اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی توسط شرکت‌های بورسی و فرابورسی

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به عنوان نخستین گروه از مشمولان اجرا کننده قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از اول آبان‌ماه ملزم به اجرای این قانون و صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند.

به گزارش تحریریه، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در مهرماه سال 1398 با هدف ایجاد یک تحول بنیادین در نظام مالیاتی کشور و در راستای نهادینه کردن عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شد.

همچنین با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، کلیه اشخاص مشمول این قانون مکلف به عضویت و ثبت نام در سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی برای فروش کالا و خدمات خود شده‌اند.

براین اساس، سازمان امور مالیاتی کشور با فراهم کردن بسترها و زیرساخت های لازم برای اجرای این قانون، تصمیم به اجرای تدریجی این قانون گرفت که طبق آن طی یک سال و نیم و ظرف6 مرحله کلیه مودیان مالیاتی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی می شوند.

گفتنی است، اولین گروه فراخوان شده شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس هستند که از روز یکشنبه اول آبان ماه مشمول اجرای قانون و ملزوم به صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند.

براساس این گزارش، صورتحساب الکترونیکی نوعی صورتحساب است که عملیات صدور آن توسط پایانه فروشگاهی انجام می‌شود و مودیان مالیاتی برای فروش کالا و ارائه خدمت ملزم به صدور و ارسال آن در سامانه مودیان هستند.

به نقل از سازمان امور مالیاتی، همچنین، صورت حساب الکترونیکی مالیاتی ثبت شده در سامانه مودیان نیاز به ثبت مجدد توسط خریدار و فروشنده در سامانه معاملات فصلی ندارد.

گفتنی است، سازمان امور مالیاتی کشور در راستای آشنایی مودیان با پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، همایشی با بیش از 600 شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس برگزارکرد و همچنین جلسات متعددی با گروه های مشمول جهت آموزش، رفع ابهامات و پاسخگویی به اشکالات مودیان برگزار شد.

پایان/

۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 22342

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =