بورنهولم دانمارک، جایی که انفجارها رخ داده، نسبتا کم عمق است. این امر کار شناسایی زیر آب را دشوار می کند.

Nord Stream Probe 'Tailored' Against Russia – Kremlin - The Moscow Times

منابع به این روزنامه آمریکایی گفتند، طبق یک نظریه، ممکن است یک وسیله انفجاری از یک کشتی انداخته شد و سپس از راه دور منفجر شده باشد.

روز سه‌شنبه، پلیس کپنهاگ بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که تحقیقات اولیه در مورد نشت‌های نورد استریم نشان می‌دهد که این نشت‌ها ناشی از انفجارهای قدرتمندی بوده است.

این دو خط لوله که برای انتقال مستقیم گاز طبیعی روسیه به آلمان ساخته شده بودند، در ۲۶ سپتامبر به دنبال یک سری انفجارهای زیر آب در نزدیکی بورنهولم، در مناطق اقتصادی دانمارک و سوئد، ناگهان فشار خود را از دست دادند.

مسکو این حادثه را یک حمله تروریستی خوانده و خواستار تحقیق در مورد این موضوع شده است. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که در تابستان امسال، ناتو تمرینات نظامی را در فاصله ای نه چندان دور از بورنهولم انجام داد. گویا او در مورد تمرینات BALTOPS ۲۰۲۲ که در ماه ژوئن برگزار شد صحبت می کرد که در آن تجهیزات اعماق دریای زیادی مورد استفاده قرار گرفت.

دعوا بر سر مقصر خرابکاری در نورداستریم

به گفته وزارت کشور آلمان، سوئد طرح تشکیل یک تیم تحقیقاتی مشترک با برلین و دانمارک را رد کرد. خبرگزاری رویترز هم عنوان داشت که استکهلم استدلال می کند که یافته های آن به اندازه ای حساس است که حتی با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم به اشتراک گذاشته نمی شود.

هر سه کشور گفته اند که اجازه دسترسی به نتیجه تحقیقات را به روسیه نخواهند داد. این امر مسکو را بر آن داشت تا نمایندگان آلمان، دانمارک و سوئد را احضار کند و به آن ها اعلام کند که نتایج تحقیقات را به رسمیت نمی شناسد مگر اینکه کارشناسان روسی برای شرکت در آن دعوت شوند.

پایان/

۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک ایرانی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      0 0
      اگر اروپائیها یه ذره عقلشان را بکار بگیرند دوستی با آمریکا را برای همیشه کنارمیگذارند! کجای عقل میگوید دوستی که راه گازی حال وآینده ی اروپا را منفجر میکند، میتواند دوست صمیمیِ اروپا در دوران سخت بی انرژی ویخبندان درپیش باشد؟؟@!@@.